لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۱

کنسولگری ایران در هرات به آتش کشیده شد؛ مرگ دست‌کم یک نفر


تجمع اعتراضی شماری از شهروندان افغانستان مقابل کنسولگری ایران در هرات به درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان و مرگ دست‌کم یک نفر انجامید.

این تجمع اعتراضی صبح شنبه، ۱۶ شهریور، رخ داد و در جریان آن بخشی از کنسولگری ایران در هرات نیز به آتش کشیده شد.

بر اساس گزارش‌ها، معترضان از میان شهروندان افغانی بودند که برای دریافت ویزای کار ایران مبلغی را به کنسولگری ایران در هرات به ودیعه سپرده‌اند و اکنون که به کشور خود بازگشته‌اند، خواستار دریافت این وجه امانتی شده‌اند.

به گفته خبرنگار بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، معترضان ماه‌هاست تقاضای پس گرفتن وجه امانتی خود را دارند که مبلغی معادل ۴۰۰ یورو می‌شود، اما کنسولگری ایران در هرات انجام کار را تاکنون به تعویق انداخته است.

شاهپور صابر،‌ خبرنگار رادیو اروپای آزاد، به رادیوفردا می‌گوید، معترضان این‌ بار پس از آن که نتوانستند پاسخ مناسبی از کنسوگری ایران دریافت کنند با پرتاب سنگ و چوب به تخریب ساختمان کنسولگری اقدام کردند که ماموران محافظ کنسولگری در واکنش به این اقدام به سوی معترضان شلیک کردند.

به گفته آقای صابر، در نتیجه شلیک نیروهای امنیتی دست‌کم یک نفر کشته و یک نفر نیز زخمی شد.

منابع پزشکی هرات مرگ دست‌کم یک نفر در جریان درگیری‌های صبح روز شنبه مقابل کنسولگری ایران را تایید می‌کنند
منابع پزشکی هرات مرگ دست‌کم یک نفر در جریان درگیری‌های صبح روز شنبه مقابل کنسولگری ایران را تایید می‌کنند
اما این تازه آغاز درگیری‌ها بود، از آنجا که معترضان خشمگین به دروازه‌های مختلف کنسولگری هجوم بردند و توانستند با ورود به ساختمان، یکی از دفاتر کنسولگری را به آتش بکشند.

شاهپور صابر می‌گوید، این غائله با دخالت نیروهای امنیتی هرات به پایان رسید در حالی که معترضان ادعا می‌کنند تعداد کشته‌شدگان آنان سه نفر بوده است، اما منابع پزشکی هرات تنها مرگ یک نفر و زخمی شدن چهار نفر را تایید می‌کنند.

همچنین مقامات پلیس هرات نیز اعلام کرده‌اند که حدود ۲۰ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند.

کنسولگری ایران در هرات پیش از این نیز شاهد اعتراضات شهروندان افغانی بوده است، از جمله روز ۳۰ مرداد سال جاری که معترضان مانند این بار خواستار دریافت وجه امانتی خود بودند.

آنها همچنین مقامات کنسولگری ایران را به «فساد»، «دریافت رشوه» و ایجاد «بازار سیاه» برای فروش ویزای کار در ایران متهم می‌کنند.
XS
SM
MD
LG