لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

آیفون ۱۰ در ایران از عرش تا فرش


پیش از عرضه جهانی آیفون ۱۰، این محصول شرکت اپل در ایران نجومی قیمت‌گذاری شده بود.
پیش از عرضه جهانی آیفون ۱۰، این محصول شرکت اپل در ایران نجومی قیمت‌گذاری شده بود.

فروش آیفون ایکس یا همان ۱۰ در بازار ایران با قیمت‌های نجومی در حالی آغاز شد که این گوشی از سوی وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات ایران قاچاق شناخته شده و نمی‌تواند خدمات اپراتوری بگیرد.

آیفون ۱۰ از روز یکشنبه ۱۶ آبان به بازارهای جهانی وارد شده است اما افرادی که سفارش این محصول را برای واردات به ایران ثبت کرده‌اند، تاکنون این کالا را وارد نکرده‌اند؛ بنابراین اگر هم آیفون ایکسی در بازار ایران باشد، قاچاق است و در صورت خریداری، موفق به دریافت سرویس نخواهد شد.

از ۲۸ مهر ماه طرح رجیستری گوشی تلفن همراه با هدف مبارزه با ورود و خرید و فروش گوشی‌هایی که به طور قاچاق وارد ایران می‌شوند، آغاز شده است. طبق آمارهای غیررسمی، سالیانه بین ۱۲ تا ۱۴ میلیون گوشی همراه وارد ایران می‌شود که در بهترین شرایط تنها پنج تا ۱۰ درصد آنها قانونی هستند. به این ترتیب تعرفه گمرک واردات ۵ تا ۶ درصدی این محصول نصیب دولت نمی‌شود. اکنون اما دولت با استفاده از طرح رجیستری قصد جلوگیری از قاچاق گوشی را دارد .

اولین مدل گوشی که در این طرح با قاچاق آن مبازره می‌شود، آیفون ایکس یا آیفون ۱۰ است.

با توجه به حجم زیاد گوشی‌های قاچاق موجود در بازار، دولت طرح رجیستری را تدریجی و مدل به مدل اجرا می‌کند تا فرصت کافی برای فروش‌ گوشی‌های قبلی که به صورت غیر قانونی وارد بازار شده‌اند، به وجود آید. اما به گفته مسئولان، آیفون ایکس قاچاقی رجیستر نمی‌شود.

حمیدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی طرح رجیستری درباره وضعیت گوشی‌های آیفون جدید به ایسنا گفته است: «تا اطلاع ثانوی گوشی‌های آیفون‌ ایکس یا ۱۰ موجود در بازار قاچاق بوده و در صورت خریداری آنها، مردم از سوی اپراتورهای تلفن همراه موفق به دریافت سرویس نخواهند شد. با توجه به قاچاق بودن این نمونه‌ها قطعا با اجرای طرح رجیستری، این گوشی‌ها هیچ‌گونه سرویسی نخواهند گرفت و بهتر است مردم آنها را خریداری نکنند.»

سخنگوی طرح رجیستری یادآور شده است: «تاکنون افرادی که برای واردات این گوشی‌ها به ثبت سفارشِ واردات رسمی پرداخته‌اند، کالای خود را وارد نکرده‌اند و مشخص است آنچه از این گوشی وارد کشور شده باشد، قاچاق است. بر همین اساس به مردم هشدار داده می‌شود که از خرید این گوشی‌ها خودداری کنند.»

دهقانی‌نیا درباره اینکه معرفی مدل‌ها و برندهایی که قرار بود طرح رجیستری با آنها آغاز شود به کجا رسیده، اظهار داشته است: «این موضوع در وزارت ارتباطات در حال بررسی است و به نظر وزیر ارتباطات منوط شده است. پس از اعلام این مدل‌ها نیز مردم می‌توانند از همان روش اعلام شده، استعلام بگیرند تا با خرید گوشی‌های قاچاق مواجه نشوند.»

با آغاز فاز مانیتورینگ رجیستری، قیمت گوشی‌ها به صورت حبابی افزایش یافت، اما پس از گذشت چند روز تقاضای بازار کم شد و قیمت‌ها دوباره پایین آمد.

حالا اما شاهد یک قیمت باورنکردنی برای جدیدترین مدل گوشی آیفون در بازار ایران هستیم.

به گزارش سایت زومیت، آیفون ایکس در بازار ایران، پیش از عرضه جهانی، نجومی قیمت گذاری شده بود. ۱۶.۵ میلیون تومان برای نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی با رنگ خاکستری و ۱۷.۱ میلیون تومان برای نسخه‌ی نقره‌ای ۶۴ گیگابایتی قیمت اعلام شده به متقاضیان در ایران بود. همچنین در ایران برای پیش خرید این مدل از آیفون باید قیمت ۲۳ میلیون تومان برای نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی آیفون ایکس پرداخت می‌شد که با رنگ خاکستری به فروش می‌رسد. این در حالی‌ست که ارزان‌‌ترین مدل گوشی آیفون ایکس با قیمت ۱۰۰۰ دلار راهی بازار شده است.

با فروکش کردن تب سنتی خرید آیفون، جدیدترین مدل یعنی ایکس یا ۱۰ به سوی منطقی شدن قیمت پیش رفته و جدیدترین آمار حکایت از افت شدید قیمت این محصول در بازار تهران دارد.

خبر آنلاین گزارش داده است: «گوشی آیفون ایکس که با قیمت کاذب راهی بازار شده بود، در تهران به قیمت ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، برای تحویل در ۲۷ آبان معامله می‌شود. بر این اساس، فروش مدل ۲۵۶ گیگ از ۱۷ به ۱۰ میلیون تومان رسیده است و قیمت این مدل در ۲۷ آبان ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان خواهد بود.»

گوشی آیفون مدل ایکس یا ۱۰ صفحه نمایش OLED دارد و از سنسور تشخیص اثر انگشت بهره نمی‌برد؛ اما به جای آن سنسور تشخیص صورت دارد. این سنسور جدید یکی از دلایلی است که باعث شده روند تولید آیفون ۱۰ کند پیش رود، چرا که تولید آن با مشکلاتی مواجه شده است.

XS
SM
MD
LG