لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

اشک‌ها و لبخندهای مشهورترین ورزشکاران ایران در بازی‌های آسیایی


احسان حدادی، در وسط
احسان حدادی، در وسط

پیش از اعزام کاروان ورزش ایران به اندونزی که متشکل از حدود ۴۰۰ ورزشکار بود، عده‌ای از آنها به دلایل مختلف ورزشی یا اجتماعی، بیش از سایرین در کانون توجهات مردم و رسانه‌ها بودند.

حالا که این رویداد دوهفته‌ای به پایان رسیده، برخی از آنان مشهورتر و محبوب‌تر شده‌اند، تعدادی نیز به خاطر ناکامی یا دلایل دیگر، تا حدودی از چشم‌ها افتادند که این چرخه در دنیای حرفه‌ای‌ها کاملاً طبیعی است.

بعضی به پایان دوران قهرمانی رسیدند و باید پیراهن تیم ملی را به نفرات جوان‌تر بدهند.

ورزشکارانی مانند بهداد سلیمی، مجتبی عابدینی، مهسا جاور، قنبرعلی قنبری و علی پیروزخواه نیز در اوج و با کسب مدال، تصمیم به خداحافظی گرفتند.

ستاره‌های سرشناس رشته‌های مختلف، در اندونزی چه کارنامه‌ای به جا گذاشتند؟

حسن یزدانی

از این به بعد همه مدال‌ها برایش تکراری است و در رویدادهای آتی فقط باید از نشان‌هایی که به دست آورده دفاع کند.

اولین طلایی در کاروان ورزش ایران در جاکارتا. دارنده مدال طلای جوانان و بزرگسالان جهان و قهرمان المپیک.

یزدانی پیشتر قهرمان آسیا هم شده بود و سرانجام با نشان زرین بازی‌های آسیایی، کارنامه افتخاراتش را کامل کرد.

جسور، قدرتمند، خوش تکنیک و هجومی. مشخصه‌هایی که بارها هواداران این ورزش را در سراسر جهان به وجد آورده. او باز هم در مدت زمانی کوتاه، مسابقاتش را به پایان رساند.

احسان حدادی

سه طلای متوالی از بازی‌های آسیایی کسب کرده بود و برای چهارمین طلا در دایره پرتاب ایستاد. او پنج طلا هم از قهرمانی آسیا دارد.

رکورددار پرتاب دیسک آسیا در سی و سه سالگی و اوج قدرت، بیش از پنج متر از نفر دوم جلو افتاد.

احسان بلافاصله از جاکارتا راهی بروکسل شد تا در لیگ الماس شرکت کند اما آنجا موفق به کسب مدال نشد.

حدادی شش سال قبل به نایب قهرمانی المپیک رسید و هفت سال قبل روی سکوی سوم جهان ایستاد؛ وقفه‌ای طولانی در موفقیت‌های جهانی‌اش پدید آمده.
جاکارتا نشان داد با تلاش بیشتر می‌تواند بار دیگر به سطح اول پرتاب دیسک جهان برگردد.

حامد حدادی

سه بار MVP آسیا شده. یعنی با ارزش‌ترین بازیکن قاره. سابقه بازی در NBA را دارد و سه جام قهرمانی آسیا. اما با شکست مقابل چین در فینال بازی‌های آسیایی جاکارتا نتوانست ویترین افتخاراتش را تکمیل کند.

حامد که برنز بازی‌های آسیایی دوحه و نقره اینچئون را به دست آورده بود، یک نقره دیگر به گردن آویخت.

پیش از بازی‌های آسیایی اعلام شد به دلیل پارگی کشاله ران اجازه تمرین ندارد و باید استراحت کند. همزمان، دو تیم همگروه ایران از بازی‌های آسیایی کنار کشیدند.
یعنی یازده روز به زمان استراحت ایران افزوده شد و حدادی توانست با شرایط بهتر در ترکیب تیم ملی قرار بگیرد.

حدادی در جاکارتا هم مهم‌ترین بازیکن ایران بود و وقتی برای استراحت تعویض می‌شد، به نظر می‌رسید ایران با یک یار کمتر بازی می‌کند. بهترین بازیکن تاریخ بسکتبال ایران جایگزینی در تیم ملی ندارد.

حسن تفتیان

به عنوان قهرمان آسیا در صد متر به جاکارتا رفت و انتظاری جز کسب مدال از او نمی‌رفت. اما در فینال به رتبه نازل ششمی بسنده کرد.

تفتیان در دویست متر هم دوید اما نیمه نهایی در گروهش آخر شد و از راهیابی به فبنال بازماند.

رئیس فدراسیون دوومیدانی ایران گفت: «از مربی تفتیان توضیح خواستیم. ما حمایت کاملی از تفتیان کرده بودیم. قرار شده جواب مکتوب بدهد. تفتیان در مسابقات قبلی خوب بود اما مهم برای ما این بازی‌ها بود که متاسفانه خوب ظاهر نشد.»

