لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۰

آژانس اتمی: ایران همکاری درباره منشأ اورانیوم «انبار تورقوزآباد» را بهبود داده است


کورنل فروتسا گفته است برخی از  همکاری‌ها با ایران در جریان است.
کورنل فروتسا گفته است برخی از  همکاری‌ها با ایران در جریان است.

کورنل فروتسا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه ۱۲ مهرماه گفته است، ایران همکاری‌های خود را با بازرسان این نهاد بین‌المللی در خصوص منشأ اورانیوم پیداشده در «انبار تورقوزآباد» بهبود داده است.


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته از ایران خواسته بود در خصوص آثار اورانیوم پیداشده از «انبار تورقوزآباد» در حومه تهران توضیح دهد. تورقوزآباد تهران محلی است که نخست وزیر اسرائیل سال گذشته از آن به عنوان «انبار مخفی هسته‌ای ایران» یاد کرده بود.

دیپلمات‌ها هم پیشتر اعلام کرده بودند که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در نمونه‌های گرفته‌شده از این محل آثار اورانیوم یافته‌اند و آژانس چند ماه‌ پیش از ایران خواست که درباره منشأ این اورانیوم توضیح دهد، اما جمهوری اسلامی همچنان درخواست آژانس را بی‌پاسخ گذاشته بود.

کورنل فروتسا در خصوص رویکرد ایران به خبرنگاران گفت: برخی از تعاملات در جریان است و برخی دیگر هم دارد شروع می‌شود.

مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد که همکاری‌های تازه ایران در پاسخ به درخواست این نهاد در ماه گذشته است.

کورنل فروتسا بدون اشاره به جزئیات تصریح کرد پیشرفت حاصل‌شده نتیجه دیدار با مقامات ارشد مختلف ایرانی در هفته‌های اخیر بوده است.

مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین تاکید کرد: این روندی درجریان است ... من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که چگونه به پایان خواهد رسید. تعامل کنونی به معنی آن نیست که مسائل مورد پرسش به طور کامل حل و فصل خواهند شد ، اما این گامی در جهت درست است.

پیش از این یک از دیپلمات‌ها به رویترز گفته بود درجه غلظت اورانیومی که در سایت یادشده کشف شده، پایین بوده و در حد و اندازه‌های قابل استفاده در تولید بمب هسته‌ای نبوده است.

این دیپلمات اضافه کرده بود احتمالات مختلفی برای این اورانیوم وجود دارد، اما با توجه به اینکه ایران هنوز هیچ توضیحی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداده، تایید منشا آن سخت است. همچنین نمی‌توان گفت آیا رد پای این اورانیوم مربوط به دوران قبل از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بوده یا بعد از آن.

ایران در واکنش به سیاست «فشار حداکثری» آمریکا برخی تعهدات خود ذیل توافق هسته ای موسوم برجام را متوقف کرده و رهبر جمهوری اسلامی نیز روز چهارشنبه گفت این کاهش تعهدات «با جدیت کامل» ادامه خواهد یافت.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ/
XS
SM
MD
LG