لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۸

مذاکره پاریس با تهران درباره بازداشت شهروند فرانسوی در کیش‎


ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه (عکس از آرشیو)
ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه (عکس از آرشیو)

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، روز چهارشنبه اول اسفند از تماس با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت یک شهروند فرانسوی بازداشتی در کیش خبر داده است.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه فرانسه گفته است که نِلی اِران کامبرول، بازرگان ۵۹ ساله اهل مارتینیک چهار ماه پیش در جزیره کیش بازداشت شده است.

کمپینی برای جمع آوری وثیقه مورد نیاز خانم نِلی اِران آغاز شده است
کمپینی برای جمع آوری وثیقه مورد نیاز خانم نِلی اِران آغاز شده است

طبق این گزارش، نِلی اِران کامبرول برای کار تجاری به ایران به کیش سفر کرده بود.

ژان ایو لودریان گفته است: «او به جزیره کیش رفته که یک منطقه شناخته شده ایرانی در نزدیکی دوبی است. آنجا بازداشت شده، از تاریخ ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ (۲۹ مهرماه) تا امروز زندانی است به دلیل امضا یک قرارداد غیر قانونی و همچنین اقامت بدون مجوز در ایران.»

رویترز می‌گوید، هفته گذشته پاتریسیا گرو دِزیر دیکانو، یک دوست نِلی اِران کامبرول در مصاحبه با رسانه‌ای محلی در مارتینیک گفته بود که دوستش به اتهام خرید و فروش غیرقانونی طلا بازداشت شده است.

به گفته وی، نِلی اِران کامبرول برای امضای قراردادی در خصوص سنگ‌های قیمتی به کیش سفر کرده بود.

پاتریسیا گرو دِزیر دیکانو همچنین گفته بود که مقام‌های ایران خواستار پرداخت ۴۵ هزار دلار (۴۰ هزار یورو) وثیقه هستند.

ژان ایو لودریان با این حال گفته است، مقام‌های بخش کنسولی سفارت فرانسه در ایران «بارها توانسته با او ملاقات و از نزدیک وضعیت او را دنبال کنند. »

وزیر خارجه فرانسه اضافه کرده است: «ما با خانوده او و مقام‌های ایرانی در تماس‌ هستیم تا در عین احترام به روند رسیدگی، از بهبود شرایط او اطمینان حاصل کنیم.»

ژان ایو لودریان همچنین گفته است:« در آخرین دیدار کنسول ما با او که همین تازگی، در فوریه انجام شده، این شهروند ما شکایتی در ارتباط با شرایط بازداشت‌ خود نداشت و وضعیت روحی و جسمی او به نظر خوب می‌رسید. بیشتر از این نمی‌توانم چیزی بگویم.»

این در حالی است کمپینی اینترنتی برای جمع آوری وثیقه مورد نیاز خانم نِلی اِران آغاز شده و تا روز چهارشنبه یک هزار و ۲۰۰ یورو برای وی جمع آوری شده است.

رویترز می‌گوید، روابط بین فرانسه و ایران طی شش ماهه اخیر به دلیل اختلافات دو کشور بر سر تعهدات توافق هسته‌ای موسوم به برجام دچار تنش بوده است.

در همین حال، به دنبال مطرح شدن موضوع «طرح ناکام بمب‌گذاری در گردهمایی اخیر سازمان مجاهدین خلق و متحدان آن»در پاریس، فرانسه اعلام کرد این کشور سفیر جدیدی به تهران معرفی نخواهد کرد.

سفیر فرانسه تابستان امسال ایران را ترک کرد. ایران نیز باید سفیر جدیدی به پاریس اعزام کند.

با استفاده از گزارش رویترز و شبکه‌های اجتماعی
XS
SM
MD
LG