لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

اختلاف نظر در بالی بر سر میزان کاهش گازهای گلخانه ای


کنفرانس بالی تا چهاردهم دسامبر (۲۳ آذر) ادامه دارد.
کنفرانس بالی تا چهاردهم دسامبر (۲۳ آذر) ادامه دارد.

در حالی که بحث بر سر تصویب پیمان جدیدی برای جایگزینی پیمان کیوتو ادامه دارد اختلاف نظرهایی میان کشورهای شرکت کننده درباره پیش نویس بیانیه کنفرانس بالی بروز کرده است.


در پیش نویس بیانیه پایانی این کنفرانس، از کشورهای صنعتی خواسته شده است که انتشار گازهای گلخانه ای را که به افزایش گرمای زمین منجر شده است، به میزان ۲۵ تا ۴۰ درصد کاهش دهند.


اما کشورهای صنعتی از جمله آمریکا، کانادا و ژاپن با گنجاندن این زمان بندی در پیش نویس بیانیه مخالفت کرده اند و خواهان حذف این بند هستند.


بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز از مواضع کشورهای ثروتمند حمایت کرده است.


دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه در کنفرانس بالی گفت: فراخواندن کشورهای ثروتمند جهان به کاستن از انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۲۰، ممکن است «هدفی بلندپروازانه» باشد.


دبیرکل سازمان ملل، که با خبرنگاران گفت ‌وگو می کرد، افزود: «اگر واقعگرا باشیم، تدوین راهنما در حال حاضر بلندپروازی است.»


وی در عین حال از واشنگتن خواست انعطاف بیشتری از خود نشان دهد.


با این حال آقای بان می گوید: با این که برخی از اهداف ذکرشده در این بیانیه ضروری است، اما درخواست کاهش شدید گازهای گلخانه ای، که از سوی اتحادیه اروپا و کشورهای در حال توسعه مطرح شده است، احتمالا باید به مذاکرات بعدی محول شود.


كنفرانس «همايش چارچوب كاری سازمان ملل در باره تغييرات آب و هوایی جهان» از سوم دسامبر (۱۲ آذر) با حضور وزیران بازرگانی و دارايی و مقام های حدود ۱۹۰ كشور جهان در جزیره بالی اندونزی آغاز شده است و تا چهاردهم دسامبر (۲۳ آذر) ادامه دارد.


شركت‌كنندگان این کنفرانس موافقت خود را با افزايش تلاش‌ها برای مقابله با گرمايش زمين و تغييرات اقليمی و همچنین تحقق اهداف پیمان کیوتو تا سال ۲۰۱۲ اعلام كرده اند.


مقام های اندونزی این کنفرانس را آغازی برای تعامل جدی در مسیر مقابله با خطرناک ترين معضل جهان خوانده اند.


XS
SM
MD
LG