لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷

گردهمایی محافظه‌کاران در بوستون با حضور هزاران مخالف نژادپرستی ناتمام ماند


تظاهرات مخالفان نژادپرستی در بوستون
تظاهرات مخالفان نژادپرستی در بوستون

گردهمایی «راهپیمایی آزادی بیان» محافظه‌کاران در شهر بوستون آمریکا، پس از حضور مخالفان «نژادپرستی» ناتمام ماند.

در «راهپیمایی آزادی بیان» در شهر پارک قدیمی بوستون، شمار اندکی از هواداران این طیف از مردم مشارکت کرده بودند؛ در مقابل مخالفان آنها با حضور چندهزار نفری و با سر دادن شعارهایی علیه «نازی‌ها»، «کوکلاکس کلان» مانع ادامه تجمع محافظه‌کاران در بوستون شدند.

به خاطر درگیری‌های هفته پیش شارلوتزویل در ویرجینیا، پلیس بوستون تدابیر شدید امنیتی در منطقه اتخاذ کرده بود. از جمله ممنوعیت حمل اسلحه و استقرار موانع برای جلوگیری از ورود خودروها به محل تجمع.

روز شنبه گذشته در تظاهرات راستگرایان و طرفداران برتری نژاد سفید، و مخالفان آنها در شارلوتزویل سه نفر کشته شدند.

در این زدوخودرها یکی از راستگرایان با خودرو مخالفان را زیر گرفت که در نتیجه آنها یک زن ۳۲ ساله کشته شد و چندین نفر دیگر زخمی شدند. دو پلیس هم که از‌ آسمان تجمع را زیر نظر داشتند در پی سقوط بالگردشان کشته شدند.

سازمان‌دهندگان «راهپیمایی آزادی بیان» تأکید کرده‌اند که آنها هیچ ربطی با خشونت‌های هفته گذشته شارلوتزویل، نئونازی‌ها و حامیان به برتری سفیدپوستان ندارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با این حال مخالفان آنها با شعارهایی نظیر «نه به نازی‌ها، نه به کوکلاکس کلان، نه به فاشسیت‌ها در آمریکا»، «نازی‌ها را دوباره بترسانید»، «همسایه‌ات را دوست بدار»، «در برابر فاشیسم بایست» و « هرگز نفرت آمریکا را دوباره با عظمت نمی‌کند»

خبرگزاری آسوشیتدپرس شمار مخالفان محافظه‌کاران را ۱۵ هزار نفر تخمین زده است. پلیس بوستون برای پیشگیری از درگیری، افراد حاضر در تجمع محافظه‌کاران را با ون‌های خود به خارج از منطقه انتقال داد.

سازمان‌دهندگان «راهپیمایی آزادی بیان» در صفحه فیس‌بوک خود نوشته‌اند: «ما فقط و فقط درباره آزادی بیان هستیم. ما سیاست برتری‌طلبی و خشونت را محکوم می‌کنیم.»

این گروه می‌گوید هدف آنها تجلیل از متمم اول قانون اساسی ایالات متحده آمریکا است که به‌ موجب آن آزادی اجتماعات و آزادی بیان تضمین شده است.

پس از حوادث خشونت‌بار شارلوتزویل، گرچه دونالد ترامپ به صراحت به محکوم کردن گروه‌های نژادپرست پرداخت، اما اظهار نظر اولیه او در ملامت «همه طرف‌ها» و نیز توضیحات مشابهی که بعدتر در یک کنفرانس خبری عنوان کرد، با موجی از انتقادها روبه‌رو شد.

دونالد ترامپ در این اظهارات تأکید کرده بود که در هر دو طرف «آدم‌های خوبی» وجود دارد.

XS
SM
MD
LG