لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

جعفر توفیقی: به عنوان وزیر علوم معرفی می‌شوم


جعفر توفیقی پیش از این در دولت محمد خاتمی وزیر علوم بوده است.
جعفر توفیقی پیش از این در دولت محمد خاتمی وزیر علوم بوده است.
جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، می‌گوید که قرار است حسن روحانی او را به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

او همچنین با تایید گزارش‌ها درباره برکناری احتمالی رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفته است که در این زمینه اعضای هیات علمی دانشگاه نیز مشارکت دارند.

بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای توفیقی که روز پنج‌شنبه، هفتم شهریور در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت، اطلاعات او تاکنون حاکی از این است که گزینه نهایی رییس جمهوری برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و او به نظر رییس جمهوری و نمایندگان مجلس دراین‌باره احترام می‌گذارد.

جعفر توفیقی پیش از این نیز در دولت محمد خاتمی وزیر علوم بوده است و به همین خاطر معرفی او به عنوان سرپرست این وزارتخانه واکنش منفی برخی محافظه‌کاران حاکم را به دنبال داشته است تا جایی که خبرگزاری فارس، از رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران اسلامی، با انتشار ویدیویی مربوط به اعتراضات سال ۱۳۸۸ او را به دست داشتن در اعتراضات و تحریک دانشجویان و اساتید متهم کرد.

قبل از آن نیز حسین شریعتمداری، مدیر مسوول روزنامه کیهان و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این روزنامه، با اشاره به سابقه وزارت جعفر توفیقی در دولت محمد خاتمی نوشته بود که او «دانشگاه‌ها را به مرکز جولان احزاب سیاسی تبدیل کرد و با تنش‌آفرینی‌های پیوسته خط علم را کور ساخت».

آقای توفیقی پس از ناکامی جعفر میلی منفرد در کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی شد و در یکی از اولین اظهار نظرات خود از دانشجویان و اساتیدی که گمان می‌کنند در دوره محمود احمدی‌نژاد، «حقی از آنها ضایع شده است» دعوت کرد که به این وزارتخانه رجوع کنند.

در دوران هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، دانشجویان بسیاری به‌واسطه فعالیت‌های سیاسی خود از حق تحصیل محروم شدند که به «دانشجویان ستاره‌دار» معروف هستند، کسانی که به هنگام مراجعه به دانشگاه برای ثبت‌نام متوجه شده بودند یک یا چند ستاره مقابل نام آنها در پرونده‌شان ثبت شده است.

بازنشسته شدن اساتید منتقد دولت نیز یکی دیگر از موارد اتهامی است که به دولت محمود احمدی‌نژاد نسبت می‌دهند و به‌ویژه دانشگاه علامه طباطبایی در این زمینه خبرساز بوده است.

اکنون اما جعفر توفیقی تایید می‌کند که بحث تغییر صدرالدین شریعتی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی مطرح است.

آقای توفیقی دراین‌باره گفت: «تغییر رییس این دانشگاه [علامه طباطبایی] به ما پیشنهاد شده است و مربوط به روزهای اخیر هم نیست. در این زمینه خود اعضای هیات علمی دانشگاه مشارکت داشته و برخی اسامی را معرفی کردند که در صورت لزوم از آنها استفاده می‌شود.»

به گفته او، اما اکثریت روسای دانشگاه‌ها تغییر نخواهند کرد و اگر تغییری هم صورت بگیرد «بر حسب ضرورت است».

آقای توفیقی در نهایت تاکید کرده است که در حال حاضر به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اختیارات وزیر را دارد و می‌تواند مدیران و معاونان این وزارتخانه را تغییر دهد، اگرچه فعلا برنامه‌ای در این زمینه ندارد.
XS
SM
MD
LG