لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

ایران با مشارکت روسیه «هلیکوپتر می‌سازد»


آنسات
آنسات

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرده که ایران قصد دارد با کمک شرکت هلیکوپترسازی روسیه به ساخت هلیکوپتر در ایران اقدام کند.

ابوالفضل کیانی بختیاری معاون برنامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدور) به ایسنا گفته است: «سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قراردادی را با شرکت هلیکوپتر سازی روسیه در زمینهٔ تولید بالگرد غیرنظامی امضا کرده است. و این سازمان قصد دارد به صورت مشترک با همکاری این شرکت روسی در عرصه ساخت و تولید بالگرد ورود کند.»

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال ۱۳۴۶ تاسیس شد تا ملزومات توسعه صنعتی ایران را فراهم کند. بسیاری از صنایع سنگین ایران مانند کشتی‌سازی، خودروسازی، تراکتورسازی، پالایشگاه، نیروگاه و ذوب‌آهن توسط این سازمان در ایران حمایت یا ساخته شده‌اند. البته این سازمان تا کنون در زمینه صنایع هوایی وارد نشده بود.

ابوالفضل کیانی بختیاری معاون برنامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران دراین باره گفته است: «ما به عرصه صنعت هوایی که قبلا جزو صنایع مورد نظر نبود ورود کرده‌ایم و ابعاد طرح از جمله میزان نیاز کشور، نوع و کلاس وزنی بالگرد، ظرفیت تولید طرح و برنامه ساخت داخل تولید بالگرد‌ها نیز پیش‌بینی شده است. قرار است روس‌ها با سرمایه‌ گذاری مشترک در این زمینه ورود کنند و در ‌‌نهایت براساس آورده ایدرو و آورده شرکت روسی به تولید دست خواهیم یافت».

آقای کیانی تاکید کرده است که ایران به هلیکوپتر نیاز دارد: «می‌بینید که در حوادثی که رخ می‌دهد تا چه میزان خلا این وسیله احساس می‌شود، بنابراین تصمیم بر این شد پروژه‌ای به صورت تولید مشترک توسط ایدرو و یکی از شرکت‌های معتبرخارجی و بین المللی این صنعت مدنظر قرار گیرد».

قرار است در ایران با مشارکت ایدرو و شرکت روس هلیکوپترهای چندمظوره سبک آنسات و کا-۲۲۶ تولید شوند.

هلیکوپتر آنسات ساخت شرکت کازان است و اصلی‌ترین رقیب آن در بین محصولات شرکت‌های غربی مدل بل ۲۰۴ است که یکی از اصلیترین هلیکوپترهای ناوگان فعلی ایران را تشکیل می‌دهد. با این همه سن ناوگان بل ۲۰۴ ایران افزایش یافته و نیاز به جایگزینی با محصول جدید دارد.

آنسات می‌تواند هشت مسافر را جابه‌جا کند و دارای دو موتور توربو شفت با قدرت ۶۳۰ اسب بخار است. این هلیکوپتر می‌تواند سه تن بار را حمل کند. ‌‌‌نهایت سرعت این مدل ۲۸۵ کیلومتر در ساعت است و برد عملیاتی ۵۰۰ کیلومتری دارد.

بل ۲۰۴ که رقیب این محصول است هم هشت نفره است و دارای یک موتور با قدرت ۱۱۰۰ اسب بخار است. از این نظر آنسات از بل ۲۰۴ حدود ۱۵۰ اسب بخار قوی‌تر است.

کا ۲۲۶ دیگر مدلی است که ایران قصد تولید آن را دارد این مدل یک هلیکوپتر سبک محسوب می‌شود.

این محصول ساخت شرکت کاموف یکی از قدیمی‌ترین سازندگان هلیکوپتر در جهان است که در سال ۱۹۲۹ تاسیس شده است.

ایران پیش از انقلاب برنامه گسترده‌ای برای ساخت مشترک هلیکوپترهای آمریکایی در داخل کشور داشت.

بیش از انقلاب، ایران یکی از بزرگ‌ترین خریداران هلیکوپتر در جهان بود که البته بخش زیادی از این هلیکوپتر‌ها را محصولات نظامی تشکیلی می‌دادند. ولی در این میان بل ۲۱۴ کاربرد دوگانه نظامی ترابری دارد و هم اکنون در کنار میل ۱۷ روسی از اصلیترین هلیکوپترهایی است که ایران در بخش غیر نظامی و برای مصارف مختلف مانند آمبولانس هوایی یا هلال احمر از آن‌ها استفاده می‌کند.

هم اکنون گذشته از ساخت هلیکوپترهای روسی ایران برنامه خرید برخی دیگر از مدل‌های هلیکوپتر‌های روسی مانند میل ۱۷ را نیز در دستور کار خود دارد.

ایران به دلیل وضعیت و تنوع جغرافیایی نیاز به یک ناوگان گسترده از انواع هلیکوپتر برای عملیات‌های گوناگون دارد. نیازی که برای ناوگان ترابری ایران بیش از ۴۰۰ هلیکوپتر جدید ارزیابی می‌شود.

ایران برای تامین این نیاز با شرکت شرکت سیکورسکی زیر مجموعه لاکهید مارتین آمریکا هم برای خرید هلیکوپترهای «اس ۷۶» وهلیکوپترهای «اس ۹۲» مذاکراتی انجام داده است.

XS
SM
MD
LG