لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

احمد جنتی برای بیست‌وهفتمین سال متوالی دبیر شورای نگهبان باقی ماند


آیت‌الله جنتی از چهره‌های تندرو در طیف اصول‌گرایان جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.
آیت‌الله جنتی از چهره‌های تندرو در طیف اصول‌گرایان جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

احمد جنتی که از مسن‌ترین روحانیون حکومت ایران به شمار می‌آید در سن ۹۱ سالگی برای یک سال دیگر به عنوان دبیر شورای نگهبان ابقا شد، نهادی که بر مصوبات مجلس شورای اسلامی نظارت دارد و صلاحیت نامزدهای انتخابات مختلف سراسری در کشور را بررسی می‌کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز چهارشنبه ۱۰ مرداد در گزارشی از انتخابات هیات رئیسه شورای نگهبان نوشته که عباسعلی کدخدایی نیز به سمت قائم مقامی دبیر و سخنگویی شورای نگهبان برای یک سال دیگر انتخاب شده است.

این گزارش مشخص نمی‌کند که آقای جنتی و آقای کدخدایی با چند رای اعضای شورای نگهبان به سمت دبیر و قائم مقام دبیر این شورا انتخاب شده‌اند.

احمد جنتی که از چهره‌های نزدیک به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به شمار می‌رود از سال ۱۳۷۱ تاکنون دبیری شورای نگهبان را بر عهده دارد.

وی در انتخابات اخیر مجلس خبرگان از حوزه تهران اعلام کاندیداتوری کرد و با پایین‌ترین رای به نسبت پانزده فرد منتخب دیگر توانست به خبرگان رهبری راه یابد، اما با این حال در انتخابات ریاست مجلس خبرگان توانست اکبر هاشمی رفسنجانی را که به عنوان نفر اول تهران انتخاب شده بود، شکست دهد.

آیت‌الله جنتی از چهره‌های تندرو در طیف اصول‌گرایان جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. نظارت استصوابی شورای نگهبان بر انتخابات ایران که همواره به رد صلاحیت چهره‌های منتقد و مخالف منجر شده، اعتراضات بسیاری را نسبت به مشی سیاسی آقای جنتی برانگیخته است.

وی سال ۱۳۵۹ به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان منصوب شد و از آن زمان در این نهاد پر قدرت حضور دارد.

عباسعلی کدخدایی نیز از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۲ عضو حقوقدانان شورای نگهبان بود. در این میان وقفه‌ای کوتاه افتاد و وی بار دیگر سال ۱۳۹۵ با رای مجلس شورای اسلامی به عضویت حقوقدانان شورای نگهبان در آمد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا و سایت رادیو فردا؛ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG