لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

نقدی: نژاد اروپایی‌ها مثل نژاد دایناسورها در حال انقراض است


محمدرضا نقدی، فرمانده سازمان بسیج ایران از رواج کت و شلوار در کشور انتقاد می‌کند و می‌گوید ما لباس‌های بهتر و راحت‌تری داشتیم
محمدرضا نقدی، فرمانده سازمان بسیج ایران از رواج کت و شلوار در کشور انتقاد می‌کند و می‌گوید ما لباس‌های بهتر و راحت‌تری داشتیم
محمدرضا نقدی، فرمانده سازمان شبه‌نظامی بسیج ایران، می‌گوید که نژاد‌های اروپایی به خاطر هم‌جنس‌گرایی، زندگی با حیوانات و آن‌چه «ابتذال» و «فرهنگ مستهجن» نامیده، مثل نژاد دایناسورها در حال انقراض است.

بر اساس گزارش روز دوشنبه خبرگزاری مهر، آقای نقدی همچنین ادعا کرده است که غربی‌ها در همه امور زندگی ورشکسته شده‌اند و در کنار فرهنگ و اخلاقیات، اقتصاد آنها نیز دچار «انحطاط کامل» شده است.

فرمانده بسیج ایران پیش از این بارها گفته بود که فرهنگ اسلامی جایگزین فرهنگ امروز غرب خواهد شد و این‌که فرهنگ غرب رو به اضمحلال می‌رود.

او حتی آمار داده بود به خاطر بحران تمدن غربی، ۴۰ تا ۵۰ درصد مردم غرب زیر خط فقر زندگی می‌کنند و در آمریکا نیز ۷ میلیون نفر کارتن خواب وجود دارد.

اما سخنان روز دوشنبه آقای نقدی در همایشی مربوط به پوشاک و تصاویر و نوشته‌های روی لباس‌های ایرانیان بیان شد.

وی با انتقاد از طرح‌های غربی بر روی لباس‌های ایرانیان گفت: «مگر ما خودمان هویت نداریم که از شخصیت و هویت استقراضی استفاده کنیم؟ مگر ما زبان و فرهنگ نداریم که آنها بخواهند زبان و فرهنگشان را به تحمیل کنند؟»

به گفته او، استفاده از نمادهای غربی روی لباس‌های ایرانیان نوعی «روحیه دادن به دشمن» است از آن رو که غربی‌ها همیشه در «حال اشغال و تجاوز» به کشور ما بوده‌اند و از جمله «مسجد کرمان را آتش زدند، مردم را در آبادان سوزاندند و از صدام و شیمیایی زدن او حمایت کردند».

ماجرای آتش‌سوزی در مسجد جامع کرمان به سال ۱۳۵۷ و ماه‌های منتهی به انقلاب بازمی‌گردد روزی که درگیری‌هایی در اطراف این مسجد میان حامیان آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و طرفداران محمدرضا پهلوی، شاه ایران، شکل گرفت.

چند ماه پیش از آن نیز وقوع یک آتش‌سوزی در سینما رکس آبادان به مرگ ده‌ها نفر انجامید که انقلابیون و حکومت وقت آن را به یکدیگر نسبت دادند و به نظر می‌رسد سخنان آقای نقدی درباره به آتش کشیده شدن مردم آبادان به این رویداد اشاره داشته باشد.

اما فرمانده بسیج ایران از رواج کت و شلوار در کشور نیز انتقاد می‌کند و می‌گوید: «کت و شلوار برای ما نیست. ما لباس بهتر از این داشتیم که در آن راحت‌تر بودیم و با جغرافیای ما تطبیق بیشتری داشت.»

حکومت ایران به پوشش شهروندان ایرانی حساسیت بسیاری دارد و از اوایل انقلاب تاکنون برنامه‌های گسترده‌ای را برای مقابله با لباس‌هایی که تصاویر غربی را بر خود دارند یا کروات، اجرا کرده است.

نمونه گشت ارشاد نیز به طور کلی با هدف برخورد با زنانی که حجاب آنها هماهنگ با تعاریف جمهوری اسلامی نیست، شکل گرفته است.
XS
SM
MD
LG