لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۴

هوش مصنوعی و محصولات جدید گوگل


گوگل سری جدید محصولات سخت افزاری خود را معرفی کرده است، محصولاتی که تلاش گوگل را در رابطه با هوش مصنوعی نشان می‌دهند.

مهم‌ترین محصولی که گوگل معرفی کرده گوشی پیکسل دو است، محصولی که قرار است با گوشی‌های جدیدی مانند گلکسی نوت هشت سامسونگ یا آیفون ۱۰ رقابت کند. برخی انتظار داشتند در رقابت با این محصولات گوگل قیمت منطقی‌تری را انتخاب کند اما چنین نشد و قیمت این محصولات در مقایسه با رقبا چندان ارزان نیست.

نسخه پیکسل ایکس ال که بزرگترین گوشی جدید گوگل است با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی۹۵۰ دلار در بازار آمریکا و نزدیک به هزار یورو در بازار اروپا قیمت دارد که از این نظر با وجود این که کمی از اپل ده و گلکسی نوت هشت ضعیف‌تر است اما قیمت بالا این گوشی سبب شده برخی بگویند چرا گوگل پیکسل دو با مشخصات فنی ضعیف‌تر از رقبا، قیمتی چنین بالا دارد. البته گوگل معتقد است این گوشی‌ها با وجود سخت افزار ضعیف‌تر اما به دلیل هوش مصنوعی عملکرد بهتری دارند.

یکی از این موارد سخت افزاری ضعیف‌تر نداشتن دو لنز در پشت گوشی است. هم گلکسی نوت هشت و هم آیفون ده که قیمتی نزدیک هزار دلار دارند از این قابلیت بالای سخت افزاری برای گرفتن عکس‌هایی بهتر با عمق میدان نزدیک‌تر به دوربین‌های عکاسی استفاده می‌کنند اما گوگل می‌گوید عمق میدان بالاتر را با استفاده از الگوریتمی پیشرفته و با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در عکس‌هایی که توسط گوشی‌های گوگل پیکسل دو انداخته می‌شود ایجاد می‌کند.

سنسور مورد استفاده در دوربین اصلی این گوشی هوشمند ۱۲.۳ مگاپیکسلی و دوربین سلفی آن ۸ مگاپیکسل است.

با توجه به عکس‌های منتشر شده و تست برخی عکاسان عنوان می‌شود این گوشی احتمالا بهترین گوشی در جهان در زمینه توانایی عکاسی است.

فعلا در این زمینه سامسونگ گلکسی نوت هشت بهترین وضعیت را دارد که به زودی پیکسل دو داستان این رقابت را تغییر می‌دهد . پیکسل ۲ ایکس‌ال و پیکسل ۲ را باید جزو اولین گوشی‌های هوشمندی خواند که با فناوری گوگل لنز راهی بازار می‌شوند.

از نظر پردازنده این گوشی وضعیت مشابهی با اکثر گوشی‌های پرچمدار اندرویدی جهان مانند ساموسنگ گلکسی نوت هشت دارد. پردازنده این گوشی اسنپدراگون ۸۳۵ است. اما در زمینه رم چندان وضعیت گوشی مناسب نیست. با وجود این که قیمت این گوشی مشابه نوت هشت است اما رم این گوشی چهار گیگابایت است حال آن که نوت هشت شش گیگا بایت و وان پلاس ۵ ، هشت گیگابایت رم دارند. برخی تحلیلگران بازار معتقدند به دلیل میزان رم کم پس از گذشت دو سال پیکسل دو با تغییر اپلیکیشن‌ها و سنگین‌تر شدن آن‌ها کند می‌شود. برخی انتقاد می‌کنند که گوگل با وجود قیت گران و استفاده نکردن از دو لنز می‌توانست در این زمینه رم گوشی را تا هشت گیگابایت افزایش دهد.

از نظر حافظه داخلی این گوشی با حافظه ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت عرضه می‌شود و امکان استفاده از حافظه خارجی در آن‌ها وجود ندارد. در برخی قسمت‌ها هم عنوان می‌شود گوگل دنباله روی اپل شده است. به عنوان مثال حذف جک هدفون مانند اپل کاری است که برخی مورد انتقاد قرار داده‌اند. پیکسل دو ساخت شرکت اچ تی سی و پیکسل دو ایکس ال ساخت شرکت ال جی است. البته در آینده نزدیک با توجه به خرید بخشی از شرکت اچ تی سی به نظر می‌رسد گوشی‌های گوگل دیگر در شرکت‌های مختلف ساخته نخواهند شد.

در زمینه باطری پیکسل دو ایکس ال وضعیت بسیار بهتری نسبت به رقبا دارد چرا که ظرفیت باطری این گوشی در مدل ایکس ال ۳۵۲۰ میلی‌آمپر است یعنی بیش از ۶۰۰ میلی آمپر بیشتر از گوشی آیفون ده. به همین دلیل با این گوشی بیشتر از یک گوشی آیفون با یک بار شارژ می‌توان کار کرد.

