لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۹

رویترز: آموزش نظامی شبه‌نظامیان حامی حکومت سوریه در ایران


شبه‌نظامیان حامی بشار اسد که با رویترز مصاحبه کرده‌اند می‌گویند که در ایران آموزش نبرد پارتیزانی دیده‌اند.
شبه‌نظامیان حامی بشار اسد که با رویترز مصاحبه کرده‌اند می‌گویند که در ایران آموزش نبرد پارتیزانی دیده‌اند.
خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۱۵ فروردین، در گزارشی اختصاصی نوشت که حکومت سوریه شبه‌نظامیان وفادار به خود را به منظور آموزش نبردهای پارتیزانی به یک پایگاه مخفی در ایران می‌فرستد.

این خبرگزاری می‌گوید علاوه بر مستنداتی که نیروهای مخالف بشار اسد در اختیار آن گذاشته‌اند، برای تهیه این گزارش با چهار نفر از شبه‌نظامیانی گفت‌وگو شده است که ادعا کرده‌اند در ایران آموزش نظامی دیده‌اند.

رویترز می‌نویسد، به‌نظر می‌رسد بیشتر این شبه‌نظامیان متعلق به گروه‌های اقلیتی هستند که از بشار اسد در برابر اکثریت سنی‌مذهب مخالف او دفاع می‌کنند که چنین مسئله‌ای می‌تواند «به ماهیت فرقه‌ای جنگ داخلی در سوریه ابعاد وخیم‌تری ببخشد».

حکومت شیعه ایران بر خلاف کشورهای عربی سنی‌مذهب حاشیه خلیج فارس از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند و سوریه را به عنوان منطقه نفوذ خود می‌داند.

با این حال مقامات ایران همواره اتهام دخالت نظامی در سوریه را رد کرده‌ و گفته‌اند‌ که از بشار اسد تنها حمایت سیاسی کرده و به سوریه فقط کمک‌های بشردوستانه می‌فرستند.

رویترز می‌نویسد در رابطه با اتهام آموزش شبه‌نظامیان وفادار به بشار اسد در ایران گزارش‌گر آن با وزارت امور خارجه ایران تماس گرفته، اما کسی در دسترس نبوده است.

اما یکی از ماموران امنیتی سوریه که اجازه انتشار نام خود را نداده است، این اتهام را تکذیب کرده و گفت: «ما خودمان نیروهای ویژه را برای چنین جنگ‌هایی آموزش می‌دهیم.»

او افزود: «از سال ۲۰۰۶ تاکنون ما واحدهای نظامی داشته‌ایم که در زمینه جنگ پارتیزانی آموزش دیده‌اند. چه نیازی داریم که این نیروها را به ایران بفرستیم؟»

با این وجود رویترز می‌نویسد که برنامه ارسال نیرو به ایران برای آموزش نبرد پارتیزانی در برخی مناطق وفادار به بشار اسد به یک «راز آشکار» تبدیل شده است.

سامر، یکی از شبه‌نظامیان مسیحی حامی بشار اسد که در مناطق روستایی استان حمص مستقر است، در این‌ باره گفت: «این یک دوره جنگ شهری بود که ۱۵ روز طول کشید. مربیان می‌گفتند این دوره‌ای است که به‌ طور معمول نیروهای عملیاتی حزب‌الله لبنان می‌گذرانند.»

او اضافه کرد: «در این دوره به شما ابتداییات جنگ پارتیزانی آموزش داده می‌شود، مانند شیوه‌های مختلف حمل سلاح و تیراندازی و بهترین شیوه‌های مواجهه با حملات غافلگیرکننده.»

به گفته شبه‌نظامیانی که رویترز با آنها مصاحبه کرده است، اغلب نیروهایی که برای آموزش به ایران اعزام شده‌اند، جزء علویان هستند که شاخه‌ای از مذهب شیعه محسوب می‌شود. در این میان اقلیت‌های دروزی مسلمان یا مسیحیان نیز وجود دارند که اگرچه جامعه‌های آنان در رابطه با قیام سوریه به دو پاره تقسیم شده است، اما اکثریت آنها از بشار اسد حمایت می‌کنند.

سامر همچنین گفت: «ایرانی‌ها مدام به ما می‌گفتند که این جنگ علیه سنی‌ها نیست، بلکه به خاطر سوریه است. اما علویانی که در این دوره شرکت داشتند می‌گفتند که آنها می‌خواهند سنی‌ها را بکشند و از سر انتقام به زنان‌شان تجاوز کنند.»

در این گزارش به اقدام نیروهای امنیتی سوریه برای تشکیل گروه‌های «کمیته‌های مردمی» به منظور مراقبت از محله‌ها اشاره شده است که به سال ۲۰۱۱ بازمی‌گردد.

رویترز می‌نویسد که این گروه‌ها بعدها به شبه‌نظامیان «شبیحه» یا «اشباح» تبدیل شدند که به بدترین کشتار دسته‌جمعی غیرنظامیان سنی‌مذهب متهم هستند، واقعه‌ای که در جریان آن بیش از ۱۰۰ نفر از جمله حدود ۵۰ کودک به قتل رسیدند.

این خبرگزاری ادامه می‌دهد که شبه‌نظامیان شبیحه می‌گویند ایران همچنین نیروهای وفادار به بشار اسد را در داخل سوریه آموزش می‌دهد و از این رو مشخص نیست که چرا این دوره‌ها در ایران برگزار می‌شود.

شبه‌نظامیانی که با رویترز مصاحبه کرده‌اند، معتقدند این دوره‌های آموزشی ‌گویای بحران روبه‌افزایش عدم اعتماد میان نیروهای ایرانی و ارتش سوریه است.

ارتش سوریه به فساد گسترده متهم است و در عین حال بخشی از آن نیز به صف مخالفان بشار اسد پیوسته است.

«آموزش شورشیان سوریه توسط حماس»

اما در همین حال گزارش‌هایی نیز از آموزش شورشیان سوریه توسط حماس منتشر شده است.

نشریه تایمز روز جمعه، ۱۶ فروردین، نوشت که گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس به آموزش نیروهای ارتش آزاد سوریه مبادرت می‌کند.

این گزارش که به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته شده است، می‌گوید گردان‌های عزالدین قسام کار آموزش شورشیان سوریه را در محلاتی در شرق دمشق، پایتخت سوریه، برعهده دارند.

این گزارش همچنین ادعا می‌کند که نیروهای حماس به نیروهای ارتش آزاد سوریه در حفاری تونل‌هایی که به برخی مناطق داخل دمشق راه دارند کمک می‌کنند تا شورشیان بتوانند از طریق این تونل‌ها به مناطق مرکزی شهر هجوم بیاورند.

اکنون بیش از دو سال از جنگ داخلی سوریه می‌گذرد. آمارها حاکی از کشته شدن بیش از ۷۰ هزار نفر در این جنگ و فرار بیش از یک میلیون سوریه‌ای از خاک این کشور است.
XS
SM
MD
LG