لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

درخواست روحانی از سران کشورها برای شکستن تحریم‌های آمریکا به دلیل کرونا


حسن روحانی در این نامه اعلام کرده که تحریم‌ها در مداوای بیماران مبتلا به کرونا در ایران اخلال ایجاد است
حسن روحانی در این نامه اعلام کرده که تحریم‌ها در مداوای بیماران مبتلا به کرونا در ایران اخلال ایجاد است

رئیس جمهور ایران در نامه‌ای به تعدادی از روسای کشورها با اشاره به شیوع کرونا خواستار شکستن و رفع تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی شد.

حسن روحانی در این نامه تاکید کرد که «مدیریت این بحران عظیم و خطرناک توسط هیچ کشوری به تنهایی میسر نیست چه رسد به اینکه آن کشور در دسترسی به بازارهای مالی بین‌المللی و تأمین کالاهای مورد نیاز خود با مشکلات فراوان مواجه باشد».

همچنین به گفته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، حسن روحانی در این نامه اعلام کرده که تحریم‌ها در مداوای بیماران مبتلا به کرونا در ایران اخلال ایجاد است.

آقای ظریف روز شنبه در توییتی نوشت، «این غیراخلاقی است که به یک قلدر اجازه دهید بی‌گناهان را به قتل برساند.».

وی در انتهای این توییت تاکید کرده که کرونا «نه جفرافیا می‌شناسد و نه سیاست».

پیش از حسن روحانی نیز علی لاریجانی، رئیس مجلس، در نامه‌هایی به چند سازمان بین‌المللی مدعی شده بود که تحریم‌های آمریکا شامل تجهیزات پزشکی، دارویی و وسایل آزمایشگاهی می‌شود.

آقای لاریجانی در این نامه‌ها خواستار هم‌صدایی جامعه بین‌المللی برای لغو فوری همه تحریم‌ها شد

از سویی برخی چهره‌های ارشد عضو حزب دموکرات از جمله سناتور الیزابت وارن خواسته بودند که به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران دولت دونالد ترامپ تحریم‌ها را لغو کند.

آمریکا بارها اعلام کرده که صادرات اقلام انسان‌دوستانه از جمله وسایل پزشکی به ایران شامل تحریم نیست.

حال استیون منوچین ،وزیر خزانه‌داری آمریکا، نیز به تازگی تاکید کرده که تحریم‌های ایالات متحده مانعی در زمینه مشارکت انسان‌دوستانه کشورها برای مقابله با کرونا در ایران نیست.

اخیرا اتحادیه اروپا و جمهوری آذربایجان به ترتیب پنج میلیون یورو و پنج میلیون دلار برای کمک به ایران برای مبارزه با ویروس کرونا اختصاص دادند و چندین محموله اقلام پزشکی توسط چین و سازمان بهداشت جهانی تحویل مقام‌های جمهوری اسلامی شده است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اخیرا پیشنهاد کمک به ایران برای مبارزه با ویروس کرونا را رسما از طریق سفارت سوئیس ابلاغ کرد، اما وزارت خارجه ایران این پیشنهاد را رد کرد و آن را «بازی‌ سیاسی‌-روانی» خواند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هشتم اسفند ماه مجوز تراکنش مالی با بانک مرکزی ایران در رابطه با تجارت اقلام خاص انسان‌دوستانه را صادر کرد و ایران نیز تأیید کرد که معامله‌ای به ارزش دو و نیم میلیون دلار برای خرید دارو از طریق یک شرکت سوئیسی در چهارچوب این سازوکار انجام شده است.

با این حال محمد جواد ظزیف می‌گوید که تحریم‌ها منابع مالی لازم برای مقابله با ویروس کرونا را هدف قرار داده است.

XS
SM
MD
LG