لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

دادستان آمریکا حامی مالی حزب‌الله را به تجارت غیرقانونی آثار هنری و الماس متهم کرد


الماس صورتی-ارغوانی کمیاب در یک حراج در ژنو در سال ۲۰۲۰ (عکس از آرشیو)
الماس صورتی-ارغوانی کمیاب در یک حراج در ژنو در سال ۲۰۲۰ (عکس از آرشیو)

دادستان ایالات متحده روز سه‌شنبه یکی از حامیان مالی حزب‌الله لبنان را به دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه وی از طریق صادرات صدها میلیون دلار اثر هنری و الماس متهم کرد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نیز ۵۲ شخص و نهاد مرتبط با این پرونده را به اتهام پول‌شویی گسترده بین‌المللی از طریق جابه‌جایی غیرقانونی پول نقد، صادرات و واردات الماس و دیگر سنگ‌های گران‌قیمت و آثار هنری برای ناظم احمد هدف تحریم قرار داد.

این وزارتخانه در سال ۲۰۱۹ ناظم احمد را به اتهام حمایت مادی از حزب‌الله لبنان که واشینگتن آن را سازمانی تروریستی می‌داند، تحریم کرده بود. این اقدام با هدف قطع دسترسی ناظم احمد و ۱۱ شرکت مرتبط با او به سیستم مالی ایالات متحده صورت گرفته است.

اما دادستانی فدرال ایالات متحده در بروکلین گفت که آقای احمد با همدستی سه نفر از اعضای خانواده و پنج نفر از همکارانش همچنان به تجارت الماس و آثار هنری ادامه داده و اقدامات خود را به گونه‌ای جلوه داده که مشخص نبود او در این امور نقش داشته است.

یکی از متهمان این پرونده به نام ساندار ناگاراجان روز سه‌شنبه در انگلستان دستگیر شد. پلیس بریتانیا گفت که اتهام ناگاراجان تامین مالی تروریسم و پولشویی و همدستی با ناظم احمد است، و افزود که روند استرداد وی آغاز شده. ناظم احمد اما همچنان آزاد است.

تائه جانسون، سرپرست اداره مهاجرت و گمرک ایالات متحده که درباره پرونده‌های مربوط به نقض تحریم‌ها تحقیق می‌کند، گفت این تحقیقات «بیانگر تعهد تزلزل‌ناپذیر دولت‌های ایالات متحده و بریتانیا برای جلوگیری از تبدیل بازارهای هنر و الماس به بهشت فعالیت‌های مالی غیرقانونی است».

دادستان‌ ایالات متحده اعلام کرد که احمد در سال ۲۰۲۱ به طور مستقیم در مورد فروش آثار هنری با یک هنرمند مقیم نیویورک مذاکره کرد. نام این هنرمند در بیانیه دادستانی اعلام نشده اما این بیانیه می‌گوید که شش نقاشی از او به ارزش حدود ۲۰۰ هزار دلار به یک شرکت لبنانی مرتبط با احمد انتقال یافت.

به گفته دادستانی ایالات متحده، نهادهای مرتبط با ناظم احمد در مجموع بیش از ۴۴۰ میلیون دلار نقل و انتقلات مالی داشته‌اند که نقض تحریم‌ها بوده است.

دولت بریتانیا نیز در همین روز ناظم احمد را به اتهام «تامین مالی بین‌المللی تروریسم» تحریم کرد و گفت که با استفاده از اختیارات ضدتروریستی خود، تمام دارایی‌ها و اموال او را مسدود و تمام شهروندان و اتباع این کشور را از تبادل مالی با شرکت‌های تحت کنترل و مالکیت وی منع کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG