لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

آزادی فریبا‌ عادل‌خواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی، از زندان اوین


عکس منتشر شده از فریبا عادلخواه پس از آزادی
عکس منتشر شده از فریبا عادلخواه پس از آزادی

فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر دو تابعیتی ایرانی-فرانسوی زندانی در ایران، روز جمعه بیست و یکم بهمن ماه هم‌زمان با آزادی شماری از زندانیان سیاسی و معترضان بازداشت‌شده، از بند زنان زندان اوین آزاد شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از نزدیکان فریباعادل‌خواه گزارش داد که این جامعه شناس و پژوهشگر ایرانی-فرانسوی محبوس در بند زنان زندان اوین، شامگاه جمعه آزاد شده است.

این منبع نزدیک به فریبا‌ عادل‌خواه گفت که او از زندان اوین آزاد شده است اما هنوز مشخص نیست که مقام‌های جمهوری اسلامی اجازه ترک خاک ایران و بازگشت او به فرانسه را خواهند داد یا این پژوهشگر دو تابعیتی همچنان باید در تهران باشد.

این در حالی است که روز گذشته وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که سفیر جدید این کشور در تهران در دیدار با ابراهیم رئیسی، خواهان آزادی «فوری» هفت تبعه فرانسوی زندانی در ایران شده است.

فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر مرکز مطالعات علوم سیاسی پاریس که خرداد سال ۱۳۹۸ در جریان سفر به ایران بازداشت شد و در حال سپری کردن حکم پنج سال زندان بود.

خانم عادل‌خواه از سوی نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شده بود و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ابتدا او را به اتهام «جاسوسی» متهم کرد.

این اتهام در روند مراحل بازپرسی تغییر کرد و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی، در ۱۷ اردیبهشت ۹۹ او را به اتهام‌ «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس محکوم کرد که از این مدت 5 سال آن به عنوان مجازات اشد به اجرا گذاشته شد.

پیش از این نیز دستگاه قضائی جمهوری اسلامی در مهرماه ۱۳۹۹ عادل‌خواه را با پابند الکترونیکی و قرار وثیقه به طور موقت از زندان خارج کرد اما پس از نزدیک به پانزده ماه در دی ماه سال ۱۴۰۰ بار دیگر او را به بند زندان اوین بازگرداند.

وزارت خارجه فرانسه تا پیش از آزادی فریبا عادل‌خواه اعلام کرده بود که هفت شهروند فرانسوی در ایران تحت بازداشت قرار دارند.

شهروندان فرانسوی بازداشت شده در ایران نیز بخشی از شهروندان کشورهای غربی یا دو تابعیتی هستند که در ایران بازداشت و زندانی شده‌اند.

نهادهای حقوق بشری و شماری از مقام‌های اروپایی و آمریکایی پیش از این بارها اقدام جمهوری اسلامی در «بازداشت خودسرانه» شهروندان خارجی و دو تابعیتی را «گروگان‌گیری» خوانده و آن را اقدام برای دریافت امتیازات سیاسی یا مالی توصیف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG