لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۹

تماس وزیر کشور و رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران با مقامات پاکستان برای آزادی مرزبانان ایرانی


وزیر کشور و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در تماس تلفنی با فرمانده ارتش و وزیر کشور پاکستان خواستار «اقدام سریع و قاطع» این کشور برای آزادی ۱۴ نیروی نظامی ایران و بازداشت ربایندگان آنان شدند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد حسین باقری عصر جمعه ۲۷ مهر در تماس تلفنی با قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان، اعلام کرد که ایران بر اساس توافق‌های نیرو‌های مسلح دو کشور برای تأمین امنیت مرز‌های مشترک انتظار دارد که نیرو‌های مسلح پاکستان «نسبت به آزادسازی سریع‌تر سربازان و مرزبانان ربوده‌ شده اهتمام کنند».

آقای باقری همچنین خواستار حضور و استقرار هر چه بیشتر نیرو‌های نظامی و مرزبانی پاکستان در مرز‌های مشترک با جمهوری اسلامی ایران برای «تحکیم و تثبیت امنیت» در این مناطق شد.

بر اساس این گزارش، ارتشبد باجوا نیز در این تماس تلفنی اقدامات ارتش پاکستان برای آزادی نیروهای نظامی ربوده شده را توضیح داده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، هم روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای پاکستانی خود خواستار اقدام این کشور برای آزادی مرزبانان و دستگیری ربایندگان آنها شده بود.

در همین حال عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، در گفتگوی تلفنی با شهریار آفریدی، همتای پاکستانی، خود ضمن تکرار این درخواست اعلام کرد که نیروهای نظامی و انتظامی ایران آمادگی دارند با همکاری طرف پاکستانی «به اهداف مشترک» درباره تامین امنیت مرزهای دو کشور برسند.

بر اساس این گزارش، شهریار آفریدی وزیر کشور پاکستان نیز در این تماس تلفنی گفت که هواپیماهای گشت این کشور «مظنونان را تحت نظر دارند و در این زمینه همکاری عملیاتی خوبی با نیروهای ایرانی داریم».

روز سه‌شنبه هفته گذشته ۱۴ نیروی نظامی ایران ربوده شدند و گروه «جیش‌العدل» اعلام کرد که افراد این گروه بامداد سه‌شنبه یک پایگاه مراقبتی را در شهرستان میرجاوه «به‌صورت کامل خلع سلاح» کرده‌اند.

سپاه پاسداران از نقش «عامل یا عوامل نفوذی» در این اتفاق سخن گفته و فرمانده سپاه نیز اعلام کرده که این افراد«ابتدا بی‌هوش شده» و بعد ربوده شده‌اند.

مقام‌های نظامی و امنیتی ایران، بارها پاکستان را هدف انتقادهای خود قرار داده و اسلام‌آباد را متهم به «تعلل» در تأمین امنیت مرزهای مشترک کرده‌اند.

جمهوری اسلامی همچنین پیش از این دو بار به داخل خاک پاکستان راکت شلیک کرده است.

گروه جیش العدل که تاکنون بارها با مربانان ایران در این استان درگیر شده است، تعدادی از آنها را گروگان گرفته یا به قتل رسانده است، خود را مدافع «اهل سنت» در استان سیستان و بلوچستان می‌داند.

این در حالی است که مقام‌های ایران این گروه را «تروریستی» و وابسته به کشورهای خارجی معرفی می‌کنند.

منبع: خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان و رادیو فردا؛ ا.م/س.ن
XS
SM
MD
LG