لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

کاهش حضور اسرائیل در شورای حقوق بشر سازمان ملل


لوگوی شورای حقوق بشر سازمان ملل
لوگوی شورای حقوق بشر سازمان ملل

دیپلمات‌های سازمان ملل متحد در مقر اروپایی آن در ژنو می‌گویند، بعد از خروج آمریکا از شورای حقوق بشر این سازمان، اسرائیل نیز ظاهراً مشارکت خود را در این شورا کاهش داده‌است.

براساس گزارش رسانه‌های اسرائیل به نقل از دیپلمات‌های سازمان ملل که نامشان برده نشد، کرسی دیپلمات‌های اسرائیلی در جریان نشست روزهای پنجشنبه ۳۱ خرداد و جمعه اول تیر در این شورا خالی ماند.

این دیپلمات‌ها در ژنو این احتمال را نیز داده‌اند که کاهش حضور اسرائیل در نشست‌های شورای حقوق بشر، موقتی باشد نه دائمی، و تأکید کرده‌اند که اسرائیل هر زمان که بخواهد می‌تواند به نشست‌ها بازگردد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، این هفته خروج کشورش از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را اعلام کرد؛ این نخستین بار در تاریخ این شورا بود که یک عضو آن، با اختیار خود این نهاد را ترک کرد.

خانم هیلی، در یک نشست خبری در واشینگتن در کنار مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، یکی از دلایل اصلی خروج آمریکا از شورای حقوق بشر را «موضع‌گیری‌های غرض‌ورزانه همیشگی این نهاد علیه اسرائیل» اعلام کرد.

به گفته سفیر آمریکا در سازمان ملل، شورای حقوق بشر در زمانی طولانی «تاریخی از ریا ثبت کرده»؛ «به‌طور سیستماتیک حامی کشورهای ناقض حقوق بشر بوده» و «موضوع حقوق انسانی را به تمسخر کشیده‌است».

سفیر آمریکا گفت شورای حقوق بشر از آغاز کار خود (در سال ۲۰۰۶) پی در پی اسرائیل را محکوم کرده در حالی که مجموع قطعنامه‌هایی که در ارتباط با نقض حقوق بشر در ایران، سوریه و کره شمالی صادر کرده، کمتر است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، سه‌شنبه از تصمیم «شجاعانه» آمریکا در ترک یک نهاد به گفته او «غرض‌ورز با رویه تخاصمی و ضد اسرائیلی که در انجام مأموریت حقوق بشری خود خیانت کرده‌است»، استقبال و از رئیس‌جمهوری آمریکا و مایک پومپئو نیز سپاسگزاری کرد.

اسرائیل تنها به عنوان ناظر در نشست‌های شورا حضور داشته و از آنجا که یکی از اعضای ۴۷ گانه شورا نیست، با نداشتن گزینه‌های زیاد در برابر این شورا، عمدتاً به آمریکا تکیه داشت.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، در وضعیت ایجاد شده، نتانیاهو نیز ممکن است بزودی توقف تمامی ارتباط‌های کشورش با شورای حقوق بشر سازمان ملل را اعلام کند.

با وجود خرسندی دولت نتانیاهو از خروج آمریکا از شورای حقوق بشر، برخی از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه اسرائیل، به شبکه ۱۰ تلویزیون کشورشان گفتند که نبود آمریکا در شورای حقوق بشر ممکن است به تشدید گام‌های «ضد اسرائیلی» آن منجر شود. امانوئل ناخشون، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، اما سکوت را ترجیح داد.

توجه به وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های فلسطینی از سال ۲۰۰۷ به عنوان بند ۷ شورا، یک دستور کار دائمی این نهاد بوده که اسرائیل همواره برای لغو آن تلاش کرده و با آغاز به کار دولت دونالد ترامپ، آمریکا نیز شریک جدی این تلاش شد.

آمریکا سال گذشته به شورای حقوق بشر نسبت به خروج خود، در صورت عدم تغییر سیاست شورا، هشدار داد. اما بریتانیا نیز پارسال شورا را به «غرض‌ورزی» علیه اسرائیل متهم کرد.

در هفته‌های گذشته که بیش از ۱۲۰ فلسطینی در تظاهرات مرزهای غزه با اسرائیل کشته و بیش از ده هزار تن دیگر از آنها زخمی شدند، شورای حقوق بشر خواهان اعزام تیم حقیقت‌یاب برای بررسی عملکرد ارتش اسرائیل شد و همزمان، مجمع عمومی سازمان ملل هفته گذشته قعطنامه‌ای در نکوهش اسرائیل صادر کرد.

اما اسرائیل در برابر قطعنامه مجمع عمومی و درخواست تیم حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر موضع سختی گرفت.

اسرائیل شش سال پیش نیز در پی تصمیم شورای حقوق بشر به تشکیل تیم حقیقت‌یاب برای بررسی اقدامات این کشور در ارتباط با سرزمین‌های فلسطینی، از این شورا خارج شد اما پس از یک سال و نیم، همکاری خود را با آن از سر گرفت.

XS
SM
MD
LG