لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

گران‌فروشی به سبک خودروساز ایرانی


کارکنان شرکت سایپا
کارکنان شرکت سایپا

در حالیکه در پی فشارهایی شرکت سایپا یک بار از افزایش قیمت‌هایش انصراف داده بود، برای بار دوم این شرکت بهای محصولات خود را به‌شدت افزایش داد. در همین حال مدیر عامل سایپا گفته است تولید خودروی پراید که تکنولوژی آن متعلق به دهه هشتاد میلادی است را همچنان ادامه می‌دهد.

براساس بخشنامه شرکت سایپا، بهای خودروهایی مانند پارس‌تندر بیش از ۵۰۰ هزار تومان، انواع ساندرو چهار تا پنج میلیون تومان، آریو حدودا پنج میلیون تومان و سراتو تا ۹ میلیون تومان افزایش پیدا کرده‌است.

این شرکت همچنین در تلاش است با فشار بر وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت محصولات زیر ۴۵ میلیون تومان خود را نیز افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، محسن جهرودی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، گفته است: «قیمت خودرو متاثر از نرخ مواد اولیه و نرخ ارز است که در هر دوی آن‌ها با افزایش هزینه‌ها روبه‌رو بوده‌ایم.» مدیرعامل سایپا با اشاره به افزایش بهای ارز مبادله‌ای می‌گوید «قیمت مواد اولیه تولید خودرو نیز افزایش یافته است و به عنوان مثال فولاد در چند ماه اخیر حدود ۳۵ درصد و قطعات پلیمری حدود ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.»

این گفته‌ها در حالی است که محصولات گروه پراید، تیبا، ساینا و کوئیک، ارزبری کمی دارند و بیش از ۹۵ درصد این محصولات ساخت داخل شده‌اند.

آقای جهرودی می‌گوید شرکت تحت مدیریت او پیش از سال جدید درخواست افزایش بهای محصولات خود را به شورای رقابت ارائه کرده بود: «البته شورای رقابت قیمت‌ خودروها را با یک فرمولی محاسبه می‌کند که ما نسبت به آن انتقاد داریم، با این حال منتظر تصمیم شورای رقابت هستیم.»

قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان در ایران از سوی شورای رقابت تعیین می‌شود. محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است «این شورا در حال حاضر در حال آنالیز تضمین‌های سالانه تولید خودروست تا بر اساس فرمول خود درباره قیمت‌های جدید تصمیم گیری کنند. خودروسازان این درخواست را به دنبال افزایش هزینه‌ها دارند و البته باید با هماهنگی ستاد تنظیم بازار صورت گیرد.»

هم اکنون شرکت سایپا از یک بازار کاملا انحصاری در ایران سود می‌برد. این شرکت طی دو سال اخیر با کارشکنی و عدم واگذاری سایت تولیدی بن رو به رنو عملا جلوی حضور رقیب مستقیم را در بازار خودروهای زیر۴۵ میلیون تومان ایران گرفته است. در بازار زیر ۳۰ میلیون تومانِ ایران، هم این شرکت دست بالا را دارد.

مدتی است که شرکت سایپا از معرفی محصولات جدیدی برای جایگزین شدن با پراید خبر می‌دهد. یکی از این محصولات خودرو کوییک نام دارد، خودرویی که باز هم براساس پراید ساخته شده اما شرکت سایپا ادعا می‌کند محصول جدیدی است. در حالی که پراید حدود ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد شرکت سایپا از قیمت ۴۲ میلیون تومانی این محصول خبر داده است.

سایپا که با توجه به دژ مستحکم تعرفه‌های وارداتی امکان واردات خودروهای ارزان قیمت جهان برای رقابت با محصولات خود در بازار ایران را صفر می‌داند، حتی اجازه ورود رقیبان تولیدی را هم نمی‌دهد. در این فضا این شرکت سعی دارد جایگزین‌های پراید را طوری مشخص کند که سود بیشتری را از بزرگترین بخش بازار خودرو ایران نصیب خود سازد.

در حالی‌که موسسه استاندارد قصد دارد با سخت‌گیری بیشتر در مورد استانداردهای تولید خودرو، جلوی تولید خانواده پراید در ایران را بگیرد، محسن جهرودی مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا گفته است که شرکتش به تولید این محصول ادامه خواهد داد. خود آقای جهرودی چندی پیش گفته بود سایپا در تولید این خودرو زیان می‌دهد. با وجود چنین سخنان متناقضی، بسیاری از کار‌شناسان پراید را «گاو شیرده» شرکت سایپا توصیف می‌کنند.

بر پایه محصولات پراید، شرکت سایپا سه خودرو دیگر با نام‌های تیبا، ساینا و کويیک را هم تولید می‌کند. مجموعه این محصولات در جداول کیفیت وزارت صنعت، معدن و تجارات ایران همیشه کمترین کیفیت را داشته‌اند. طبق آمار ارائه‌شده از سوی برخی سازمان‌ها در ایران سالانه هزاران نفر به دلیل ایمنی پایین با این خودرو به کام مرگ می‌روند.

زمانی که پراید قیمتی حدود هفت میلیون تومان داشت، احمد قلعه‌بانی مدیرعامل سابق سایپا در گفت‌وگویی با روزنامه دنیای اقتصاد قیمت تمام شده خودرو را حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود. با این که ۹۵ درصد پراید داخلی است اما با افزایش سه برابری قیمت نرخ ارز در اواخر دولت محمود احمدی‌نژاد این شرکت قیمت پراید را تقریبا سه برابر کرد و به ۲۰ میلیون تومان رساند. طبق اعلام سایپا، این شرکت هر دستگاه پراید را در بازارهای خارج از ایران چهار هزار دلار بفروش می‌رساند.

XS
SM
MD
LG