لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌گوید فشار بر ایران با واکنش روبرو خواهد شد


تصویر تلویزیونی حسن نصرالله (عکس ۱۴ اوت ۲۰۱۸)
تصویر تلویزیونی حسن نصرالله (عکس ۱۴ اوت ۲۰۱۸)

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، سازمان شیعی لبنانی هم‌پیمان با جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید فشار بر ایران با واکنش روبرو خواهد شد و حزب‌الله در کنار «دوستان خود در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌ایستد».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از بیروت، حسن نصرالله این سخن را شامگاه چهارشنبه ۲۱ فروردین در ارتباط تصمیم دولت واشینگتن در روز دوشنبه این هفته در قرار دادن کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سیاه تروریستی وزارت خارجه آمریکا، بیان کرد.

نصرالله در جمع فعالان و هواداران حزب‌الله، به مناسبت «روز جانباز» در سازمان حزب‌الله سخن می‌گفت.

به ادعای وی، تصمیم آمریکا در مورد سپاه «یک حماقت و گستاخی»، و واکنش دولت دونالد ترامپ «به شکست و ناامیدی» و «با هدف ارعاب است»

دبیر کل حزب‌الله افزود: ««حق طبیعی و وظیفه» گروه‌های «محور مقاومت» است که «با هر تهدیدی مقابله کرده و در صورت نیاز، واکنش مناسب نشان دهند».

وی اظهار داشت، «محور مقاومت برگ‌های قدرت زیادی در دست دارد...کسی هست که بگوید ما واکنشی پرقدرت نشان نمی‌دهیم؟...یقینا چنین نیست!».

با وجود این، حسن نصرالله نگفت، «محور مقاومت» چه اقدامات عملی می‌تواند در واکنش به «تروریستی» نامیدن سپاه انجام دهد.

«محور مقاومت» همه گروه‌هایی محسوب می‌شوند که هم‌راستا با ایران اهداف مشترکی علیه اسرائیل و آمریکا در منطقه و دنیا دارند؛ حزب‌الله بزرگ‌ترین گروه «محور مقاومت» است که اسرائیل و آمریکا آن را مجموعه‌ای از‌ جریان‌های تروریستی قلمداد می‌کنند.

حزب‌الله که از سوی هسته اولیه سپاه پاسداران ایران، اوایل دهه ۸۰ میلادی/ ۶۰ خورشیدی و در جریان حمله ارتش اسرائیل به لبنان در تعقیب چریک‌های سازمان آزادی‌بخش فلسطین، تشکیل شد، از آغاز کار خود تا به امروزبخشی از بازوان بلند سپاه در اجرای طرح‌های منطقه‌ای و حتی بین‌المللی محسوب می‌شود.

قاطعیت سخنان حسن نصرالله در «واکنش قوی گروه مقاومت» به آمریکا در «ایستادگی از سپاه پاسداران»، می‌تواند هشداری تلویحی نسبت به اجرای بمب‌گذاری و ترورهای آتی باشد. حزب‌الله پیش‌تر در مظان اتهام بوده که یاور نهادهایی در ایران برای بمب‌گذاری‌ها و ترورها در کشورهای خارج بوده است.

کلیت حزب‌الله نیز مانند سپاه پاسداران از سوی امریکا به عنوان موجودیت تروریستی توصیف شده و در تحریم است.

حسن نصرالله که پیش‌تر مدعی بود تحریم‌های آمریکا بر حزب‌الله اثری ندارد، زیرا «موشک، نان، آب، و همه چیز حزب‌الله از ایران می‌آید و تا ایران پول دارد، حزب‌الله نیز پول دارد»، به تازگی با تایید تلویحی ضعیف شدن وضعیت مالی سازمانش، از حامیان «مقاومت» خواست به حزب‌الله کمک مالی کنند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا گفته است «همین که حزب‌الله کاسه گدایی به دست گرفته، بشارت خوبی است».

آقای پومپئو همچنین دو روز پس از توصیف کلیت سپاه پاسداران به عنوان «تروریست»، تصریح کرد که قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران «یک تروریست است».

آمریکا پیش‌تر شاخه قدس سپاه پاسداران را که پدرخوانده حزب‌الله محسوب می‌شود، تحریم کرده بود. اما این هفته برای نخستین بار تمامی موجودیت سپاه پاسداران را «تروریستی» نامید.

قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس نزدیک‌ترین روابط را با حسن نصرالله و عماد مغنیه، فرمانده ترور شده شاخه نظامی حزب‌الله و همه جانشینان بعدی مغنیه داشته است.

وزیر خارجه آمریکا در سفر ماه گذشته به لبنان از سران بیروت خواست حزب‌الله را منزوی کرده و راه نفوذ ایران و سپاه پاسداران در لبنان را سد کنند.

سران ایران در دو روز گذشته به تصمیم آمریکا در «تروریستی» نامیدن کلیت سپاه واکنش تندی نشان داده‌اند و شورای عالی امنیت ملی ایران «سنتکام»، فرماندهی مرکزی امریکا در غرب آسیا و تمامی نیروهای وابسته به آن را «تروریست» نامیده است.

XS
SM
MD
LG