لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۶

انتشار سخنرانی تند احمدی‌نژاد در پی محکومیت مدیران سابقش


محمود احمدی‌نژاد احکام صادره برای رئیس دفتر سابق و مشاور رسانه‌ای‌ پیشین خود را «ظالمانه» خواند و تهدید کرد که «به زودی به پرونده آمران و مجریان و صادرکنندگان این احکام رسیدگی خواهد شد».

رئیس‌جمهوری پیشین ایران در ویدئویی که تازه منتشر شده، این گفته‌ی قضات که این احکام بر اساس «دستور» از بالاست را مردود دانست و گفت که «چنین عذری پذیرفته نیست».

محمود احمدی‌نژاد افزود: «به زودی صف پشیمان‌ها و صف عذرخواهان در این کشور تشکیل خواهد شد و به زودی دادگاه ملت هم برپا خواهد شد».

روز چهارشنبه ۲۱ شهریور اعلام شد که اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد در دوره ریاست‌جمهوری وی، از بابت اتهام اول یعنی اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت به تحمل ۵ سال حبس، در ارتباط با عنوان اتهامی تبلیغ علیه نظام به تحمل یک سال حبس، و در مورد اتهام سوم یعنی توهین به مقامات قضایی به سبب انجام وظیفه به تحمل ۶ ماه حبس محکوم شده‌است.

در این روز همچنین اعلام شد که علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای‌ پیشین احمدی‌نژاد، از بابت اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به تحمل ۴ سال حبس محکوم شده و این حکم قابل تجدیدنظر است.

حمید بقایی، معاون اجرایی احمدی‌نژاد در زمان ریاست جمهوری، نیز به اتهام «اختلاس» و «تضییع اموال دولتی» به ۱۵ سال حبس قطعی محکوم شده‌است.

یک روز پس از اعلام احکام صادرشده برای رحیم‌مشایی و جوانفکر، ویدئویی از یک سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در این رابطه در کانال رسمی تلگرامی وی منتشر شد.

تاریخ اصلی این سخنرانی ۲۵ مرداد و محل آن «در دیدار با فعالان رسانه‌ای و فضای مجازی» ذکر شده اما روز پنج‌شنبه، یک روز پس از صدور احکام یادشده، منتشر شده است.

محمود احمدی‌نژاد در این سخنرانی می‌گوید: «صحنه روشن است که پرونده‌سازی است. یک برخورد سیاسی در قالب عناوین امنیتی».

او با انتقاد شدید از قوه قضائیه جمهوری اسلامی گفت که اگر اطرافیان او نیز به گفته او، «جزو باند بخور بخور بودند کسی با آنها کاری نداشت».

محمود احمدی‌نژاد می‌افزاید: «مرد هستید بیایید با آقای مشایی در تلویزیون مناظره کنید. مرد هستید بیایید رقابت کنید تو مردم. مردم انتخاب کنند. اگر مرد هستید بیاید رقابت مدیریتی کنیم».

او حتی برای تأکید بر این موضع خود از لحنی غیرمتعارف استفاده کرده و می‌گوید: «اگر شجاعتش را دارند مناظره بگذارند در تلویزیون تا اثبات کنیم کی‌ها [ر...] در این مملکت».

سخنرانی احمدی‌نژاد
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:26 0:00

رئیس‌جمهوری پیشین ایران با اشاره به قوه قضائیه گفت: «یکی به رئیس قوه گفته، فلان شب دستگیر می‌شود»؛ وی خطاب به قضات نیز گفت: «اینکه از امکانات حکومت استفاده کنید برای نظرات شخصی، این آخر نامردی است».

اسفندیار رحیم‌ مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد در زمان ریاست‌‌جمهوری، روز ۲۴ اسفند ۹۶ پس از آنکه حکم حمید بقایی را در برابر سفارت بریتانیا در تهران آتش زد، بازداشت شد.

محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی تازه خود با اشاره به این موضوع گفته است: «اگر مشایی آتش نمی‌زد من می‌رفتم آتش می‌زدم».

رئیس‌جمهوری پیشین در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «انسان بی‌گناه را می‌گیرید پنج ماه زندان. برخلاف همه قوانین و حقوق شهروندی ... و داخل زندان هم باز مجازات».

این سخنان محمود احمدی‌نژاد در حالی بیان می‌شود که در زمان دولت وی نیز سرکوب معترضان با مجازات در زندان و حتی مرگ در زندان همراه بود.

شماری از منتقدان آقای احمدی‌نژاد می‌گویند چرا او در دوران ریاست جمهوری‌اش در مقابل اقدام‌های قوه قضائیه و سرکوب‌های سال ۸۸ سکوت کرده بود.

با این حال او در جمع تعدادی از دانشجویان گفته که «برخی از مسائل را نمی‌دانستیم. واقعاً نمی‌دانستیم و بعداً مطلع شدیم».

منابع: کانال‌های رسمی محمود احمدی‌نژاد؛ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG