لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

افزایش شمار مجروحان زمین‌لرزه یاسوج به ۱۳۳ نفر


همزمان با اعلام افزایش تعداد مجروحان زمین‌لرزه یاسوج٬ مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به بیش از ۱۳۰ نفر٬ گزارش‌ها حاکی از وقوع زمین‌لرزه دوم در این شهر است.

قدرت زمین‌لرزه دوم ۲.۵ ریشتر گزارش شده که ساعت ۲۰ و ۳۷ دقیقه روز چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) رخ داده و از میزان خسارت‌های احتمالی ناشی از آن٬ گزارشی منتشر نشده است.

ساعت هشت و ۳۸ دقیقه صبح امروز نیز زلزله‌ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر شهر «سی‌سخت» در کهگیلویه و بویراحمد و شهرهای اطراف از جمله یاسوج را لرزاند.

سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج٬ مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد٬ آخرین شمار مصدومان ناشی از این زمین‌لرزه را ۱۳۳ نفر اعلام کرده است.

آن‌طور که جلال پورانفرد گفته٬ از این تعداد٬ ۳۳ نفر در بیمارستان بستری شده و مابقی به صورت سرپایی مداوا شدند.

وی مصدومیت مجروحان این زمین‌لرزه را «در حد شکستگی و کوفتگی که بیشتر به علت عجله برای بیرون زدن از خانه بوده»٬ عنوان کرده است.

گزارش‌های اولیه از این زمین‌لرزه حاکی از آن بود که شدت آن به حدی بود که دیوار برخی ازخانه ترک خورده و مردم سراسیمه منازل خود را ترک کرده و به خیابان‌ها آمدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز از واردشدن خسارت به دو بیمارستان یاسوج به علت وقوع زمین‌لرزه صبح امروز خبر داده است.

اورنگ ایلامی با اشاره به آسیب‌دیدن دو بیمارستان «شهید بهشتی» و «امام سجاد» یاسوج٬ گفته با اینکه این دو مرکز بیمارستانی، «دچار ترک خوردگی و در برخی بخش‌ها نیز دچار ریزش» شده٬ اما «خدمات‌دهی به بیماران و مراجعان در این بیمارستان‌ها شرایط عادی دارد.»

پیش‌تر اعلام شده بود که زلزله و رانش کوه باعث ریزش سنگ‌های بزرگ در جاده‌های یاسوج‌اقلید، سی سخت -پادنا و یاسوج‌سمیرم و بسته شدن این جاده‌ها شده که عباس بهشتی٬ فرماندار دنا از بازگشایی محورهای ارتباطی سی‌سخت به یاسوج خبر داده و گفته «اکنون هیچ مشکلی در محورهای ارتباطی شهرستان وجود ندارد.»

شاهرخ کناری٬ فرماندار بویراحمد نیز گفته که در حال حاضر٬ «مشکل قطعی برق، تلفن همراه و ثابت در سطح شهرستان نداریم» و «امنیت و آرامش» در سطح شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد برقرار است.

وی در عین حال از واردشدن «خسارت‌های شدیدی به ابنیه، تأسیسات، مخازن و چاه‌های آب و خوابگاه‌های دانشجویی» خبر داده است.

کناری افزوده با آنکه زمین‌لرزه امروز صبح٬ خسارات جانی نداشته٬ «اما در عین حال از ۱۰ تا صددرصد به ساختمان‌های مسکونی شهری و روستایی شهرستان‌های بویراحمد و دنا خسارت وارد شده است.»

آن‌طور که خبرگزاری ایسنا نوشته٬ هنوز آمار دقیقی از میزان خسارت‌های مالی وارده به شهرستان‌های بویراحمد و دنا اعلام نشده است.

علاوه بر زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری اواخر فرودین‌ماه در نزدیکی شهر کاکی در استان بوشهر که اعلام شد خسارات جانی نداشته است٬ هنوز مشکلات گریبانگیر مردم کرمانشاه بر اثر زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان ۹۶ رفع نشده است.

این زمین‌لرزه بیش از ۶۰۰ کشته برجای گذاشت و خانه‌های ده‌ها هزار تن را ویران کرد و از زمان وقوع آن تاکنون٬ به طور مکرر رسانه‌ها از نارضایتی مردم این منطقه و نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی گزارش می‌دهند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا٬ ایرنا و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG