لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

واکنش ایران به گفته‌های تازه ولیعهد عربستان: «خام‌اندیشی متوهم و رجزخوانی تهی‌مایه»


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، ۲۴ اسفندماه، در واکنش به سخنان تازه ولیعهد عربستان سعودی درباره ایران، این مقام را «خام‌اندیشی متوهم» خواند و به «دروغگویی» متهم کرد.

ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس که بخشی از آن روز پنج‌شنبه انتشار یافت، گفت اگر ایران بمب اتمی بسازد «ما هم خواهیم ساخت».

او سپس هشدار داد که به این ترتیب احتمال وقوع مسابقه هسته‌ای در منطقه، که به شدت دستخوش بحران است، افزایش خواهد یافت.

وی در این مصاحبه گفتهٔ پیشین خود درباره علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را تکرار کرد و او را با هیتلر مقایسه کرد.

پادشاهی سنی عربستان سعودی در چند دهه گذشته درگیر یک رقابت شدید با حکومت شیعه ایران بوده و دو کشور در جنگ‌های نیابتی در کشورهای خاورمیانه از جمله عراق، سوریه، لبنان و یمن در برابر یکدیگر ایستاده‌اند.

در این میان محمد بن سلمان که وزارت دفاع عربستان را نیز بر عهده دارد موضع‌گیری‌های بسیار تندی داشته و از هیچ فرصتی برای انتقاد از جمهوری اسلامی نگذشته است.

ساعاتی پس از انتشار مصاحبه تازه سلمان، دو مقام بلندپایه ایران، از وزارت خارجه و دفتر ریاست جمهوری، به این گفته‌ها واکنش نشان دادند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، به گزارش خبرگزاری فارس، در واکنشی تند گفت که محمد بن سلمان «خام‌اندیشی متوهم است که جز به تلخی و دروغ سخن نمی‌گوید و سیاست و کیاست را جز در درشت‌گویی بی‌هنگام و از سر بی‌تدبیری نمی‌داند».

به گفته این مقام وزارت خارجه ایران، موضع‌گیری تازه مقام سعودی «رجزخوانی‌های تهی‌مایه دوران جاهلی را به اذهان متبادر می‌سازد.»

گفته‌های تازه ولیعهد سعودی تنها یک روز پس از آن منتشر شد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ضمن ابراز امیدواری به حل اختلافات تهران-ریاض، اظهار داشت در صورت «تجاوز خارجی» به عربستان، ایران به نفع این کشور وارد عمل می‌شود.

آقای ظریف پس از سخنرانی خود در موسسه مطالعات راهبردی اسلام‌آباد، در پاسخ به خبرنگاران بر آمادگی ایران برای حل اختلافات با عربستان تاکید کرد.

به این ترتیب موضع‌گیری محمد بن سلمان را می‌توان پاسخی هم به پیشنهاد ظریف برای حل اختلافات دانست.

این نکته‌ای است که بهرام قاسمی نیز در واکنش خود به آن اشاره‌ای داشته است: «دعوت به گفت‌وگو و مدارای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه به خصوص برخی بداندیشان... از روی کرامت و عقلانیت و تدبیرِ ناشی از تجربه، دانایی، ... و در راستای صلح، ثبات و امنیت در منطقه و جهان است. »

اما تذکر یا تهدید ولیعهد سعودی مبنی بر این که کشورش بمب اتمی خواهد ساخت در صورتی که ایران نیز دست به این کار بزند یادآور موضع بسیاری از مقامات بلندپایه در دولت اسرائیل است.

مقام‌های اسرائیلی همواره استدلال کرده‌اند که در صورت دستیابی ایران به سلاح اتمی، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز طرح مشابهی را اجرا خواهند کرد و این مسئله بی‌ثباتی در منطقه را افزایش خواهد داد.

مشاور حسن روحانی نیز روز پنج‌شنبه، ۲۴ اسفند، به این وجه از گفته‌های محمد بن سلمان توجه کرده و پاسخ داده است که «ولیعهد و وزیر خارجه سعودی از سر ناشی‌گری به زبان عاریتی سخن می‌گویند، چرا که بارها برساخته‌های نتانیاهو را بدون هیچ نوآوری به کار گرفته‌اند.»

حسام‌الدین آشنا در این باره نوشته است: «شبیه‌سازی نازیستی سلمان بوی دهان کسانی را می‌دهد که برای نخستین بار این کلمات را تلفظ کردند، بوی دهان صهیونیست‌های کودک‌کش و جانی!»

کشورهای عرب منطقه خلیج فارس به‌ویژه در یکی دو سال گذشته، تهران را متهم کرده‌اند که تلاش می‌کند به‌ویژه از طریق اقلیت شیعه در امور داخلی این کشورها دخالت کند.

در مقابل، مقامات جمهوری اسلامی همواره این اتهام را رد کرده‌ و آن را «فرافکنی» دانسته‌اند.

XS
SM
MD
LG