لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۷:۲۸

استیون هاوکینگ، فیزیکدان و کیهان‌شناس برجسته، درگذشت


استیون ویلیام هاوکینگ، فیزیک‌دان نظری و کیهان‌شناس برجسته بریتانیایی، نویسنده شماری از پرفروش‌ترین کتاب‌ها و رساله‌های نظری، که در عین حال در میان عموم مردم نیز چهره‌ای شناخته‌شده بود، در ۷۶ سالگی درگذشت.

در بیانیه‌ای که خانواده آقای هاوکینگ ۲۳ اسفند منتشر کرده‌اند، آمده‌است «با اندوهی عمیق، به اطلاع می‌رسانیم که پدر دوست‌داشتنی ما امروز درگذشت».

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده‌است «او پژوهشگری بزرگ و مردی فوق‌العاده بود که آثار و میراثش برای سالیان سال زنده خواهد ماند».

خانواده کیهان‌شناس بریتانیایی با یادآوری خلق‌وخوی پرآوازه آقای هاوکینگ نوشته‌اند «شجاعت و مقاومت او در کنار زیرکی و شوخ‌طبعی‌اش، الهام‌بخش مردم بسیاری در سراسر جهان بود».

بسیاری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌هایی که خبر درگذشت استیون هاوکینگ را منتشر کرده‌اند، یادآوری کرد‌ه‌اند که او احتمالا اگر نه مشهورترین، دست‌کم یکی از مشهورترین دانشمندان و پژوهشگران عصر ما بود.

او نه تنها با نظریات، کتاب‌ها و پژوهش‌هایش شناخته می‌شود، بلکه با محبوبیتش در فرهنگ عامه‌پسند، از فیلم‌ها و سریال‌ها و حتی انیمیشن‌های معروف تا زبان طنزی که داشت؛ آن‌هم با وجود بیماری سخت و «خواب اندام» که سال‌های سال به آن مبتلا بود.

سال پیش در یک سخنرانی گفته بود: «یادتان باشد که سرتان را بالا بگیرید و به ستاره‌ها نگاه کنید نه به پایین و پاهایتان»
سال پیش در یک سخنرانی گفته بود: «یادتان باشد که سرتان را بالا بگیرید و به ستاره‌ها نگاه کنید نه به پایین و پاهایتان»

هاوکینگ زاده ژانویه ۱۹۴۲ بود.

او نه تنها صاحب کرسی ارشدی در دانشگاه کمبریج بود، بلکه عضو افتحاری جامعه سلطنتی هنر یا برنده مدال آزادی آمریکا -بالاترین مدال دولت آمریکا به غیرنظامیان- نیز بود.

در سال ۲۰۰۲ میلادی، شبکه بی‌بی‌سی، بر پایه یک نظرسنجی از مردم، او را ۲۵مین «بریتانیایی بزرگ» در سراسر تاریخ آن کشور، نامیده بود.

از دیگر جوایزی که در زمان زندگی به استیون هاوکینگ رسید می‌توان به «جایزه پیشگامان علم در فیزیک بنیادی»، «مدال جامعه سلطنتی هنر»، «جایزه شاهدخت آستوریاس» اسپانیا و یا جایزه آلبرت اینشتین در فیزک نظری، اشاره کرد.

از میان کتاب‌هایی که نوشت، برخی از پرآوازه‌ترین کتاب‌های علمی عامه‌فهم به شمار می‌روند که مردم عادی و فاقد دانش عمیق نظری نیز آن‌ها را خوانده‌اند. کتاب او با نام «تاریخچه زمان: از مه‌بانگ تا سیاه‌چاله‌ها» از جمله آثار علمی عامه‌فهم است که بیش از ۱۰ میلیون نسخه آن به فروش رفته و طی ۲۰ سال تجدید چاپ و به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌است.

«طرح بزرگ»، کتاب دیگر او، که همراه لئونارد ملودینف، دانشمند آمریکایی، نوشت، در روز انتشار دومین کتاب پرفروش آمازون در بریتانیا شد و اندکی بعد در صدر فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های غیرداستانی نیویورک‌تایمز قرار گرفت.

ملکه بریتانیا و هاوکینگ در جریان مراسم گل در چلسی با هم گپ می‌زنند؛ مه ۲۰۱۰.
ملکه بریتانیا و هاوکینگ در جریان مراسم گل در چلسی با هم گپ می‌زنند؛ مه ۲۰۱۰.

با وجود شوخ‌طبعی و خلق‌وخویی که از هاوکینگ چهره‌ای محبوب ساخته بود، او در واپسین ماه‌های زندگی، چندان به آینده بشر خوش‌بین نبود. هاوکینگ سال گذشته در گفت‌وگویی با لری کینگ گفته بود «از طمع و حماقت ما کاسته نشده است».

کیهان‌شناس بریتانیایی نگرانی‌های خود از استفاده از هوش مصنوعی در تولید سلاح، آلودگی هوا و روند لجام‌گسیخته افزایش جمعیت‌، را پنهان نمی‌کرد.

در آبان ماه ۱۳۹۵ در جریان یک سخنرانی در دانشگاه آکسفورد، گفته بود «یادتان باشد که سرتان را بالا بگیرید و به ستاره‌ها نگاه کنید نه به پایین و پاهایتان».

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، گاردین، ان‌پی‌آر، ایندیپندنت|ت.ت|
XS
SM
MD
LG