پیکسل ۲ از نمایشگری فول اچ‌دی با نسبت تصویر مرسوم ۱۶:۹ و حاشیه‌های قابل توجه بهره می‌برد. طراحی پیکسل ۲ ایکس‌ال بدون حاشیه‌ است و از نمایشگری با رزولوشن کیو اچ دیو نسبت تصویر ۱۸:۹ استفاده می‌کند.

مدل‌های جدید پیکسل اولین دستگاه‌هایی هستند که از اندورید هشت استفاده می‌کنند.

پیکسل دو در بازار آمریکا با حافظه ۶۴ گیگابایتی ۶۴۹ دلار و با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی ۷۴۹ دلار قیمت دارد. پیکسل ۲ ایکس‌ال هم در نسخه ۱۲۸ گیگابایتی ۹۵۰ دلار قیمت دارد.

البته گوشی پیکسل تنها محصول سخت افزاری جدید گوگل نیست بلکه طیف جدید محصولات از هدفون تا رایانه شخصی را دربرمی‌گیرد. یکی از جالب‌ترین محصولات معرفی شده توسط گوگل هدفون هوشمند این شرکت است. هدفونی که گوگل ادعا می‌کند توانایی ترجمه همزمان را دارد. «پیکسل بادز» نام جدیدترین هدفون بی‌سیم گوگل است. این هدفون ۱۵۹ دلار قیمت دارد.

یک تاچ‌پد لمسی در قسمت راست ایرباد گوگل تعبیه شده است که به کاربر اجازه می‌دهد روی پخش موسیقی، تنظیم صدا و پاسخ به تماس‌های ورودی کنترل داشته باشد. علاوه بر این با لمس تاچ‌پد مورد نظر کاربر می‌تواند به گوگل اسیستنت دسترسی داشته باشد و از دستورات صوتی برای پخش موسیقی، ارسال متن یا مشخص کردن مسیر پیاده‌روی استفاده کند. بعد از شنیدن صدای هشدار، با دو بار زدن روی قسمت راست ایربادز می‌توان به گوگل اسیستنت دستور دادکه پیام را برای کاربر بخواند.

گوگل گفته است که دارندگان گوشی‌های پیکسل به‌طور ویژه‌ای می‌توانند از ترجمه‌ هم‌زمان پیکسل بادز و گوگل ترنسلیت استفاده کنند. هدفون گوگل می‌تواند صدای پخش‌شده را تشخیص دهد و در لحظه آن را به زبان مورد نظر ترجمه کند. زمانی که شخص مقابل صحبت می‌کند، کاربر می‌تواند ترجمه‌ آن را در گوش خود بشنود.

دیگر محصول هوشمند گوگل یک دوربین کوچک است که می‌تواند بدون دخالت انسان لحظات مهم را ثبت کند. این محصول کلیپس نام دارد. کلیپسیک دوربین مستقل مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند تا سه ساعت ویدیو و عکس ثبت کند و سپس به‌طور خودکار بهترین لحظات ثبت‌شده را برای کاربر انتخاب کند. این دوربین از کاربر عکس می‌گیرد و سپس با بهره گرفتن از الگوریتم‌های یادگیری ماشینیِ از پیش آموزش داده‌شده، بهترین نمونه‌ عکس ثبت‌شده را پیدا می‌کند و سپس به‌طور خودکار کلیپ‌هایی از بهترین تصاویر ثبت‌شده برای کاربر تولید می‌کند.

دیگر محصول سخت افزاری جدید گوگل ، پیکسل بوک است، یک رایانه قابل حمل هیبریدی که قابلیت تبدیل شدن به تبلت را دارد. این محصول بسیار شبیه به سری محصولات یوگا شرکت چینیلنوو است.

به گفته گوگل ، پیکسل‌بوک باریک‌ترین و سبک‌ترین لپ‌تاپی است که گوگل تاکنون ساخته‌ است. این لپ‌تاپ تبدیل‌شدنی مانند سری یوگا قابلیت تا شدن و تبدیل شدن به یک تبلت را دارد. ضخامت این دستگاه هیبریدی ۱۰ میلی‌متر و وزن آن ۱ کیلوگرم است.

این لپ‌تاپ که جایگزین کروم‌بوک پیکسل شده است، در مدل‌های ۱۲۸ و ۵۱۲ گیگابایتی به فروش خواهد رسید. قیمت این دو نسخه به ترتیب ۹۹۹ و ۱۶۴۹ دلار است و برخی می‌گویند با توجه به سیستم عامل ضعیفش، قیمت بسیار بالایی دارد.

پیکسل‌بوک در مدل پایه از یک پردازنده‌ یکور آی ۵اینتل، رم ۸ گیگابایتی و سیستم عامل کروم اواس بهره می‌برد. این لپ‌‌تاپ به قلم پیکسل مجهز است که برای خرید این قلم باید ۹۹ دلار جداگانه پرداخت شود. گوگل ادعا می‌کند این بهترین قلم دیجیتال جهان است. در این محصول رم ۱۶ گیگابایتی و پردازنده‌ی کور آی ۷ هم برای مدل‌های بالاتر قابل سفارش است.

گوگل هوم دیگر محصول جدید شرکت گوگل است، اسپیکری که با توجه به فضای خانه و با استفاده از هوش مصنوعی صدا پخش شده را کنترل می‌کند.

XS
SM
MD
LG