لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۸

نماینده مجلس: منصور غلامی گزینه بیست‌ویکم روحانی برای وزارت علوم بود


منصور غلامی، گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم.
منصور غلامی، گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم.

در حالی که اعتراض‌ها به نامزد پیشنهادی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنان ادامه دارد، یک نماینده مجلس گفته که منصور غلامی انتخاب بیست‌ویکم حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، برای این پست بوده است.

غلامرضا حیدری، نماینده تهران در مجلس دهم، روز سه‌شنبه دوم آبان در توئیتی نوشته است: «گویا گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم ،انتخاب بیست‌ویکم رییس‌جمهور بوده. طبیعی است با این شرایط افرادی که مقبولیت عام دارند نمی‌توانند معرفی شوند».

​هر چند آقای حیدری توضیح بیشتری درخصوص چگونگی معرفی منصور غلامی ارائه نکرده است، اما محمود صادقی دیگر نماینده تهران، پیشتر در خصوص تاخیر در معرفی وزیر علوم گفته بود که «بنابر اظهار مسئولان ذیربط، رییس‌جمهوری تاکنون بیش از ۱۰ گزینه برای وزارت علوم معرفی کرده که مورد تأیید رهبری قرار نگرفته‌اند!»

علی مطهری، نایب رییس مجلس ایران، نیز با انتقاد از حسن روحانی گفته بود که وی درصدد است تا موافقت همه نهادها را جلب کند.

به گفته آقای مطهری، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری پیشین ایران «در این‌گونه موارد مستقل‌تر عمل می‌کرد و کمتر اجازه دخالت می‌داد».

پیش از این گزارش هایی در خصوص دخالت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در تعیین وزیران اطلاعات، کشور، امورخارجه، دفاع و ارشاد منتشر شده بود.

در همین زمینه، سایت رهبر ایران مردادماه امسال ضمن اذعان به اعمال نظر وی در خصوص نامزدهای وزارتخانه‌هایی مانند دفاع، امور خارجه و اطلاعات نوشته بود: «در خصوص برخی وزارتخانه‌ها مثل علوم، آموزش‌وپرورش و ارشاد اسلامی، رهبر انقلاب اسلامی حساسیت‌هایی دارند».

سخنگوی هیات رییسه مجلس روز شنبه اعلام کرد که رییس دولت دوازدهم منصور غلامی را به عنوان وزیر علوم معرفی کرده است. آقای غلامی، سابقه ریاست دانشگاه همدان در دولت محمد خاتمی و دولت حسن روحانی را دارد، اما در روزهای اخیر بسیاری از فعالان دانشجویی از «مدیریت سرکوبگرانه» وی در این دانشگاه انتقاد کرده‌اند.

اعتراضات دانشجویی

در همین حال، گزارش شبکه‌های اجتماعی حاکی است که تجمع‌هایی در برخی از دانشگاه‌های ایران در اعتراض به معرفی منصور غلامی به عنوان وزیر علوم برگزار شده است.

طبق این گزارش‌ها، دانشجویان دانشگاه‌های علم صنعت، دانشگاه هنر تهران و فردوسی مشهد به نامزد پیشنهادی برای وزارت علوم اعتراض کرده‌اند.

این در حالی بود که روز دوشنبه نیز دانشجویان دانشگاه‌هایی مانند پلی‌تکنیک و علامه طباطبایی دست به تجمع زده و از رییس‌جمهوری خواستند تا به وعده‌های خود عمل کند.

در همین زمینه، الیاس حضرتی نماینده مجلس نیز در توییتر خود از «روند معرفی وزیری که نگرانی و دلخوری دانشجویان را تشدید کرده،» ابراز تاسف کرده است.

این در حالی است که یک نماینده مجلس عضو کمیسیون امنیت ملی می‌گوید، منصور غلامی در این کمیسیون حاضر شده و به برنامه و طرح‌های خود را برای وزارت علوم ارائه کرده است.

حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اظهار داشت، آقای غلامی در این نشست گفت که اشراف کافی بر مدیریت و اداره وزارت علوم دارد و با احکام برنامه‌های توسعه و اسناد بالادستی آشنا است و اولویت‌بندی‌های آنها را می‌شناسد.

برخی از فعالان دانشجویی دانشگاه همدان اعلام کرده‌اند که او به نشریات و تشکل‌های دانشجویی اصلاح‌طلب مجوز فعالیت نداده و از آنها حمایت نکرده است. در شبکه‌های اجتماعی همچنین فیلم‌ها و خبرهای مختلفی از «برخورد نامناسب» و «تهدیدآمیز» آقای غلامی با برخی از دانشجویان منتشر شده است.

در مقابل، پاره‌ای از نمایندگان اصولگرای شهر همدان از جمله حمیدرضا حاجی بابایی از آقای غلامی حمایت کرده‌اند.

در همین حال، ۵۲۵ نفر از فعالان نشریات دانشجویی در نامه‌ای به حسن روحانی با اشاره به وعده‌های انتخاباتی او اعلام کردند برخی گزینه‌های مطرح برای تصدی وزارت علوم «با انفعال و یا حتی همراهی خود با برخی نهادهای بیرون از دانشگاه، نقشی اساسی در عقبگرد نظام دانشگاهی در سال‌های اخیر داشته‌اند».

XS
SM
MD
LG