لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

اصلاح طلبان از رد صلاحیت نامزدهای خود خبر دادند


عبدالله ناصری، سخنگوی ائتلاف اصلاح طلبان گفته است که پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها، برای شرکت در انتخابات تصمیم گیری می شود.
عبدالله ناصری، سخنگوی ائتلاف اصلاح طلبان گفته است که پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها، برای شرکت در انتخابات تصمیم گیری می شود.

همزمان با اعلام نتایج بررسی هیأت های اجرایی، سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان روز سه شنبه خبر داد که بر اساس اخبار رسیده، نامزدهای اصلاح طلب انتخابات مجلس در تهران و شهرستانها به طور گسترده ای رد صلاحیت شده اند.


نتایج بررسی هیأت های اجرایی هنوز به طور رسمی منتشر نشده است، اما عبدالله ناصری، سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان جمهوری اسلامی، گفته است: «بر اساس اخبار رسیده، اعضای جبهه مشاركت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و همین طور نمایندگان مجلس ششم كه در این دوره از انتخابات ثبت ‌نام كرده بودند، رد صلاحیت شده ‌اند.»


فعالیت هیأت های اجرایی انتخابات روز دوشنبه به پایان رسید و طبق قانون انتخابات، فرمانداران از صبح روز سه شنبه باید نتيجه بررسی هيأت های اجرايی را به صورت کتبی به داوطلبان اعلام می کردند.


از روز دوشنبه که رییس ستاد انتخابات از «پرونده قضایی بیش از سه هزار داوطلب» سخن گفته بود، بسیاری از ناظران و تحلیل گران گفته های سردار افشار را نشانه ای از رد صلاحیت های احتمالا گسترده تلقی کردند که که پیش از آن نیز گروه های مختلف سیاسی بارها نسبت به وقوع آن هشدار داده بودند.


  • «آنچه که مسلم است و شواهد و قراین موجود، در زمینه نحوه تحقیقات محلی انجام شده، نشان می دهد که حکومت در رد صلاحیت ها بسیار جدی است.»
صادق زیباکلام، تحلیلگر سیاسی

سردار افشار، رییس ستاد انتخابات کشور، گفته بود که بر اساس استعلام های دریافتی وزارت کشور از مراجع چهارگانه، حدود سه هزار نفر از داوطلبان پرونده قضایی دارند.


«جدی بودن حکومت برای رد صلاحیت»


سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان جمهوری اسلامی، اخبار رسیده را که حکایت از رد صلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح طلب دارد، « نشانگر جدی بودن دغدغه ها و نگرانی های خاتمی» دانست كه پنج شنبه گذشته مطرح شده بود.


عبدالله ناصری به سایت اینترنتی نوروز گفته است: «رد صلاحیت های گسترده نشان می دهد كه نگرانی های خاتمی واقعی بوده است نه فضاسازی و غوغاسالاری. بنابراین، الان آقایان رد صلاحیت كننده باید به فكر پاسخ مناسب برای این اقدام باشند.»


صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی، در گفت و گو با رادیو فردا می گوید: «آنچه که مسلم است و شواهد و قراین موجود، در زمینه نحوه تحقیقات محلی انجام شده، نشان می دهد که حکومت در رد صلاحیت ها بسیار جدی است.»


محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق، روز پنج شنبه گفته بود: «علاوه بر شايعات عمومی، متاسفانه اخباری به دستم رسيده كه حاكی از نوعی تنگ نظری و اقدام برای محروم كردن بسياری از نيروهای مؤمن، مجرب و روشن از حضور در صحنه انتخابات است.»


رد صلاحیت اعضای مشارکت و مجاهدین


اصلاح طلبان می گویند که تعداد زیادی از اعضای جبهه مشاركت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در تهران و همین طور نمایندگان سابق مجلس ششم رد صلاحیت شده اند.


گروه های محافظه کار جمهوری اسلامی در سال های اخیر جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را به «افراطی گری و تندروی» در جبهه اصلاحات متهم کرده و خواستار برخورد قضایی با آنها شده بودند.


  • «بر اساس اخبار رسیده، اعضای جبهه مشاركت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و همین طور نمایندگان مجلس ششم كه در این دوره از انتخابات ثبت ‌نام كرده بودند، رد صلاحیت شده ‌اند.»
سخنگوی ائتلاف اصلاح طلبان

در یزد، از فهرست شش نفره ای که ستاد ائتلاف اصلاح طلبان يزدی منتشر کرده بود، پنج نفر رد صلاحيت شده اند.


به گفته سایت های اینترنتی اصلاح طلب، يکی از چهره های شاخص اصولگرای استان نيز به دليل «تخلفات زمان مسئوليت» رد صلاحيت شده است.


در استان همدان احزاب اصلاح طلب با انتشار اطلاعیه ای، نسبت به روند بررسی صلاحيت ها از سوی هيأت های اجرايی اعتراض کرده اند.


به گزارش منابع خبری ائتلاف اصلاح طلبان، از استان های اصفهان، خراسان رضوی، گیلان، کردستان، اردبیل و برخی از استان های مرزی نیز اخباری مبنی بر رد صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب دریافت شده است.

تایید صلاحیت چهره های شاخص


اصلاح طلبان جمهوری اسلامی در عین حال اعلام کرده اند که محمدرضا عارف، معاون اول دولت محمد خاتمی، اسحاق جهانگيری، وزير سابق صنايع، مرتضی حاجی، وزير سابق آموزش و پرورش، احمد خرم، وزير سابق راه و ترابری، محمود دعايی، نماينده شش دوره مجلس شورای اسلامی، محمد صدر، معاون سابق وزارت امور خارجه، مجيد انصاری، نماينده سابق مجلس، رسول منتجب نيا، نماينده ادوار مجلس، اعظم سقطی، رضا حجتی، و محمد قمی، اعضای حزب اعتماد ملی، تاييد صلاحیت شده اند.


رییس کمیته اطلاع رسانی حزب اعتماد ملی نیز خبر داده است اکثر نامزدهای این حزب در تهران تایید صلاحیت شده اند.


صادق زیباکلام به رادیو فردا می گوید: «تصور می کنم تنها گروه شاخص و عمده ای که از غیرمحافظه کاران در مجلس هشتم حضور خواهند داشت طرفداران آقای کروبی، یا همان حزب اعتماد ملی، باشند.»


ناصری در مورد واكنش ائتلاف اصلاح‌طلبان به رد صلاحیت‌های گسترده و اینكه «آیا این ائتلاف تصمیم به عدم شركت در انتخابات خواهد گرفت؟»، گفت: این مساله بررسی خواهد شد. الان منتظریم تا نتایج بررسی صلاحیت‌ها رسما اعلام شود.


XS
SM
MD
LG