لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

یافته‌ها در مورد انفجار نفتکش‌ها در فجیره در اختیار شورای امنیت قرار می‌گیرد


یکی از جلسات شورای امنیت سازمان ملل
یکی از جلسات شورای امنیت سازمان ملل

گزارش‌ها حاکی است که روز پنج‌شنبه ۱۶ خرداد نماینده‌های امارات، نروژ و عربستان یافته‌های خود دربارهٔ حمله به چهار کشتی در نزدیکی آب‌های امارات متحده عربی را با نماینده‌های کشورهای عضو شورای امنیت در میان می‌گذارند.

این اجلاس به‌صورت غیررسمی و در دفتر نمایندگی امارات برگزار خواهد شد.

چهار کشتی شامل دو نفتکش عربستان و دو کشتی تجاری که با پرچم‌های امارات و نروژ در نزدیکی آب‌های بندر فجیره امارات حضور داشتند، ۱۲ مه، حدود بیش از یک ماه پیش، هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند.

امارات، عربستان و آمریکا انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته‌اند، اما جمهوری اسلامی هرگونه دست داشتن در حمله را رد کرده‌است.

دیپلمات‌ها به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند نماینده‌های اعضای شورای امنیت سازمان ملل، روز جاری، پنج‌شنبه، با یافته‌های این سه کشور مالک کشتی‌ها دربارهٔ حملات آشنا خواهند شد.

بعد از حمله یادشده، تیمی از کشورهای فرانسه، آمریکا، امارات، نروژ و عربستان برای تحقیق پیرامون این موضوع تشکیل شد.

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا گفته‌است در ایالات متحده کسی شکی ندارد که این حملات کار ایران بوده و به احتمال زیاد از مین‌های دریایی استفاده شده‌است.

در همین حال شبکه «کان»، تلویزیون دولتی اسرائیل، مدعی شده‌است موساد، سازمان اطلاعات و ماموریت‌های ویژه این کشور، شواهد «دخالت ایران» در انفجارهای چهارگانه در نفتکش‌های لنگرگرفته در بندر اماراتی فجیره را به آمریکا داده‌است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران چهارشنبه با انتشار توئیتی اسرائیل را به دروغ‌گویی متهم کرد و اعلام کرد موساد دربارهٔ دخالت ایران در خرابکاری فجیره اطلاعات جعل کرده‌ است.

ظریف پیشتر نیز گفته بود از قبل پیش‌بینی می‌کرد که برای «دامن زدن به تنش»، چنین حوادثی (حمله به کشتی‌ها در آب‌های امارات) اتفاق بیفتد.

عربستان می‌گوید حمله به کشتی‌ها امنیت کشتی‌رانی بین‌المللی و عرضه نفت در جهان را مورد تهدید قرار داده‌است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز گفته هدف ایران از حمله به کشتی‌ها، شامل دو نفتکش، بالا بردن قیمت جهانی نفت بوده‌است.

آمریکا دوم ماه مه (اردیبهشت ماه) و دقیقاً ۱۰ روز پیش از حملات به کشتی‌ها، معافیت‌های نفتی به مشتریان ایران را لغو و اعلام کرد هر کشوری از ایران نفت بخرد، با تحریم مواجه خواهد شد.

عربستان و امارات قول داده بودند کمبود نفت ایران را جبران کنند و ایران نیز تهدید کرده بود اگر جمهوری اسلامی نتواند نفت بفروشد، «دیگران نیز نخواهند توانست». ایران همچنین به دفعات تهدید به «بستن تنگه هرمز» کرده‌است.

آمریکا ناو آبراهام لینکلن را به همراه بمب‌افکن‌های «بی ۵۲» که قادر به حمل بمب‌های هسته‌ای نیز هستند، به منطقه اعزام کرده‌است و اخیراً نیز عملیات تمرینی این ناو به همراه ده‌ها جنگنده در آب‌های دریای عرب انجام شد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید تمایلی به جنگ با ایران ندارد، اما احتمال جنگ همیشه وجود دارد.

منابع: آسوشیتدپرس، رادیو فردا / ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG