لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۸

بازگشت آنتونوف به آسمان ایران؟


آنتونوف ایران۱۴۰ در این تصویر نزدیک به ۱۸ سال پیش در شاهین‌شهر اصفهان
آنتونوف ایران۱۴۰ در این تصویر نزدیک به ۱۸ سال پیش در شاهین‌شهر اصفهان

برخی رسانه‌های ایران از احتمال پرواز دوباره هواپیماهای آنتونوف در ایران خبر داده‌اند، در حالی‌که چندی پیش پرواز آنها در ایران ممنوع شده بود.

با وجود دستور رییس‌جمهوری ایران برای ممنوعیت پرواز دو مدل آنتونوف، اخباری منتشر شده که از پرواز با این هواپیما توسط شرکت هواپیمایی پویا در مسیر مشهد تهران حکایت می‌کند. این پرواز گویا مشکلات و نگرانی‌هایی را نیز برای مسافران به وجود آورده بود.

پنج سال پیش پرواز دو مدل آنتونوف ۱۴۰ و ۷۴ در ایران ممنوع اعلام شد. کاپیتان هوشنگ شهبازی به ایسنا گفته است «پس از ممنوعیت پرواز ایران ۱۴۰ که در پی سانحه شهرک آزادی اعلام شد، پروازهواپیماهای آنتونوف ۷۴ نیز برای عملیات مسافری ممنوع شد. اما اخیرا شنیده شده که از هواپیمای باربری و ترابری برای ارائه خدمات مسافربری استفاده شده است. گویا از این هواپیما بی سر و صدا استفاده می‌شود.»

آنتونوف-۱۴۰ که در ایران هم با نام ایران ۱۴۰ مونتاژ و ساخته می‌شد یک هواپیما توربوپراپ ۵۰ نفره است که تکنولوژی آن به دهه ۹۰ میلادی باز می‌گردد.

ایران ۱۴۰ از موتور توربوپراپ استفاده می‌کند. اما به دلیل اینکه در هواپیماهای تولیدی در ایران نمونه‌ای از موتور تغییر شکل داده شده هلیکوپتر میل ۱۷ روسی استفاده شده بود، بیشتر هواپیما‌ها از نظر موتور دارای مشکل بودند. البته این هواپیما از نظر اقلیمی نیز با آب هوای ایران سازگاری نداشت و در درجه بالای هوای دچار مشکل می‌شد.

آنتونوف یک خط هوایی ایران در بهمن ۱۳۹۴ در ماکو
آنتونوف یک خط هوایی ایران در بهمن ۱۳۹۴ در ماکو

آنتونوف ۷۴ هواپیمایی با فناوری دوران شوروی است. این هواپیما در سال ۱۹۸۳ برای اولین بار پرواز کرد و از دو موتور توربوفن استفاده می‌کند. آنتونوف ۷۴ دارای فرم خاص قرارگیری موتور روی بال‌هایش است تا بتواند در باندهای کوچک فرود بیاید.

این فرم قرارگیری که در زمان طراحی بیشتر به دلایل کاربرد نظامی بوده سبب می‌شود این هواپیما برای پروازهای مسافربری چندان راحت نباشد. البته بعد‌ها با تغییراتی آنتونوف ۷۴ وارد خطوط هوایی آئروفلوت روسیه هم شد. این هواپیما در مناطق سردسیر کارایی بهتری دارد. آنتونوف ۷۴ توانایی حمل هفت تن بار و ۵۲ دو مسافر را تا برد دو هزار کیلومتری دارد و حداکثر سرعت آن هم ۷۰۰ کیلومتر در ساعت است.

در هواپیمای آنتونوف ۷۴ برخی از ساده‌ترین موارد موجود در هواپیماهای مسافربری رعایت نشده است. از نظر ایمنی هر هواپیمایی که مسافری است باید کنار صندلی مسافر یک پنجره و ویندو شید (روکش پنجره) هم داشته باشد تا مسافر در هر شرایطی دید و اطلاع کافی از شرایط حاکم بر هواپیما و منطقه پیرامون داشته باشد و به همین دلیل است که مهمانداران هنگام پرواز این نکته را متذکر می‌شوند که روکش پنجره خود را بالا نگه دارید؛ اما در آنتونوف ۷۴ کمتر از استاندارد پنجره وجود دارد.

محمد علی ایلخانی، مدیرعامل سابق شرکت فرودگاه‌های ایران، درباره این هواپیماها به ایسنا گفته است «هواپیماهای آنتونوف موفق نبودند و هم اکنون روس‌ها دیگر آن‌ها را نمی‌سازند و خودشان هم از ایرباس و بوئینگ استفاده می‌کنند. نمی‌دانم سازمان هواپیمایی کشوری با چه معیار و استانداردی به این دو فروند هواپیما مجوز و صلاحیت پرواز داده است. هواپیماهایی که مجوز دریافت می‌کنند باید شاخص‌های مختلفی از حیث مهندسی تعمیرات که استقرار و قابلیت پرواز یک هواپیما را ممکن می‌کند داشته باشد و این موارد باید به تایید سازمان هواپیمایی کشوری برسد.»

حمید غوابش، معاون پیشین سازمان هواپیمایی کشوری نیز گفته: حتی اگر صلاحیت پروازی در آن زمان به درستی هم برای آنتونوف صادر شده، وقتی مردم گزارش می‌کنند و می‌گویند در این هواپیما با مشکلاتی مواجه شده‌اند، سازمان موظف است که دوباره صلاحیت و قابلیت پرواز این هواپیما را بررسی کند تا ببیند چه چیزی از قلم افتاده یا احتمالا از چشم کارشناسان و متخصصانش در صدور مجوز پرواز دور افتاده است.

کیفیت بسیار نامناسب برای پرواز با این هواپیما در ایران سبب شکایت مسافران بسیاری شده است برخی احساس می‌کنند این هواپیما برای پرواز امن و راحت نیست.

برخی کارشناسان حمل‌ونقل هوایی می‌گویند این هواپیما نه تنها برای اقلیم ایران مناسب نیست، بلکه اساسا برای پروازهای مسافربری در نظر گرفته نشده‌است. آرمان بیات از جمله این کارشناسان است که استفاده از این هواپیما برای جابه جایی مسافر را به‌مانند «مسافرکشی با کامیونی که روی آن صندلی نصب کرده‌اند» توصیف کرده‌است.

XS
SM
MD
LG