سهراب مرادی

قهرمان جهان و المپیک با دو طلای آسیا راهی اندونزی شد و برای تکمیل قفسه افتخاراتش، نشان طلای بازی‌های آسیایی را هم به گردن آویخت.

رقابت‌های ۹۴ کیلوگرم با حضور دو قهرمان المپیک برگزار شد؛ سهراب مرادی و کیانوش رستمی. یکی در اوج کامیابی و دیگری در نهایت ناکامی و زیر سیل انتقادات به ایران برگشتند.

کیانوش از دور مسابقات حذف شد اما سهراب با فروپاشی رکورد نوزده ساله یکضرب جهان که در اختیار کاکیاشویلیس یونانی بود، حالا هر سه رکورد یکضرب، دوضرب و مجموع جهان را در اختیار دارد.

علیرضا کریمی

او خبرسازترین ورزشکاران ایران در چهار دهه گذشته پیرامون قضیه مبارزه با ورزشکاران اسراییلی است. اولین ورزشکاری که بابت عدم مبارزه با حریف اسرائیلی، دچار محرومیت رسمی از سوی ارگان جهانی رشته ورزشی‌اش شد.

کریمی پس از پایان محرومیت و بازگشت به روی تشک، با تصمیم فدراسیون کشتی به وزن ۹۷ کیلوگرم صعود کرد و توانست مدال طلای بازی‌های آسیایی را در حضور ابراگیموف دارنده مدال برنز المپیک نصیب خود کند.

بهداد سلیمی

با دو طلای بازی‌های آسیایی عازم اندونزی شد و توانست برای سومین دوره پیاپی عنوان قهرمانی را نصیب خود کند.

بهداد با ثبت رکوردهای عالی در یکضرب، دوضرب و مجموع، در بیست و هشت سالگی از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

سعید علی‌حسینی دیگر نماینده ایران در دسته فوق سنگین بود که ضمن رقابت جذاب با بهداد، به مدال نقره دست یافت.

سعید حالا باید مهیای المپیک توکیو شود. جایی که ایران فقط دو سهمیه دارد و با توجه به قطعیت سهمیه سهراب مرادی، سهمیه دوم مدعیان متعددی خواهد داشت.

خواهران منصوریان

دو مدال نقره دیگر برای دختران ووشوکار ایرانی در بخش ساندا.
الهه و شهربانو خواهران موفق در عرصه ورزش و خبرساز در عرصه‌های اجتماعی؛ از ایفای نقش خودشان در فیلم مستندی به تهیه کنندگی مهتاب کرامتی تا اعتراض به اخراج از صداوسیما به دلیل پوشیدن گرمکن ورزشی.

آخرین مورد، بعد از همین بازی‌های آسیایی رخ داد. خواهران منصوریان در مصاحبه تلویزیونی گفتند الهام چرخنده بازیگر سینما به آنها پیشنهاد داده بود اگر چادر سرتان کنید به جایش "پول، خانه و ماشین" می‌دهیم.

شهربانو درباره درگیری‌اش با شهردار سمیرم گفت: شهردار را کتک زدم چون شش ماه سرکارم گذاشت.

الهه احمدی

با مصدومیت کیمیا علیزاده، پرچمداری کاروان ورزش ایران به الهه احمدی در تیراندازی رسید. در حالی که فقط دو روز با مسابقه‌اش فاصله داشت و به سرعت باید جاکارتا را به مقصد پالمبانگ ترک می‌کرد.

الهه یک نقره و سه برنز از دوره‌های قبلی بازی‌های آسیایی داشت اما این بار در سی و شش سالگی موفق به کسب مدال نشد.

زهرا نعمتی

پرچمدار کاروان ورزش ایران در المپیک ریو و دارنده دو مدال طلای پارالمپیک، بدون کسب مدال به ایران بازگشت.

جنجالی‌ترین اتفاق برای ورزشکاران ایرانی در بازی‌های آسیایی برای زهرا نعمتی در تیروکمان رقم خورد که به دلیل حاضر نشدن در محل مسابقه، از دور رقابت‌ها کنار گذاشته شد.

ناهار، دستشویی، سختگیری مقامات، تبعیض به سود حریف اندونزیایی، پیشامد طبیعی و ... از جمله دلایلی بود که مسئولین مختلف عنوان کردند.

اما خبرنگاران ایرانی حاضر در رقابت‎ها تاکید کردند نعمتی هنگام مسابقه مشغول صرف نهار بوده.

نوشاد عالمیان

در المپیک لندن موفق شد نخستین پیروزی پینگ‌پنگ ایران در تاریخ المپیک را رقم بزند.

نفر پنجم جوانان جهان شده و قهرمان آسیای میانه. با مجموعه‌ای از موفقیت‌ها در تورهای جهانی که او را به جمع یکصد بازیکن برتر جهان رساند و تا رتبه ۵۸ ارتقا داد.

نوشاد در اندونزی موفق شد با ایستادن روی سکوی سوم، پس از ۵۲ سال بار دیگر پینگ‌پنگ ایران را صاحب مدال بازی‌های آسیایی کند.

XS
SM
MD
LG