لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

پدر و عموی پویا بختیاری، از قربانیان اعتراضات آبان، «آزاد شدند»


پویا بختیاری و پدرش، منوچهر بختیاری
پویا بختیاری و پدرش، منوچهر بختیاری

منابع حقوق بشری از جمله خبرگزاری هرانا روز شنبه، پنجم بهمن‌ماه، از آزاد شدن منوچهر بختیاری و آصف بختیاری، پدر و عموی پویا بختیاری، در شب چهارشنبه، دوم بهمن‌ماه، خبر دادند.

این دو در پی پافشاری بر برگزار کردن مراسم چهلم قربانیان آبان‌ماه نزدیک به یک ماه بدون برگزاری دادگاه در بازداشت بودند.

پویا بختیاری، ۲۷ ساله، یکی از معترضان آبان امسال بود که در کرج به ضرب گلوله کشته شد و پس از مرگ به دلیل ویدئوهایی که از او باقی مانده بود و پیگیری‌های والدینش به چهره اعتراضات آبان در ایران تبدیل شد.


پدر و مادر او برای برگزاری چهلم او و دیگر کشته‌شدگان اعتراضات فراخوان عمومی داده بودند.

پدر پویا بختیاری، در یکی از ویدئوهایی که منتشر کرده بود، گفته بود وقتی یکی از مسئولان در تماس با وی کشته‌شدگان اعتراضات آبان را «اشرار» معرفی کرد، تصمیم به چنین اقدامی گرفت.


قرار بود چهلم کشته‌شدگان در روز پنجم دی برگزار شود، اما روز سه‌شنبه، سوم دی، از ایران خبر رسید که ناهید شیرپیشه و منوچهر بختیاری، مادر و پدر پویا بختیاری، توسط نیروهای امینتی بازداشت و به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شدند.

نیروهای امنیتی علاوه بر بازداشت والدین پویا بختیاری، شماری از دیگر بستگان نزدیکش از جمله پسر عموی ۱۱ ساله وی را نیز بازداشت کرده بودند که تا روز ۱۷ دی، آنان را همراه با ناهید شیرپیشه آزاد کرده بودند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، دلیل بازداشت خانواده پویا بختیاری را «وصل ضد انقلاب» به آنها و «تشویق و تحریک به اقدامات مجرمانه» عنوان کرده بود.

در جریان اعتراضات آبان ۹۸ که با اعتراض به افزایش ناگهانی و سه‌برابری قیمت بنزین آغاز و پس از مدتی کوتاه به گسترده‌ترین اعتراض عمومی در ایران بدل شد، هزاران نفر از معترضان در چندین شهر بازداشت شده و صدها نفر نیز اغلب به ضرب گلوله کشته شدند.

برخی منابع شمار کشته‌شدگان را تا ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده‌اند، اما جمهوری اسلامی تاکنون از ارائه آمار کشته‌شدگان طفره رفته است.

پویا بختیاری، متولد سال ۱۳۷۱، در دومین روز از اعتراضات به افزایش قیمت بنزین با مادر و خواهرش به راهپیمایی رفته بود که به‌ گفته پدرش، جمجمه‌اش در همین راهپیمایی هدف گلوله قرار گرفت و پیش از رسیدن به بیمارستان جان باخت.

XS
SM
MD
LG