لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

برگزاری چهلم سه تن از معترضان کشته‌شده در تهران، کرج و قرچک


چهلم علی روزبهانی در تهران، نیما نوری در کرج و حسام فردوسی در قرچک با وجود فشارها و ممنوعیت‌های اعمال شده از سوی نیروهای امنیتی، در حالی طی روز جمعه بیست و پنجم آذر برگزار شد که هر سه مراسم با سخنان خانواده‌ها، شعارهای مردم و همچنین برنامه‌های نمادین، به صحنه تداوم اعتراضات ضد حکومتی تبدیل شدند.

چهلم علی روزبهانی در قطعه ۲۲۲ بهشت زهرای تهران در حالی روز جمعه بیستم و پنجم آذر ماه برگزار شد که جمعی از مردم با وجود فضای به شدت امنیتی خود را به مزار این معترض کشته شده رساندند.

علی روزبهانی معترض جوان همزمان با چهلم مهسا امینی در روز چهارم آبان ماه در اعتراضات تهران مورد اصابت گلوله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفت و یک هفته بعد در اثر جراحت ناشی از گلوله در بیماران جان خود را از دست داد.

در چهلم علی روزبهانی که روز جمعه بر مزار او در بهشت زهرا برگزار شد جمعی از معترضان شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و همچنین شعار «قسم به سربداران، علی، محسن و یاران» و «هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشته شه» سردادند.

پدر علی روزبهانی بر مزار فرزندش گفت: «‌من، مادرش و دو خواهرش چهل روز است جز اشک چیزی ندیدیم. توقع نداشته باشید ما فراموش کنیم، توقع نداشته باشید از انتقام علی و آن کسی که او را کشته است، بگذریم، و نمی‌گذریم.»

یکی از خواهران علی روزبهانی، در مراسم چهلم او گفت: ««اگر چادر من ملعبه‌ دست قاتلین تو شده است، جانی و ظالم هستند و خون فرزندان این مملکت، دختران و پسران را می‌ریزند من این چادر را از در می‌آورم.» او سپس با در اوردن چادرش موی خود را به نشان سوگواری اعتراض آمیز برید.

برادر علی روزبهانی که اولین‌بار خبر کشته شدن او را در صفحه توییتر خود اعلام کرده بود نیز در چهلم او گفت: «داداش من و هر کسی که می‌رود و با سنگ جلوی تیر و تفنگ می‌ایستد، پشتش به هشتاد میلیون مردم ایران گرم است.»

او گفت: ما از تیر و تفنگ‌تان نمی‌ترسیم، ما از هیچی شما نمی‌ترسیم، فرقی نمی‌کند چه تهران بکشید، چه کردستان، چه خوزستان باشد، چه زاهدان، همه ما یکی هستیم، همه ما دادخواهیم.»

برادر علی روزبهانی و همچنین مردم حاضر در این مراسم سپس یک صدا شعار «می‌کشم، می‌کشم هر انکه خواهرم کشت» سر دادند.

خواهر دیگر علی روزبهانی نیز بر مزار برادرش گفت که این جوان معترض برایش پیامکی فرستاده و گفته بود که با توجه به گستردگی اعتراضات مردمی، کار جمهوری اسلامی «تمام است.» این خواهر علی روزهانی نیز به نشان سوگواری اعتراضی بخشی از موی خود را در چهلم برادرش برید.

در بخشی از این مراسم، خواهران علی روزبهانی و همچنین تعدادی از زنان حاضر، موهای بریده خود را به گورنبشت فلزی «زن زندگی آزادی»، اثر باربد گلشیری که بر مزار علی روزبهانی نصب شده، آویختند.

چهلم نیما نوری در کرج

مزار نیما نوری از کشته شدگان اعتراضات سراسری در «بهشت علی» ماهدشت کرج نیز روز جمعه بیست و پنجم آذر شاهد برگزاری چهلم این نوجوان ۱۸ ساله بود.

نیما نوری روز دوازدهم آبان ماه برای شرکت در چهلم حدیث نجفی راهی آرامستان بهشت سکینه کرج شد اما نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی که مسیرهای منتهی به این آرامستان را بسته بودند اقدام به شلیک گلوله به سوی مردم کردند و این نوجوان ۱۸ ساله نیز با اصابت دو گلوله کشته شد.

مادر و پدر نیما نوری در مراسم چهلم او در اقدامی نمادین دو کبوتر را بر سر مزارش با زاری و ضجه به یاد تک فرزندشان آزاد کردند.

جمعی از مردم نیز با وجود فضای به شدت امنیتی و استقرار نیروهای امنیتی در اطراف «بهشت علی» خود را برای شرکت در مراسم چهلم نیما نوری به این آرامستان رسانده بودند.

مزار حسام فردوسی در امامزاده ابراهیم قرچک ورامین نیز روز جمعه بیست و پنجم آذر شاهد حضور جمعی از مردم و برگزاری چهلم این جوان معترض بود.

حسام (محمدرضا) فردوسی جوان ۲۴ ساله ساکن قرچک ورامین در جریان اعتراضات سراسری روز سیزدهم آبان ماه نزدیکی مسجد جامع قرچک و در حضور ده‌ها نیروی انتظامی و یگان ویژه در حالی که شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر می‌داد، اقدام به خودسوزی کرد.

نیروهای امنیتی بنابر ویدیوهایی که منتشر شده است پس از خاموش کردن آتش، به جای انتقال حسام فردوسی به بیمارستان، ابتدا او را مورد ضرب و جرح قرار دادند. او روز هفدهم آبان ماه در اثر جراحات جان خود را از دست داد.

حسام فردوسی از ابتدای اعتراض‌های سراسری از این این اعتراض‌ها حمایت کرده بود . در روزهای پیش از اقدام خودسوزی در میان نیروهای امنیتی قرچک، در صفحه اینستاگرام خود به طور مداوم پست‌های در حمایت از این اعتراضات منتشر کرده بود. خانواده حسام فردوسی نیز در چهلم چند کبوتر را به یاد این جوان کشته شده در اعتراضات آزاد کردند.

XS
SM
MD
LG