لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

هشدار دولت اوباما در مورد عواقب لغو احتمالی توافق اتمی با ایران


توماس شانون، معاون وزیر خارجه آمریکا
توماس شانون، معاون وزیر خارجه آمریکا

دولت باراک اوباما هشدار داد که اگر رئیس جمهور بعدی ایالات متحده اقدامی علیه توافق هسته‌ای با ایران بکند، این امر پیامدهای خطرناکی خواهد داشت.

توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران هدف انتقادات شدید نامزدهای جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده است، چنان که سناتور تد کروز، یکی از این نامزدها، تاکید کرده که اگر رئیس جمهور آمریکا بشود، همان روز اول این توافق‌نامه را پاره می‌کند.

گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان بیان می‌کند که روز سه‌شنبه، ۱۷ فروردین، معاون وزیر خارجه ایالات متحده در سنای آمریکا ضمن دفاع از توافق هسته‌ای با ایران، رد احتمالی این توافق در دولت بعدی آمریکا را برای منطقه خاورمیانه فاجعه‌آمیز خوانده است.

توماس شانون به کمیته روابط خارجی سنا ایالات متحده گفت: «هر تلاشی برای کنار گذاشتن این توافق‌نامه باعث باز شدن جعبه پاندورا در منطقه می‌شود که دیگر دشوار بتوان آن را بست.»

به گفته وی، تصمیم به لغو این توافق‌نامه باعث بازگشت ایران به برنامه تولید «سلاح هسته‌ای» می‌شود، امری که بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند نتیجه آن رقابت تسلیحاتی در منطقه خواهد بود.

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین اضافه کرده که «افراط‌گرایان در ایران» نیز از این مسئله بهانه خوبی به دست می‌گیرند که بگویند آمریکا برای مذاکره و گفت‌وگو قابل اعتماد نیست.

پیش از این دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، هم گفته بود که وی اولویت اصلی خود را لغو توافق اتمی با ایران گذاشته است.

آقای ترامپ این توافق را برای آمریکا، اسرائیل و تمام خاورمیانه فاجعه‌بار خوانده است.

در نقطه مقابل، باراک اوباما توافق اتمی با ایران را الگویی برای دیپلماسی در آینده نامیده و بارها تاکید کرده است که این توافق مانع شده تا جنگ دیگری در منطقه به وقوع بپیوندد.

توماس شانون نیز روز سه‌شنبه با تکرار این مواضع در سنا آمریکا عنوان کرد که برنامه اتمی ایران در چارچوب این توافق صرفا صلح‌آمیز خواهد بود، حال آن که لغو توافق‌نامه بهانه‌ای به دست تندروها می‌دهد تا برنامه پیشین اتمی ایران را از سربگیرند.

به گفته وی، کنار گذاشتن توافق اتمی تبعاتی نیز در رابطه با متحدان آمریکا خواهد داشت و برای کشورهایی که همراه آمریکا درگیر مذاکره با ایران بوده‌اند این پیام را دارد که سیاست‌های ایالات متحده ثبات ندارد.

این اظهارات در حالی است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در همین روز تاکید کرده که ایران تاکنون به تعهدات خود در رابطه با توافق هسته‌ای پایبند بوده و استحقاق استفاده از مزایای این توافق را دارد.

XS
SM
MD
LG