لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

آیا بخش مسافری فرودگاه پیام توجیه اقتصادی دارد؟


با افتتاح بخش مسافربری فرودگاه بین‌المللی پیام در استان البرز، این فرودگاه که تا پیش از این کاربری باری داشت به جمع فرودگاه‌های مسافری ایران افزوده شد. اما با توجه به افزایش نرخ بلیت و کاهش قدرت سفرهای هوایی ایرانیان، می‌توان به سودآوری این فرودگاه امید داشت؟

رسانه‌های ایران از افتتاح بخش مسافربری فرودگاه بین‌المللی پیام در بعد ازظهر ۲۳ شهریور ماه جاری خبر دادند.

شرکت خدمات هوایی پیام به دنبال توافق بین شرکت مخابرات ایران و شرکت پست ایران از سال ۱۳۶۹ تحت عنوان مرکز خدمات هوایی جهت ارائه خدمات هوایی، حمل ونقل، توزیع بار، کالاهای پستی و ارائه خدمات هلیکوپتری و پشتیبانی از دستگاه‌ها و امکانات مخابراتی و پستی ایران فعالیت خود را شروع کرد. پس از آن بنا به مصوبه تیرماه ۱۳۸۲ هیئت دولت ۳۶۰۰ هکتار از اراضی فرودگاه پیام، به‌عنوان منطقه ویژه اقتصادی تعیین شد.

به گزارش فارس، نخستین پرواز فرودگاه پیام کرج با برقراری پرواز مستقیم از مشهد انجام شد. ورود هواپیمای بوئینگ ام‌دی از مشهد، نخستین پرواز عمومی به این فرودگاه است.

آغاز به کار این فرودگاه نیز همچون بسیاری از پروژه‌های ایران بارها تاخیر همراه بود. در آخرین اعلام قرار بود تا پیش از پایان سال ۹۶ مسیرهای پروازی بین کرج و دیگر شهرهای ایران انجام شود.

خرداد ماه سال ۹۶ مجوز مسافری شدن فرودگاه پیام صادر شد. سعید زرندی مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی پیام به ایسنا گفته است «تا کنون مسافری شدن فرودگاه بین‌المللی پیام بیش از ۴۵ میلیارد تومان هزینه برده است. برای مسافری شدن این فرودگاه ۲۸۰ استاندارد و تغییر ابلاغ شد که عمده آنها انجام شده است».

فعلا دو پرواز در هفته از سوی شرکت هواپیمایی تابان در مسیر مشهد–کرج-مشهد در روزهای چهارشنبه و جمعه در فرودگاه پیام برقرار است. پرواز به اصفهان، کیش و شیراز نیز از دیگر مقاصد فرودگاه پیام در قدم اول خواهند بود. بنا بر اعلام مسئولان فرودگاه، تا پایان سال جاری شـش پرواز در روز در این فرودگاه از سوی خطوط هوایی مختلف برقرار خواهد شد. در حال حاضر حضور سه شرکت زاگرس، آتا و کیش ایر، در پیام قطعی شده است.

فرودگاه پیام دارای باندی به طول ۴ هزار و ۲۰۰ متر و عرض ۶۰ متر است. سعید زرندی از باند فرودگاه پیام به عنوان یکی از نکات مثبت آن نام برده و تاکید کرده است «به دلیل باری بودن از باندی بسیار مستحکم بهره می‌برد و قابلیت پذیرش هواپیماهای پهن پیکر را دارد».

افتتاح غیر رسمی بخش مسافری فرودگاه پیام در استان البرز در حالی انجام شد که هنوز بخش‌های زیادی در این فرودگاه آماده بهره‌برداری نیست. حدود دو ماه پیش علی بابایی ربیعی مدیر کل دفتر طرح، توسعه و عمران فرودگاه اعلام کرده بود «پارکینگ روبازی در این فرودگاه واقع شده که قرارداد آن به تازگی منعقد شده است. همچنین ساخت سوله آشیانه نیز در مرحله ساخت فونداسیون و اسکلت قرار دارد و پارکینگ روباز ۲۰ درصد و سوله آشیانه ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند».

بعد از افزایش بی رویه نرخ ارز، بهای بلیت هواپیما نیز در ایران، جهشی چشم‌گیر داشت. پس از حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌های هواپیمایی ، نرخ بلیت بالا رفت. هر مسافر برای انجام یک سفر رفت و برگشت داخلی جز در مواردی خاص، باید رقمی بیش از ۵۰۰ هزار تومان بپردازد؛ مسئله‌ای که اولین نتیجه آن کاهش تقاضا و پایین آمدن قابل توجه شمار مسافران خواهد بود.

چندی پیش ایسنا وضعیت فرودگاه مهرآباد را به عنوان اصلی‌ترین فرودگاه پروازهای داخلی ایران، با وجود تعطیلات تابستانی، خلوت‌تر از همیشه گزارش کرده است.

از طرفی سید حسن علوی عضو کمیسیون مجلس ایران، گفته است «تنها پنج فرودگاه کشور سود ده هستند و با بالا رفتن قیمت بلیت هواپیما تعداد مسافران کاهش چشمیگیری داشته است».

یکی از دلایل اصلی برای راه‌اندازی بخش مسافری فرودگاه بین‌المللی پیام، کمک به فرودگاه مهرآباد تهران و کم کردن از بار پروازهای تهران است. پیش از این قرار بود بخش پروازهای داخلی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به عنوان فرودگاه مادر ایران راه اندازی شود. وعده‌ای که همچنان با اجرا فاصله زیادی دارد.

XS
SM
MD
LG