لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۶

رضا خندان: بازداشت نسرین ستوده با دستور وزارت اطلاعات انجام شده است


همسر نسرین ستوده خبر داد که بازداشت این وکیل دادگستری با «دستور کتبی» وزارت اطلاعات انجام و برای او دو پرونده تشکیل شده است.

رضا خندان روز سه‌شنبه ۲۶ تیر، درفیسبوک خود نوشت که نسرین ستوده در یک پرونده که حکم آن در ۱۳ مهر ۹۵ به صورت غیابی صادر شده، به پنج سال زندان محکوم شده است.

به گفته آقای خندان، «تحصن مقابل کانون وکلا»، «مصاحبه با رسانه‌های مختلف»، «ملاقات‌های محرمانه با دیپلمات‌های سفارتخانه‌های خارجی» و «عضویت در لگام (کمپین لغو گام به گام اعدام)» از جمله اتهامات این وکیل دادگستری دراین پرونده بوده است.

وی روز چهارشنبه، ۲۳ خرداد، و پس از بازداشت نسرین ستوده در مصاحبه با رادیو فردا گفته بود که مأموران حکم جلبی در دست داشته‌اند که «ظاهراً بر اساس یک حکم پنج‌ساله‌ای که قبلاً دادگاه انقلاب برای او صادر کرده، صادر شده است.»

همسر نسرین ستوده همچنین نوشت که اقدامات این وکیل دادگستری درباره دختران خیابان انقلاب و شکایت بازپرس دادسرای کاشان از جمله اتهاماتش در پرونده اخیر او است.

وی خبر داد که نسرین ستوده هفته گذشته به دادسرا احضار و اتهام «عضویت در لگام (کمپین لغو گام به گام اعدام)» به او تفهیم شده است.

به گفته آقای خندان، تفهیم اتهام خانم ستوده در حالی انجام شده که این اتهام از جمله اتهامات پرونده‌ای بوده که منجر به صدور حکم پنج سال زندان برای او شده است.

رضا خندان روز یکشنبه ۱۰ تیر خبر داده بود که دادسرا وکلای معرفی شده از سوی نسرین ستوده را نپذیرفته است.

نسرین ستوده روز ۲۳ خرداد بازداشت شد و پس از بازداشت در تماس تلفنی با همسرش خبر داد که به دلیل شکایت مهدی پِی‌تام، بازپرس پرونده شاپرک شجری‌زاده، در دادسرای کاشان بازداشت شده است.

شاپرک شجری‌زاده از دختران خیابان انقلاب روز ۱۸ اردیبهشت برای دومین بار در کاشان بازداشت شده بود.

نسرین ستوده که وکالت خانم شجری‌زاده را بر عهده داشت در گفت‌وگو با رسانه‌ها از اعتصاب غذای موکلش خبر داده بود. خانم شجری‌زاده روز ۲۶ اردیبهشت آزاد شد.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز ۲۴ خرداد نسبت به بازداشت دوباره نسرین ستوده ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری او شده بود.

در همان روز برخی از فعالان مدنی در اعتراض به بازداشت این وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در مقابل زندان اوین تحصن کردند که تعدادی از آنها در حمله ماموران کتک خوردند و برای ساعاتی بازداشت شدند.

محمد نوری‌زاد، محمد ملکی، جعفر پناهی، داوود فرهادپور و فریده مرادخانی چهره‌هایی بودند که تصاویرشان مقابل زندان اوین منتشر شده است.

نسرین ستوده شهریور سال ۸۹ نیز بازداشت و به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به شش سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش یافت.

وی در نهایت پس از سپری کردن سه سال زندان آزاد شده بود.

منابع: فیسبوک رضا خندان و رادیو فردا؛ ا.م/س.ن
XS
SM
MD
LG