لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

استقبال هند از تصمیم پاکستان برای آزادی خلبان اسیر هندی


مارشال ار. جی کاپو در کنفرانس خبری پنجشنبه.
مارشال ار. جی کاپو در کنفرانس خبری پنجشنبه.

مقا‌م‌های نظامی هند از اظهارات نخست وزیر پاکستان در خصوص آزادی خلبان هندی در روز جمعه استقبال کردند.

به گزارش رویترز، به رغم استقبال مقا‌م‌های نظامی هند از تصمیم پاکستان، نشانه‌ای از قصد دهلی نو برای کاهش تنش با اسلام آباد دیده نمی‌شود.

طبق این گزارش،آبهی ناندان، خلبان هندی اسیر شده در پاکستان در مرکز تنش بین دو کشور قرار گرفته است. انتشار ویدئو نحوه بازداشت این خلبان خشم هند را برانگیخت.

با این حال، مارشال ار. جی کاپو، معاون نیروی هوایی هند گفته است، «ما بسیار خوشحالیم که خلبان ما را آزاد خواهند کرد.»

مارشال ار. جی کاپور به همراه سه مقام نظامی دیگر در کنفرانس خبری در شرکت کرده بود.

با این حال وی به پرسشها در خصوص احتمال کاهش تنش بین دو کشور پاسخ نداد.

این در حالی است که عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، پیشتر در همین روز در پارلمان این کشور اعلام کرد که روز جمعه خلبان اسیر هندی به نشانه «حسن‌ نیت» آزاد خواهد شد.

پاکستان روز سه شنبه اعلام کرده بود که پس از حمله جنگنده های هند به نقطه‌ای در خاک این کشور یکی از آنها را سرنگون و یک خلبان را اسیر کرده است. این اولین حمله هوایی هند به پاکستان از جنگ سال ۱۹۷۱ بین دو کشور است.

در همین حال آمریکا، روسیه، چین و اتحادیه اروپا از دو کشور خواسته‌اند خویشتنداری کنند.

از زمان بمب گذاری انتحاری روز چهارده فوریه در ناحیه کشمیر تحت کنترل هند توسط یک گروه اسلام گرای مستقر در پاکستان که بر اثر آن ۴۰ پلیس شبه نظامی هند کشته شدند، تنش بین دو کشور به شدت افزایش یافته است.

ولی با حمله هوایی روز سه شنبه به نقطه‌ای در خاک پاکستان که هند می گوید، پایگاه آموزشی این گروه اسلام گرا بوده احتمال وقوع جنگ بین دو کشور تشدید شده است.

یک مقام ارشد دولت هند گفت، در حمله هوایی روز سه شنبه ۳۰۰ نفر از پیکارجویان این گروه اسلام گرا کشته شده اند ولی پاکستان می گوید این حمله تلفاتی نداشته است.

هند و پاکستان از زمان استقلال در سال ۱۹۴۷ سه بار درگیر جنگ شده‌اند که دو مورد آن بر سر ناحیه مورد اختلاف کشمیر بوده است.

در سال ۲۰۰۲ نیز پس از حمله مسلحانه پیکارجویان اسلام گرای پاکستانی به ساختمان پارلمان هند دو کشور تا آستانه جنگ پیش رفتند.

درگیری اخير بین دو کشور بر سر ناحیه کشمیر که هر دو ادعای مالکیت آنرا دارند تشدید ناگهانی تنش در مناسبات هند و پاکستان است. در ماه نوامبر گذشته عمران خان نخست وزیر پاکستان از «ترمیم مناسبات» با هند سخن می گفت.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛خ
XS
SM
MD
LG