لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۶

بهای هر دلار آمریکا در بازار آزاد تهران به ۱۵ هزار تومان رسید


بهای ارزهای مختلف در بازار غیررسمی تهران روز یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت، بار دیگر افزایش یافت و از جمله هر دلار آمریکا برای ساعاتی از مرز ۱۵هزار تومان گذشت؛ همزمان مجلس شورای اسلامی با تحقیق و تفحص از عملکرد پنج ساله بانک مرکزی موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صرافی‌های بانک‌ها در تهران صبح یکشنبه هر دلار آمریکا را به بهای چهارده هزار و هفتصد تومان می‌فروختند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز گزارش دادند که هر دلار در بازار آزاد برای ساعاتی تا پانزده هزار و چهل تومان نیز رسید.

بنابر گزارش‌ها، بهای غیررسمی هر یورو نیز روز یکشنبه حدود ۱۷هزار تومان خرید و فروش شد و قیمت سکه طرح جدید نیز به پنج میلیون و ۹۶هزار تومان رسید.

در حال حاضر قیمت ارز در ایران سه نرخ متفاوت دارد: ارز دولتی که در آن هر دلار آمریکا معادل ۴۲۰۰ تومان است، ارز در سامانه «نیما» که مربوط به فروش ارز حاصل از صادرات غیرنفتی است و هر دلار را زیر ۱۰ هزار تومان نرخ‌گذاری کرده و نرخ ارز در بازار غیررسمی که روز یکشنبه برای ساعاتی از مرز ۱۵هزار تومان گذشت.

نحوه توزیع ارز دولتی با انتقادهای فراوانی روبه‌رو شده و روز یکشنبه محمد دهقان، نماینده مجلس،‌ به خبرگزاری مهر گفت: «دلالان در سال ۹۷ از مابه‌التفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی که به برخی شرکت‌ها و افراد واگذار شده، حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سود کرده‌اند».

ریال ایران طی سال گذشته به دلایل مختلفی، از جمله خروج آمریکا از برجام و بازگشت تمامی تحریم‌ها علیه ایران، دوسوم ارزش خود را از دست داد.

وضعیت تحریم‌ها باعث تلاطم شدید بازار شد به‌طوری‌که در مهرماه گذشته دلار در بازار آزاد ایران مرز ۱۹ هزار تومان را رد کرده بود.

بازار دلار از آن زمان کمی به نفع ریال بهبود پیدا کرده بود و رسیدن آن به مرز ۱۵ هزار تومان که امروز رخ داده یک اوج‌گیری جدید به‌شمار می‌آید.

تحقیق و تفحص از بانک مرکزی

افزایش بهای ارز در بازار غیررسمی در حالی روی داده است که همزمان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه به طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی ایران رأی مثبت داد.

بنابر این طرح که با ۱۱۷ رأی موافق و ۶۹ رأی مخالف به تصویب رسید، عملکرد پنج سال گذشته بانک مرکزی در محورهای متعددی از جمله نحوه تخصیص و مدیریت بازار ارز، نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، مدیران ضعیف بانکی «که باعث اتلاف میلیاردها تومان از منابع مردم شده» و پرداخت پاداش به عنوان تراز پایان سال، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

محمدرضا پورابراهیمی داورانی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، به خبرگزاری «خانه ملت» گفت که اعضای هیأت تحقیق و تفحص ظرف دو هفته آینده مشخص خواهد شد و این هیأت شش ماه فرصت خواهد داشت که گزارش اولیه خود را به مجلس ارائه کند.

جلسه غیرعلنی مجلس درباره قیمت بنزین

افزایش بهای ارز در بازار ایران در حالی روی داده است که در روزهای اخیر موضوع گران شدن قیمت بنزین و سهمیه‌بندی احتمالی آن خبرساز شد و مجلس شورای اسلامی صبح یکشنبه جلسه‌ای غیرعلنی در این باره برگزار کرد.

بهروز نعمتی، عضو هیأت رئیسه مجلس، پس از این جلسه به خبرگزاری صدا و سیما گفت که موضوع «سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین منتفی است» و «اجرایی شدن این تصمیم مستلزم ملزومات و مقدماتی است که هنوز تدابیر لازم برای اجرای آن انجام نشده است».

بنابر گزارش‌ها، دولت حسن روحانی در صدد است برای جبران بخشی از کسری بودجه خود بهای بنزین را افزایش دهد اما به گفته بهروز نعمتی، برآورد‌ها نشان می‌دهد حداکثر درآمد دولت از این محل ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و این عدد در مقایسه با ۹۰۰هزار میلیارد تومانی که برای یارانه‌های پنهان برآورد شده «رقم چشمگیری نیست».

روز چهارشنبه پس از انتشار خبری مبنی بر سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در دو خبرگزاری فارس و تسنیم، صف‌های طویلی در پمپ بنزین‌ها تشکیل شد اما وزیر نفت این خبر را شایعه خواند.

روز شنبه وب‌سایت «انصاف نیوز» گزارش داد که سخنگوی شرکت ملی پخش و پالایش نفتی، «منبع این شایعه بوده و بازداشت شده است.»

یک مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته پیش‌بینی کرد که نرخ تورم در ایران در سال جاری به ۵۰ درصد برسد که بالاترین میزان تورم در ۴۰ سال گذشته خواهد بود و پس از ونزوئلا و زیمبابوه و هم‌رده با سودان جزو کشورهای با بالاترین میزان تورم در جهان خواهد بود.

منابع: تسنیم، فارس، ایرنا، ایسنا، توئیتر و رادیو فردا /ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG