لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۷

خدمتکار سابق وزیر دفاع اسرائیل «که با هکرهای ایرانی مرتبط بود» به سه سال زندان محکوم شد


بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل

یک دادگاه در اسرائیل، یک خدمتکار سابق وزیر دفاع اسرائیل را که متهم به تلاش برای رساندن اطلاعات به یک گروه هکر مرتبط با ایران است، به سه سال زندان محکوم کرد.

عُمری گورِن ۳۸ ساله، نظافتچی منزل بنی‌ گانتز، اواخر سال گذشته میلادی به اتهام «تلاش برای انتقال اطلاعات به یک نهاد دشمن» مجرم شناخته شد.

عمری گورن در ماه دسامبر هنگام حضور در دادگاه از طریق لینک ویدیویی به خبرنگاران گفت که «این هکرها در تلگرام بودند» اما کمک آگاهانه به جمهوری اسلامی ایران را رد کرد.

روزنامه تایمز اسرائیل اما روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور نوشت که «با این حال، بازجویی از او نشان داده که او به خوبی از وابستگی هکرها به ایران آگاه بوده است».

گورن در نوامبر سال گذشته دستگیر شد. بر اساس متن کیفرخواست، او با هکرهای گروه «سایه سیاه»، وابسته به ایران، در تلگرام تماس گرفته بود و پیشنهاد داده بود در ازای دریافت ۷۰۰۰ دلار، اطلاعاتی دربارهٔ گانتز در اختیار آنها بگذارد و بدافزاری را در رایانه شخصی وزیر دفاع اسرائیل کار بگذارد.

در کیفرخواست توضیح داده شده است که عمری گورن چگونه از میز، کامپیوتر، تلفن، تبلت و گاوصندوق بسته بنی گانتز عکس گرفته است.

گروه هکری «سایه سیاه» از جمله گروه‌هایی است که در سال‌های اخیر در حملاتی مانند سرقت اطلاعات شخصی افراد در شرکت دارویی ماچون مور و سایت دوست‌یابی همجنس‌گرایان، حمله به شرکت اینترنتی اسرائیلی «سایبرسرو»، به شرکت بزرگ بیمه اسرائیلی «شیربیت» و شرکت امور مالی کی‌ال‌اس دست داشته است.

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که شین‌بت، نهاد امنیت داخلی اسرائيل تلاش گورن برای جاسوسی را خنثی کرده است.

با این حال، عمری گورن اتهام جاسوسی برای ایران را رد کرده و بر اساس توافقی که با دادستان‌ها صورت گرفته، اتهام جاسوسی که در متن اصلی کیفرخواست او آمده بود، اکنون حذف شده است.

با استفاده از تایمز اسرائیل و صدای آمریکا؛ پ.پ /م.ا.

XS
SM
MD
LG