لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

رهبر حماس در غزه: ایران بزرگترین حامی گردان های عزالدین قسام است


یحیی السنوار، مسئول جنبش حماس در نوار غزه
یحیی السنوار، مسئول جنبش حماس در نوار غزه

یحیی السنوار، مسئول جنبش حماس در نوار غزه روز دوشنبه ششم شهریور از بهبود روابط با ایران خبر داده و گفته است: ایران بزرگترین حامی شاخه نظامی این گروه است.

به گزارش رویترز، یحیی السنوار در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: روابط ما با ایران امروز بسیار خوب است، ایران بزرگترین حامی تسلیحاتی و مالی گردان های القسام (شاخه نظامی حماس) است.

رویترز می گوید، نه ایران و نه حماس ابعاد کمک های تهران به این گروه را اعلام نمی کنند، اما دیپلمات ها معتقدند طی سال های اخیر به رغم کاهش کمک ها ایران، این کمک ها به جای بخش سیاسی حماس، به سمت بخش نظامی آن یعنی گردان های عزالدین قسام هدایت شده است.

طبق این گزارش، به دنبال خودداری حماس از حمایت از بشار اسد در جریان جنگ در سوریه، روابط این گروه با ایران رو به سردی نهاد و این اقدام حماس خشم ایران را برانگیخت.

با این حال، یحیی السنوار روز دوشنبه در خصوص روابط حماس و ایران تصریح کرده است: روابط امروز در حال توسعه است و در حال بازگشت به آنچه که در گذشته بود، است.

یحیی السنوار درماه فوریه سال جاری به عنوان رهبر حماس در غزه انتخاب شد و روز دوشنبه درنخستین کنفرانس خبری خود در این سمت با خبرنگاران صحبت کرد.

رهبر حماس در غزه همچنین گفته است که این گروه همواره اماده نبرد احتمالی با اسرائیل است، اما در شرایط فعلی حماس به لحاظ استراتژیک به چنین جنگی علاقه مند نیست.

حماس از سال ۲۰۰۷ یعنی زمان که غزه را به طور کامل تصرف کرد، سه بار با اسرائیل جنگ کرده است.

در حدود دوماه پیش،‌ قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران،در پیامی برای اسماعیل هنیه، رئیس جدید دفتر سیاسی حماس، که جانشین خالد مشعل شد، و یحیی السنوار ، رهبر حماس در غزه، نوشته بود: «ما به تقویت روابط با دوستان مان در حماس که هم پیمان ما در محور مقاومت هستند، در راستای بازگرداندن مسئله فلسطین به جایگاه اصلی خود، اهتمام داریم».

وبسایت اسرائیلی «وای.نت» پیشتر در این خصوص نوشته بود: انتخابات داخلی اخیر در حماس، و از جمله گزینش یحیی السنوار و همچنین صالح العروری به پست های کلیدی، به عنوان کسانی که در جناح حامی ایران در این گروه بوده‌اند، به گرم شدن دوباره مناسبات طرفین کمک کرده است.

وبسایت های نزدیک به سپاه پاسداران و حامی اصولگرایان در ایران نیز این تغییرات را به سود ایران دانسته بودند. از جمله وب‌سایت «فردا» نوشته بود:«شاهد تغییر طیف مدیریت حماس، از گروه سیاسی خارج غزه به طیف سیاسی- نظامی درون غزه هستیم و تجربه نشان داده این طیف، رویکردی مقاومتی تر و نزدیک تر به سیاست ایران داشته است».

نزدیکی دوباره حماس به ایران در حالی است که برخی از مقامات ایران و همچنین شماری از فرماندهان سپاه پاسداران تا چندی پیش آشکارا از رویه حماس در سال های گذشته ابراز ناخشنودی می کردند.

XS
SM
MD
LG