لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۵

ترامپ آمد


بر اساس نظرسنجی‌ها اگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همین امروز برگزار شود، ترامپ با اختلافی قابل ملاحظه رقابت را به هیلاری کلینتون نامزد اصلی دموکراتها خواهد باخت.
بر اساس نظرسنجی‌ها اگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همین امروز برگزار شود، ترامپ با اختلافی قابل ملاحظه رقابت را به هیلاری کلینتون نامزد اصلی دموکراتها خواهد باخت.

با کناره‌گیری تد کروز از رقابت‌های درون حزبی جمهوریخواهان، تکلیف این حزب نیز مانند حزب دموکرات تا اندازه زیادی روشن شد و دونالد ترامپ، نامزد نهایی این حزب در رقابت‌های ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ خواهد بود.

آقای ترامپ در حال حاضر آرای ۱۰۰۷ فرستاده حزبی در کنوانسیون ملی جمهوریخواهان را به دست آورده و برای به دست آوردن ۲۳۰ رای بیشتر در ادامه رقابت، عملا مانعی بر سر سراهش نیست. تنها مدعی باقی‌مانده در حزب جمهوریخواه جان کیسیک است که اگر چه هنوز کناره‌گیری نکرده، اما تعداد آرای او ۱۵۳ تاست، حتی کمتر از مارکو روبیو که هفته‌هاست کناره‌گیری کرده!

بدین ترتیب آمریکایی‌ها در روز هشتم نوامبر امسال – ۱۸ آبان ماه – به احتمال بسیار زیاد، باید از میان هیلاری کلینتون از حزب دموکرات و دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه یک نفر را برای ریاست جمهوری کشورشان انتخاب کنند. در این انتخابات نامزدهای دیگری هم حضور دارند که بختی برای پیروزی نخواهند داشت.

کناره‌گیری ناگهانی تد کروز، سناتور مذهبی ایالت جنوبی تگزاس، در حالی رخ داد که ظاهرا او برای متوقف کردن دونالد ترامپ انگیزه بسیار بالایی داشت.

کروز از نظر ریاضی بعد از انتخابات نیویورک دیگر قادر نبود که به حداقل ۱۲۳۷ رای (یا delegate) مورد نیاز دست پیدا کند. با این حال او بعد از شکست در نیویورک از رقابت کناره‌گیری نکرد، چرا که مدعی بود هنوز می‌تواند ترامپ را متوقف کند.

پس چرا در نهایت تد کروز در حالی که هنوز انتخابات جمهوریخواهان در ۹ ایالت برگزار نشده، بعد از شکست در ایندیانا کنار‌ه‌گیری کرد؟

پاسخ سئوال نه در فعالیت کمپین شکست خورده تد کروز، بلکه در امیدهای کمپین «نه به ترامپ» قابل ردگیری است. در واقع از فردای انتخابات نیویورک – و به عقیده برخی از فردای سه‌شنبه بزرگ – تد کروز امیدوار بود که به رغم شکست کمپینش، اتحاد بزرگتر جمهوریخواهان برای متوقف کردن ترامپ پیروز شود و این سرمایه‌دار جنجالی نتواند به حداقل آرای مورد نیاز برای نامزدی (۱۲۳۷ رای در کنوانسیون ملی) دست پیدا کند.

در چنین موقعیتی، کروز امیدوار بود که با زد و بندهای پشت پرده، بتواند نامزد حزب جمهوریخواه شود.

اما بعد از انتخابات روز سه‌شنبه در ایندیانا، کمر کمپین «نه به ترامپ» هم شکست.

کروز و دیگر مخالفان ترامپ خیلی زودتر به این نتیجه رسیدند که تنها راه متوقف کردن او، جلوگیری از پیروزی‌اش در ایالتهایی است که رقابت به شکل «همه برای برنده یا winner take all» برگزار می‌شود. در این ایالتها، برنده انتخابات، آرای تمامی فرستادگان حزبی آن ایالت را در کنوانسیون ملی جمهوریخواهان از آن خود می‌کند.

ایالت ایندیانا یکی از مهمترین ایالت‌های باقی مانده بود که رقابت در آن بدین شکل برگزار می‌شد.

و ظاهرا تنها بخت شکست ترامپ در این ایالت و کوتاه کردن دستش از ۵۱ رای (delegate) ایندیانا، تد کروز بود. او با تمام قوا در این ایالت تبلیغ کرد و حتی در مقطعی به شکل کج‌دار و مریزی اعلام شد که کیسیک به نفع کروز در ایندیانا کنار رفته است. هر چند که در عمل هر دو نامزد معامله‌شان را زیر پا گذاشتند، اما حضور جان کیسیک در ایالت ایندیانا به شکل محسوسی اندک بود و او سعی کرد فضا را برای پیروزی تد کروز مهیا کند.

اما هیچ کدام این ترفندها به نتیجه نرسید و در نهایت ترامپ توانست با ۵۳ درصد آرا، کروز را و تمامی جمهوریخواهان مخالفش را – از جمله فرماندار ایندیانا که از کروز حمایت کرده بود – شکست دهد.

از اینجا دیگر بخت کمپین ضدترامپ برای متوقف کردن او، حتی از نظر ریاضی هم بسیار کمرنگ شد.

در ادامه رقابتهای جمهوریخواهان در چهار ایالت، رقابت به شکل «همه برای برنده» برگزار می‌شود که در مجموع ۱۴۳ فرستاده یا رای در کنوانسیون ملی جمهوریخواهان دارند. کروز که در ایندیانا نتوانست ترامپ را متوقف کند، بسیار بعید بود که در این چهار ایالت کاری از دستش بر بیاید.

همچنین در ایالت کالیفرنیا نیز انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان به شکل «بیشتر برای برنده یا winner take most» برگزار می‌شود. این روش هم به شدت به نفع ترامپ خواهد بود که در این ایالت بزرگ با فاصله از رقبا پیش است. و با ۱۷۲ رای یا فرستاده حزبی کالیفرنیا، ترامپ به راحتی می‌توانست حتی با حضور تد کروز در ادامه رقابت به رقم جادویی ۱۲۳۷ رای برسد و نامزدی جمهوریخواهان را در دور اول رای‌گیری در کنوانسیون ملی جمهوریخواهان به دست بیاورد.

و همه اینها حتی بدون محاسبه رقابت در پنج ایالت است که رقابت به شکل تناسبی برگزار خواهد شد و ترامپ در تمامی آنها و در بدترین شرایط می‌توانست به چند فرستاده حزبی دست پیدا کند.

در واقع ایندیانا تیر آخر کمپین ضد ترامپ بود ... نبرد مرگ و زندگی. که به مرگ این کمپین انجامید.

از اینجا باید دید که حزب زخم خورده و چند پاره جمهوریخواه چگونه می‌تواند پشت سر کسی متحد شود که با اظهارنظرهای آتشین، لقب منفورترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری در دهه‌های اخیر را به دست آورده است.

دونالد ترامپ بعد از دوایت آیزنهاور، دومین کسی است که بعد از جنگ دوم، بدون پیروزی در هیچ انتخاباتی پیش از این، نامزد جمهوریخواهان می‌شود. با این تفاوت که آیزنهاورِ یک ژنرال پنج‌ستاره بود که فرماندهی نیروهای متفقین را در جبهه اروپا در جنگ جهانی دوم در کارنامه داشت و هفت سال بعد از آزاد کردن فرانسه و فتح آلمان، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرد.

در مقابل ترامپ مدعی است که سرمایه میلیونی پدرش را از راه کار خرید و فروش املاک به یک ثروت میلیاردی تبدیل کرده است و صاحب زنجیره‌ای از هتل و کازینو و زمین گلف در سراسر جهان است.

او تا پیش از شرکت در رقابت‌های درون حزبی جمهوریخواهان، شهرتش را مدیون شرکت در برنامه‌های عامه‌پسند «ریالیتی شو» بود و موفق شده بود با جنجال بر سر محل تولد باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نظر رسانه‌ها را به خود جلب کند.

ترامپ در جریان کمپینش نیز بارها به دلیل عقاید غیرمتعارفش خبرساز شد.

او تا امروز با اظهارنظرهایش گروه بزرگی از مهاجرین به آمریکا، به ویژه لاتین‌تباران و مکزیکی‌ها را از خود رنجانده، مسلمانان را – حتی مسلمانان آمریکا را – با ایده‌ ممنوعیت ورود آنها به آمریکا وحشت زده کرده و میزان محبوبیتش در میان زنان در سراسر آمریکا زیر ۳۰ درصد است.

او همچنین تنها نامزد جمهوریخواهان بود که در ابتدا از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرد اما در نهایت مانند بسیاری مسایل دیگر موضعش را تغییر داد و جمله‌ای کلیشه‌ای را که دیگر نامزدهای جمهوریخواهان در این رقابت جا انداختند تکرار کرد و گفت این توافق را پاره خواهد کرد.

وی همچنین به شکل غیرمستقیم از احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای علیه گروه خلافت اسلامی یا داعش و فرستادن ۳۰ هزار نیروی نظامی به سوریه سخن گفت. و البته در مصاحبه‌های بعدی به اشکال مختلف همین اظهارات خود را زیر سئوال برد و مشخصا درباره فرستادن نیرو به سوریه گفت که برای این کار با «ژنرال‌ها» مشاوره خواهد کرد. او نگفت با کدام ژنرالها مشاوره خواهد کرد ولی بهرحال پنتاگون در حال حاضر با ارسال نیروی زمینی به سوریه مخالف است.

ترامپ همچنین در مسایل اجتماعی مانند آزادی سقط جنین نیز بارها مواضع خود را تغییر داده و دستکم در یک مصاحبه گفت زنانی که سقط جنین می‌کنند باید مجازات شوند! او همین حرف را هم تغییر داد و گفت منظورش دست‌اندرکاران سقط جنین بوده که ۴۰ سال است در آمریکا قانونی شده است.

دونالد ترامپ که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به رهبر حزب جمهوریخواه نیز بدل خواهد شد در جریان رقابتهای درون‌حزبی بارها به سران این حزب حمله کرد و آنها را فاسد و متقلب خواند. این موضوع موجب شد تا برخی از جمهوریخواهان سرشناس علیه او موضع بگیرند.

و از همه اینها مهمتر، بر اساس نظرسنجی‌ها اگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همین امروز برگزار شود، او با اختلافی قابل ملاحظه رقابت را به هیلاری کلینتون نامزد اصلی دموکراتها خواهد باخت.

با این حال حزب جمهوریخواه از حالا شش ماه فرصت دارد تا اول از همه با ترامپ کنار بیاید، و بعد آمریکا را قانع کند که با او کنار بیاید و به عنوان رییس جمهور انتخابش کند.

---------------------------------------------

کیوان حسینی را می‌توانید در تلگرام در این کانال دنبال کنید: telegram.me/kayvanhosseini1

همچنین در توییتر نیز می‌توانید نوشته‌های او را در شناسه @Kayvan_Hosseini دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG