لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۶

واکنش فرمانده پلیس به کتک خوردن یک زن از گشت ارشاد: با هوچی‌گری‌ها کوتاه نمی‌آییم


با وجود انتقادها از برخورد خشونت‌آمیز یک مأمور «گشت ارشاد» با یک زن٬ فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی می‌گوید پلیس تحت تاثیر «هوچی‌گری‌ها» قرار نمی‌گیرد و از نیروهایی که وظیفه «قانونی» خود را انجام می‌دهند٬ حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین اشتری، فرمانده ناجا، روز سه شنبه در همایش «رؤسای پلیس امنیت عمومی» با تأکید بر اینکه «طرح‌های امنیت اخلاقی» به جد دنبال می‌شود گفت: «در اجرای مأموریت‌ها به واسطه فضاسازی‌ها و "هوچی‌گری‌ها کوتاه نمی‌آییم».

فرمانده پلیس ایران همچنین نیروی انتظامی را «پاسدار ارزش‌های نظام و انقلاب» دانست و گفت: «برای صیانت از این ارزش‌ها آماده هستیم و حتی اگر مورد هجمه واقع شویم کوتاه نمی‌آییم».

اظهارات فرمانده نیروی انتظامی در حالی مطرح می‌شود که انتقادها از حمله مأموران «گشت ارشاد» به یک دختر جوان به خاطر «حجاب» او همچنان ادامه دارد.

انتشار ویدئوی این رویداد با واکنش گسترده چهره‌های سیاسی و نیز کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز خواستار تحقیق درباره این موضوع شد و شماری از نمایندگان مجلس نیز عملکرد ۱۳‌ساله گشت ارشاد را «ناموفق» ارزیابی کردند.

با این حال شماری از رسانه‌های اصولگرا یا وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی، از جمله خبرگزاری فارس، این ماجرا را «از پیش طراحی‌شده» و «تصنعی» خواندند.

سخنگوی نیروی انتظامی نیز از رفتار مأمور «گشت ارشاد» ابراز تأسف کرده بود اما فرمانده نیروی انتظامی روز سه شنبه این انتقادها را «فضاسازی» و «هوچی‌گری» نامید و گفت: «نه تنها کوتاه نمی‌آییم٬ بلکه برای ادامه مسیر مصمم‌تر خواهیم بود».

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس، چند روز پیش اعلام کرد که مأمور مورد نظر «تعلیق شده است»؛ با این حال حسین اشتری در سخنانش تأکید کرد که پلیس «از نیروهایی که بر مبنای وظایف قانونی ایفای نقش می‌کنند حمایت» می‌کند.

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز با وجود انتقادها از کتک زدن یک دختر توسط مامور «گشت ارشاد» گفته بود که نیروی انتظامی «نباید یک قدم هم عقب‌نشینی کند».

به گفته صادق لاریجانی٬ «نباید اجازه داد هر کسی در مقابل اقدامات قانونی نیروی انتظامی مقاومت کند یا مأموری را مورد اهانت قرار دهد».

همچنین احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد هم از واکنش مقام‌های دولت و نمایندگان مجلس به این اتفاق انتقاد کرده و گفته بود که «وزیر و وکیل راه می‌افتند که به یک خانم بی‌حجاب اهانت شد».

این در حالی است که پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی٬ خواستار ارائه گزارشی مستند از نتایج عملکرد ۱۳ساله گشت ارشاد شده و زهرا ساعی٬ دیگر نماینده مجلس نیز گفته است که نسل جدید دیگر پذیرای گشت ارشاد نیست.

در حالی که فرمانده ناجا از ادامه «با قوت» طرح «ارتقای امنیت اخلاقی» خبر می‌دهد که شهناز سجادی٬ دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، به این طرح انتقاد کرده است.

به گفته خانم سجادی٬ «در طرح ارتقای امنیت اجتماعی ظاهراً فقط با زنان مقابله جدی شده است».

وی از اینکه در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی «طرح جامع عفاف و حجاب»٬ حدود عفاف و حجاب و تعیین مصادیق به «بدحجابی» به نیروی انتظامی به عنوان پلیس، سپرده شده نیز انتقاد کرده است.

این مقام معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری به کنایه از اینکه در طرح امنیت اجتماعی٬ برای کاهش بسیاری جرایم مهم و خطرناک {از جمله سرقت٬ سوءاستفاده از کودکان کار و خیابان و مزاحمت‌های خیابانی برای زنان} «گشت ارشاد یا گشت‌های مشابه» ایجاد نشده نیز انتقاد کرده است.

این سخنان در حالی مطرح شده که علاوه بر برخورد خشونت‌آمیز با این دختر٬ جوان از سوی مامور گشت ارشاد٬ نسرین ستوده وکیل دادگستری خبر داده که یک زن ۴۸ ساله به نام مینو حسن‌آبادی هم به دلیل اعتراض به کتک زدن این دختر٬ به طرز «خشونت‌آمیزی» بازداشت و برای او پرونده قضایی تشکیل شده است.

به گفته خانم ستوده، مأموران «گشت ارشاد» در واکنش به این تذکر، این زن را مورد «ضرب‌وشتم» قرار داده و او را به بازداشتگاه نیروی انتظامی در خیابان وزرا منتقل کردند.

برخوردهای خشونت‌آمیز پلیس با پدیده به اصطلاح «بدحجابی» در ایران٬ پس از اعتراض‌های علنی به حجاب اجباری در کشور از سوی گروهی از زنان که به «دختران خیابان انقلاب» مشهور شده‌اند٬ افزایش یافته است.

با استفاده از گزارش‌های وبسایت نیروی انتظامی٬ ایسنا، تسنیم و رادیو فردا / ب.ب / ج
XS
SM
MD
LG