لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۶

پاسخ نوبخت به پیشنهاد یارانه‌ای احمدی‌نژاد: این حرف‌ها مبانی درستی ندارد


محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران، در واکنش به پیشنهاد تازه محمود احمدی‌نژاد برای افزایش رقم یارانه‌ نقدی به ۹۰۰ هزار تومان گفت: «این حرف‌ها مبانی درست محاسباتی ندارد.»

به گفته معاون حسن روحانی، دولت «باید کسری ۵۸۰۰ میلیارد تومانی که دولت قبل [احمدی‌نژاد] برای پرداخت همین ۴۵ هزار و پانصد تومان یارانه برایمان باقی گذاشته بپردازد، پس چه طور می‌شود این مبلغ یارانه را با این بدهی که دولت قبل گذاشته، اضافه کرد؟»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، روز پنج‌شنبه، ۲۲ آذرماه، در ادامه سفرهای خود به استان‌ها و شهرستان‌های مختلف در جمع شماری از مردم صومعه‌سرا در استان گیلان انتقادهایی را به دولت حسن روحانی وارد آورد که با واکنش‌هایی همراه شد.

احمدی‌نژاد در سخنان خود از ترمیم رقم یارانه‌ها، سخن گفت و با اشاره به افزایش قیمت‌ها پیشنهاد داد که یارانه نقدی ماهانه از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۹۰۰ هزار تومان افزایش یابد.

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، پیش از این در واکنش به این سخنرانی در گفت‌وگو با وب‌سایت جماران، محمود احمد‌ی‌نژاد را به «عوام‌فریبی» متهم کرد و گفت: «مردم می‌دانند کسی که این گرفتاری را به وجود آورد، تحریم را برای ما ایجاد کرد و روابط ما را با کشورهای همسایه به هم زد چه کسی است.»

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد:‌ «مردم ما فهیم‌تر از این حرف‌ها هستند و با این نوع حرف‌هایی که مبانی درست محاسباتی ندارد یا با یک فروضی مطرح شود که این فروض قابل انجام نیست، تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند.»

پرداخت یارانه‌ نقدی به مردم از محل منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها بزرگ‌ترین چالش اجرای این قانون از ابتدا تاکنون بوده است.

به گفته احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس که در زمان تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها در مجلس عضویت داشت، مبلغ یارانه نقدی افراد بر اساس محاسبات، ۱۸ هزار تومان در نظر گرفته شده بود اما دولت محمود احمدی‌نژاد این یارانه‌های ماهانه را به ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد.

همین موضوع باعث شد تا تامین منابع موردنیاز این رقم، با مشکلاتی روبه‌رو شود و برای تامین رقم موردنیاز برای پرداخت‌ یارانه‌های نقدی ماهانه از محل یارانه‌های تولید، منابع بانک مرکزی، منابع مورد نیاز برای توسعه بخش نفت و نیرو تامین شود.

دولت حسن روحانی برای پرداخت یارانه‌های نقدی در سال آینده ۱۴۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است.

محمود احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود در جمع هوادارانش در شهرستان صومعه‌سرا، حسن روحانی را به مناظره تلویزیونی فراخواند.

این بخش از سخنان رئیس‌جمهوری پیشین ایران، با واکنش حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی روبه‌رو شد که در گفت‌وگو با وب‌سایت خبرآن‌لاین تصریح کرد: «اگر خاطرشان باشد یک بار به اسم مناظره در همین تلویزیون ۱۹ دقیقه و ۴۴ ثانیه وقت سفارشی اضافی تک نفره گرفتند و از آن نهایت استفاده را کردند. متاسفانه در همیشه بر یک پاشنه نمی‌چرخد.»

اشاره حسام‌الدین آشنا به فرصت ۱۹ دقیقه‌ای است که پس از مناظره‌های انتخاباتی سال ۱۳۸۸ بین نامزدهای آن رقابت، به احمدی نژاد داده شد. صداوسیما در آن زمان اعلام کرد که به دلیل اظهارات دیگر کاندیداها علیه احمدی نژاد در زمانی که او حضور نداشته‌ است، این مدت زمان را برای او در نظر گرفته شده است.

رئیس‌ جمهوری پیشین ایران در سخنان روز پنج‌شنبه خود به طرح این پرسش پرداخت که اگر برخی مقام‌ها «اداره کردن کشور را بلد نیستند، آیا کنار رفتن را نیز بلد نیستند؟»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد که «خوب اگر نمی‌توانند، کنار بروند و امور را به اراده و رای ملت بسپارند.»

اگرچه این سخنان محمود احمدی‌نژاد مخاطب مستقیمی نداشت، از قبل و بعد از سخنان او چنین برمی‌آمد که اشاره او به حسن روحانی و مسئولان قوه مجریه است.

محمود احمدی‌نژاد نحوه اداره کشور در دوره دولت حسن روحانی را «بدترین و ضعیف‌ترین شکل ممکن» توصیف کرد.

به گفته این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، «اکثریت ملت از وضع اداره کشور، از اقتصاد، از سوء استفاده‌ها، از سلطه و برخورداری برخی خاندان ها و از فشارهایی که به مردم می‌آید و از برخوردهایی که با مردم می‌شود، ناراضی هستند.»

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این سخنرانی، صراحتا از کناره‌گیری یا کنار گذاشتن حسن روحانی پیش از پایان دوره دوم ریاست‌ جمهوری‌اش سخن گفت.

رئیس‌ جمهوری پیشین ایران در این سخنرانی همچنین به برجام، غیرشفاف بودن آن و بی‌فایده بودن این توافق‌نامه هسته‌ای انتقادهایی داشت.

رئیس‌ جمهوری پیشین ایران، همچنین از برخورد با کارگران، معلمان، کشاورزان و سایر اقشار معترض انتقاد کرد و گفت: «نمی‌توان به عنوان ضد انقلاب با آنان برخورد کرد.»

پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز سال ۸۸ که با اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد همراه شد، موج گسترده‌ای از برخورد، سرکوب و بازداشت معترضان، منتقدان و فعالان سیاسی، اجتماعی و مدنی، کارگران و روزنامه نگاران را به دنبال داشت.

محمود احمدی‌نژاد در سال‌های اخیر همواره در سخنان خود به نحوه اداره ایران، انتقادهای تندی داشته است. بخشی از انتقادهای او به برادران لاریجانی، روسای قوه مقننه و قضاییه بازمی‌گردد.

پس از بازداشت، محاکمه و زندانی شدن حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، انتقادهای او به ارکان نظام جمهوری اسلامی، شدیدتر از قبل شده است.

منابع: ایلنا، خبرآن‌لاین، جماران، رادیوفردا/ آ. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG