لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۴

آژیر خطر، مقررات منع تردد؛ گزارش خبرنگار رادیو فردا در اوکراین


نمایی از اطراف شهر خارکیف در اوکراین
نمایی از اطراف شهر خارکیف در اوکراین

آنا رایسکایا، خبرنگار رادیو فردا در اوکراین، می‌گوید که از ساعت ده پنجشنبه شب به وقت محلی مقررات منع تردد در کی‌یف به اجرا در می‌آید. آژیر خطر در پایتخت به صدا در آمده و در عین حال مقامات اوکراینی از شهروندان این کشور خواسته‌اند که در صورت به صدا در آمدن دوباره آژیر، با حفظ آرامش به پناهگاه‌ها بروند.

بر اساس مشاهدات خبرنگار رادیو فردا، بسیاری از شهروندان محل زندگی خود را ترک کرده‌اند.

عصر پنج‌شنبه به وقت محلی اعلامیه‌ای منتشر شد مبنی بر این‌که کی‌یف در خطر حملهٔ هوایی ‌قرار دارد و اگر آژیرها مجددا به صدا در آمد مردم باید فوراً به جاهای امن پناه ببرند. در کی‌یف هر از چند گاهی صدای جنگنده‌ها و هلیکوپترهای جنگی شنیده می‌شود.

به گفته خبرنگار رادیو فردا، خیابان‌های کی‌یف کاملاً خلوت شده‌اند.

خبرهای منتشر شده حاکی است که نیروهای روسیه یک فرودگاه نظامی را در حدود ۲۰ کیلومتری کی‌یف به تصرف خود در آورده‌اند و از سوی دیگر وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که چند بالگرد روسی هدف قرار گرفته‌اند و نیروهای چترباز که پیاده شده بودند در جنگل‌های اطراف پنهان شده‌اند.

نیروهای زمینی روسیه همچنین از طریق خاک بلاروس به منطقه چرنوبیل پیشروی کرد‌ه‌اند و ظاهراً بر اثر چند انفجار، مخزن پسمانده‌های هسته‌ای آسیب دیده است. گزارش‌ها حاکی است که درگیری‌های شدید در این منطقه ادامه دارد و مشخصاً اگر تاسیسات چرنوبیل آسیب بیشتری ببینند ممکن است فاجعه اتمی سال ۱۹۸۶ دوباره تکرار شود. ولودیمیر زلنسکی رئيس‌جمهوری اوکراین در صفحه توئیتر خود نوشت که به نخست‌وزیر سوئد تلفنی گفته است، تصرف نیروگاه اتمی چرنوبیل توسط روسیه یعنی اعلام جنگ به کل اروپا.

بر اساس بیانیهٔ وزارت دفاع اوکراین، چهار موشک بالستیک از خاک بلاروس به سمت جنوب شرق اوکراین شلیک شده است. بخش عمدهٔ استان خرسون که هم‌مرز با کریمه الحاقی‌ است، تحت کنترل نیروهای روسیه قرار گرفته و نیروگاه آبی در این منطقه تا کنون چند بار دست به دست شده است. اودسا و حومه آن نیز هدف موشک‌های متعدد قرار گرفته است.

تانک‌های روسیه در کمربندی خارکیف مستقر شده‌اند اما وارد شهر نشده‌اند. مردم خارکیف به ایستگاه‌های مترو پناه برده‌اند. قطارهای مترو در حال حاضر حرکت نمی‌کنند.

به گفته آنا رایسکایا، خبرنگارا رادیو فردا، همچنان شاهد درگیری‌های سنگین در شرق اوکراین هستیم. حملات هوایی و موشک‌باران توسط ارتش روسیه ادامه دارد و نه تنها تاسیسات نظامی، بلکه مناطق مسکونی و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین نیز هدف بمباران هستند. شمار تلفات رو به افزایش است و گزارش‌ها حاکی از اسیر شدن عده‌ای از سربازان دو طرف است.

مشاهدات گزارشگر رادیو فردا حاکی است که از صبح روز پنجشنبه خروجی‌های شهر کی‌یف شاهد ترافیک سنگینی بود و بسیاری از ساکنان پایتخت، شهر را ترک کرده‌‌‌اند.

در مرز‌های اوکراین با کشورهای اروپایی همچنان شاهد ترافیک خودروهایی‌ هستیم که قصد خروج از اوکراین را دارند. اتحادیه اروپا اعلام کرده است که آمادهٔ پذیرش پناهجویان اوکراینی‌ است.

به گزارش خبرنگار رادیو فردا، تانک‌های روسی از سه طرف وارد خاک اوکراین شده‌اند، از شمال مرز روسیه و بلاروس، از شرق که خط مقدم جبهه است و نیز از طرف کریمه، تانک‌ها در حال پیشروی هستند.

XS
SM
MD
LG