لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

حمله شبه‌نظامیان به سفارت فرانسه و مرکز نظامی در بورکینافاسو


نیروهای اسلامگرا و مرتبط با القاعده در سال ۲۰۱۶ هم حملاتی مشابه در بورکینافاسو انجام دادند
نیروهای اسلامگرا و مرتبط با القاعده در سال ۲۰۱۶ هم حملاتی مشابه در بورکینافاسو انجام دادند

گزارش‌ها حاکی است شبه نظامیان اسلامگرای افراطی روز جمعه به مرکز نظامی بورکینافاسو در ووگادوگو، پایتخت این کشور و همچنین سفارت فرانسه حمله کردند. این حمله هفت کشته و ۵۰ زخمی در پی داشت.

رامی داندینو، سخنگوی دولت بورکینافاسو، در تلویزیون دولتی گفت در جریان این حمله دو نیروی پلیس هم که مشغول حفاظت از سفارت فرانسه بودند کشته شدند.

گزارش شده مهاجمان به سمت ساختمان مرکز نظامی و همچنین سفارت فرانسه آتش گشودند و شروع به تیراندازی کردند. مقامات دولت بورکینافاسو هنوز آمار مشخصی از تعداد مهاجمان اعلام نکرده‌اند.

ژان بوسکو کینو رییس پلیس بورکینافاسو و ادوارد فیلیپه نخست وزیر فرانسه، هر دو این حمله را «اقدام تروریستی» خوانده‌اند. هنوز گروه یا شخصی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

این درگیری برای چند ساعت ادامه داشت و حوالی ظهر به وقت محلی از شدت آن کاسته شد. تمامی کارکنان و کارگران از محل حادثه فرار کردند. به گفته شاهدان عینی هلیکوپترهای نظامی برای حفظ امنیت برفراز ساختمان سفارت فرانسه در حال پرواز دیده شدند.

نیروهای پلیس گفتند واکنش سریع به مهاجمان نشان داده شده و حفاظ امنیتی در ناحیه درگیری نصب شده و نیروهای نظامی برای پاسخ به هر حمله ای در محل مستقر شده اند.

شاهدان عینی در گزارشی که از تلویزیون بورکینافاسو پخش شد، گفتند پنج خودروی وانت به محل وارد شد و مهاجمان از آن پیاده شده و با سر دادن فریادهای «الله اکبر» وانت‌ها را منفجر کرده و شروع به شلیک کردند.

در ناحیه‌ای که حمله در آن صورت گرفته، چند سفارت دیگر، دفتر محل کار نخست وزیر و چند دفتر از آژانس‌های سازمان ملل هم قرار دارد.

در غرب ووگادوگو، دود سنگینی بر فراز شهر دیده می‌شود و شاهدان عینی گفتند صدای چند انفجار مهیب را شنیده‌اند.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتد پرس؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG