لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۵

اعزام سفیر فرانسه به ایران پس از «توطئه بمبگذاری» در پاریس متوقف شده است


مقامات فرانسه می‌گویند تا زمانی که ایران اطلاعاتی درباره طرح ناکام بمب‌گذاری در گردهمایی اخیر سازمان مجاهدین خلق و متحدان آن در اختیار پاریس نگذارد، این کشور سفیر جدیدی به تهران معرفی نخواهد کرد.

تاکنون یک دیپلمات ایرانی در اتریش و سه نفر دیگر در ارتباط با طرح حمله به نشست «شورای ملی مقاومت» در پاریس بازداشت شده‌اند. ایران تاکید دارد که هیچ ارتباطی با این ماجرا نداشته است و آن را صحنه‌سازی و نتیجه اختلافات داخلی سازمان مجاهدین خلق دانسته است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که این رخداد به روابط تهران و پاریس لطمه زده، آن هم در شرایطی که فرانسه و شرکای اروپایی‌اش تلاش می‌کنند توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنند، توافقی که اکنون با خروج آمریکا از آن به شدت به مخاطره افتاده است.

سفیر فرانسه تابستان امسال ایران را ترک کرد. ایران نیز باید سفیر جدیدی به پاریس اعزام کند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۲۸ شهریور اظهارات یکی از مقامات دولت فرانسه را بازتاب داده که از مذاکرات فشرده تهران و پاریس حکایت دارد. وی گفته است: «ما اکنون در تهران یک کاردار داریم و گفت‌وگوهایی در سطوح عالی میان مقامات ایران و فرانسه در جریان است».

وی افزود: «ما با هم همکاری می‌کنیم تا سرنخی از چگونگی این رخداد به دست بیاوریم... من نمی‌گویم که ارتباط مستقیمی (بین عدم تعیین سفیر و این رخداد) وجود دارد، اما ایران به ما تعهد داده که در هفته‌های آینده شواهد عینی در اختیارمان بگذارد که به ما اجازه می‌دهد بتوانیم روابط دیپلماتیک خود را چنانکه هست ادامه دهیم».

خبرگزاری رویترز اما به نقل از یک منبع دیپلماتیک می‌نویسد که معرفی سفیر به خاطر این رخداد به حال تعلیق درآمده است.

این خبرگزاری در ادامه به گزارشی اشاره می‌کند که ماه گذشته منتشر شد و عنوان می‌کرد که وزارت خارجه فرانسه به دیپلمات‌ها و مقامات خود گفته که از سفرهای غیرضروری به تهران خودداری کنند. ایران اما این گزارش را تکذیب کرده است.

انتظار می‌رود که سه‌شنبه آینده امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیداری با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران داشته باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG