لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

انتقاد سازمان ملل از ادامه حملات هوایی به بندر حدیده در یمن


این تصویر از ۲۷ ژوئیه مردم را اطراف خرابه‌هایی نشان می‌دهد که گفته می‌شود «هدف حمله هوایی ائتلاف به رهبری عربستان قرار گرفته‌است»
این تصویر از ۲۷ ژوئیه مردم را اطراف خرابه‌هایی نشان می‌دهد که گفته می‌شود «هدف حمله هوایی ائتلاف به رهبری عربستان قرار گرفته‌است»

نماینده سازمان ملل در یمن در بیانیه‌ای هشدار داده‌است که حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان به بندر حدیده، غیرنظامیان را در معرض «خطر شدید» قرار داده‌است.

لیز گرنده، هماهنگ‌کننده امور انسان‌دوستانه ملل متحد در یمن، هفتم مرداد ماه در بیانیه‌ای که وب‌سایت این سازمان منتشر کرده در مورد همه‌گیری بی‌بازگشت بیماری، در صورت ادامه حملات هوایی نیز هشدار داده‌است.

خانم گرنده گفته است «برای هفته‌ها، هرچه ممکن بود انجام دادیم تا به صدها هزار تنی که ساکن حدیده و اطراف آن هستند، کمک کنیم». او سپس افزوده با این وجود «این حملات هوایی، غیرنظامیان را در معرض خطر شدیدی قرار داده‌ است».

مقام‌های سازمان ملل متحد در تلاش بودند تا جلوی درگیری‌ها و تنش‌های شدید در حدیده را بگیرند. این بندر کلیدی در تصرف شورشیان حوثی‌ست و ائتلاف به رهبری عربستان و نیروهای مورد حمایت آن نیز در تلاش برای کنترل آن هستند.

دولت یمن و ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، شورشیان حوثی را متهم کرده‌اند که تسلیحات قاچاق خود را از طریق این بندر دریافت می‌کنند. این ائتلاف ایران را متهم به ارسال این تسلیحات می‌کند. مقام‌های ایالات متحده نیز اتهام‌های مشابهی را مطرح کرده‌اند. وزیر خارجه آمریکا، ماه پیش، ایران را متهم کرده بود که با حمایت خود از شورشیان حوثی در یمن به بحران انسانی در این کشور دامن می‌زند. جمهوری اسلامی هرگز حمایت خود از حوثی‌ها را پنهان نکرده، اما ارسال جنگ‌افزار برای آن‌ها را رد کرده و ائتلاف عربی را مسئول بحران فعلی می‌داند. سازمان ملل بارها در مورد شرایط وخیم در یمن هشدار داده‌است.

بندر حدیده در انتقال کالا به یمن نقش کلیدی دارد. بنا بر گزارش‌ها ۹۰ درصد مواد غذایی یمن، وارد می‌شود، که ۷۰ درصد آن از طریق بندر حدیده صورت می‌گیرد. این بندر نقش کلیدی در کمک‌رسانی به یمن ایفا می‌کند.

عبدالملک حوثی، رهبر شبه‌نظامیان حوثی اخیرا گفته‌است در صورتی که ائتلاف به رهبری عربستان حملات خود به بندر حدیده را متوقف کند، این گروه «مخالفتی با نظارت سازمان ملل بر این بندر نخواهد داشت». با این حال دولت یمن و حامیان آن تاکید کرده‌اند که شورشیان حوثی باید پیش از شروع مجدد مذاکرات صلح، از بندر حدیده خارج شوند و این شهر باید توسط نیروهای دولتی کنترل شود.

چند روز پیش از اظهارات خانم لیز گرنده، فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن نیز برای انجام گفت‌وگوهای جدید با شورشیان به صنعا رفته بود.

با استفاده از وب‌سایت سازمان ملل و گزارش‌های رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG