لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۲

آمریکا علیه مقامات کریمه و روسیه محدودیت صدور ویزا اعمال می‌کند


هواداران روسیه در شبه‌جزیره کریمه
هواداران روسیه در شبه‌جزیره کریمه
کاخ سفید در واکنش به تحولات شبه‌جزیره کریمه اوکراین اعلام کرد که در نظر دارد محدودیت‌هایی را در رابطه با صدور ویزا برای شماری از مقامات روسیه و کریمه اعمال کند.

در همین حال رسانه‌های جهانی از دیدار وزرای خارجه دو کشور آمریکا و روسیه در حاشیه کنفرانس رم خبر داده‌اند، کنفرانسی که به رخدادهای لیبی اختصاص دارد، اما فرصتی را برای گفت‌وگوی جان کری و سرگئی لاوروف درباره رخدادهای اوکراین فراهم آورده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دولت ایالات متحده روز پنج‌شنبه، ۱۵ اسفند تاکید کرد، آن دسته از مقامات روسیه و کریمه که مسئولیت تهدیدها علیه حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین را بر عهده دارند، با محدودیت‌هایی در رابطه با صدور ویزا مواجه خواهند شد.

این گزارش بیان می‌کند که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا همچنین دستوری صادر کرده است که بر اساس آن «افراد و کسانی که فرایندها و نهادهای دموکراتیک در کشور اوکراین را تضعیف می‌کنند» یا آن که «بدون اجازه دولت اوکراین [ادعای] تسلط بر هر بخش اوکراین را می‌کنند» مشمول مجازات و تحریم خواهند شد.

شبه‌جزیره کریمه اوکراین در روزهای اخیر شاهد تحرکات تجزیه‌طلبان طرفدار روسیه بوده است که از حمایت مسکو برخوردارند.

روز پنج‌شنبه نیز مجلس کریمه اعلام کرد که قصد برگزاری یک همه‌پرسی درباره جدایی این منطقه خودمختار از اوکراین و پیوستن آن به روسیه را دارد که تنها ۱۰ روز بعد برگزار می‌شود.

در این میان آمریکا ضمن تاکید بر حفظ تمامیت ارضی اوکراین به روسیه هشدار داده است که تحرکات آن در شبه‌جزیره کریمه برای مسکو هزینه خواهد داشت.

در همین حال از شهر رم و کنفرانس لیبی خبر می‌رسد که جان کری و سرگئی لاوروف در حاشیه کنفرانس به بحث درباره رخدادهای اوکراین پرداخته‌اند.

رویترز روز پنج‌شنبه این خبر را به نقل از یک مقام ارشد ایالات متحده نوشته است، اما گزارش آن اشاره‌ای به جزییات دیدار وزرای خارجه دو کشور آمریکا و روسیه ندارد.

این دومین دیدار آقای کری و آقای لاوروف در چند روز اخیر بوده که در آن بحران اوکراین و کریمه مورد بحث قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG