لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

کاخ سفید: ایران توافق‌نامه ژنو را به دلخواه خود تفسیر می‌کند


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید
کاخ سفید در واکنش به اظهارات اخیر مقامات جمهوری اسلامی درباره توافق‌نامه هسته‌ای ژنو که اجرای آن هفته گذشته آغاز شد و تاکید آنها بر ادامه برنامه اتمی تهران اعلام کرد که این سخنان مصرف سیاسی داخلی دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه در روز پنج‌شنبه، سوم بهمن، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، بار دیگر تاکید کرد که آن‌ چه اهمیت دارد اقدامات ایران است و نه سخنانی که مقامات آن می‌گویند.

پاسخ آقای کارنی متوجه مصاحبه‌های حسن روحانی، رئیس جمهور، و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان است که در روزهای گذشته حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس انجام شد.

آقای ظریف در آن مصاحبه گفته بود، «واژگانی که کاخ سفید برای تعریف توافق اتمی از آن استفاده می‌کند با متنی که ایران و دیگر کشورها بر سر آن توافق کرده‌اند فرق دارد».

به گفته او، واشینگتن تلاش می‌کند که توافق‌نامه ژنو را آن‌ گونه جلوه دهد که ایران می‌خواهد برنامه اتمی خود را تعطیل کند، در حالی که چنین امری واقعیت ندارد.

حسن روحانی نیز بحث بر سر «از بین بردن سانتریفیوژهای» ایران را رد می‌کند و می‌گوید که تهران تحت هیچ شرایطی حاضر به چنین کاری نیست.

اما خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که این اظهارات به یک دردسر تازه سیاسی برای واشینگتن و دولت اوباما تبدیل شده است، چنان‌ که مارک کرک بلافاصله در توییتر نوشت، سانتریفیوژهای ۱۵K ایران باید برچیده شود تا تلاش آن برای دستیابی به بمب هسته‌ای ناکام بماند.

او همچنین در توییت دیگری خاطرنشان ساخت، قانون «ایران عاری از سلاح هسته‌ای» که مورد حمایت هر دو حزب عمده آمریکاست، ایجاب می‌کند که ایران تاسیسات زیربنایی ممنوع هسته‌ای خود را برچیند تا بدین ترتیب از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای جلوگیری شود.

اما کاخ سفید که در هفته‌های اخیر تلاش کرده است مانع از تصویب لایحه تشدید تحریم‌ها علیه ایران در کنگره آمریکا بشود، بار دیگر در دفاع از توافق‌نامه هسته‌ای ژنو اعلام کرد که ایران تلاش می‌کند تفسیر دلخواه خود از این توافق‌نامه را ارائه ‌دهد که واشینگتن از اول هم نسبت به آن آگاه بود.

جی کارنی در عین حال تاکید کرده است که بحث درباره ابعاد «برچیده شدن» برنامه هسته‌ای ایران بیشتر معطوف به توافق‌نامه نهایی جامعی خواهد بود که ایالات متحده و قدرت‌های غربی امیدوارند جایگزین توافق‌نامه موقت کنونی شود.

کاخ سفید اواخر دی‌ماه نیز در واکنش به ادعای آقای روحانی که گفته بود توافق‌نامه ژنو به معنای «تسلیم قدرت‌های بزرگ در برابر ملت ایران» است، اعلام کرد که این سخنان تنها مصرف داخلی دارد و تعجب‌برانگیز نیست.
XS
SM
MD
LG