لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۵

ابراز نگرانی همسر درویش زندانی از وضعیت او در پی ده‌ها روز اعتصاب غذا


ظفرعلی مقیمی
ظفرعلی مقیمی

مرجان مهاجر، همسر ظفرعلی مقیمی، یکی از دروایش زندانی که بنا بر گزارش‌ها بیش از سه ماه است در اعتصاب غذا به سر می‌برد، از وضعیت جسمی او ابراز نگرانی کرد. آقای مقیمی در اعتراض به بازداشت و «نقض حقوق» دراویش اعتصاب غذا کرده‌است.

خانم مهاجر در گفت‌وگو با رادیو فردا تاکید کرده است که همسرش با مشکلات جسمی مختلفی روبه‌رو شده و «حتی سطح هوشیاری‌اش کاهش یافته است». مرجان مهاجر می‌گوید: آقای مقیمی به دلیل مشکلات ناشی از اعتصاب غذا و چون به تنهایی قادر به راه رفتن نیست، طی دو ماه گذشته با او دیدار نکرده‌است.

گفت‌وگوی بکتاش خمسه‌پور با همسر ظفرعلی مقیمی، از دراویش گنابادی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:37 0:00
لینک مستقیم

در خرداد ماه گذشت وبسایت مجذوبان نور، نزدیک به دراویش گنابادی، خبر داده بود که آقای مقیمی و شماری دیگر از دراویش زندانی؛ محسن عزیزی، محمدباقر مقیمی، علی جمشیدی، حسین فهیمی، مصطفی شیرازیان و محمدعلی کریمی، در اعتراض به آنچه «نقض گسترده حقوق» این زندانیان توصیف شده، اعتصاب غذا کرده‌اند. |بیشتر بخوانید|

مرجان مهاجر به رادیو فردا می‌گوید آقای مقیمی خواستار آزادی بدون قید و شرط دراویش بازداشتی‌ست و تاکید کرده تا آن زمان به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهد: «او معتقد است که دروایش بازداشتی بی‌گناه هستند. زیرا اعتقاد دارد جنایتی که در گلستان هفتم اتفاق افتاد عمق بسیار زیادی دارد و (اعتصاب غذای او)، علاوه بر آن‌که برای آزادی خواهران و برادرانش صورت می‌گیرد، یک اعتراض مدنی به ظلمی آشکار است. او می‌خواهد به همه اعلام کند بر دروایش چه رفته است».

تجمع اعتراضی دراویش گنابادی در ۳۰ بهمن سال ۹۶ در اطراف خانه نورعلی تابنده، قطب این سلسله، با دخالت نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌ها به خشونت کشیده شد. در پی اعتراضات و وقایعی که در آن زمان رخ داد، صدها تن از دراویش بازداشت شدند.

اوایل تیر ماه دادگاه انقلاب اسلامی برای ۲۵ تن از درویش در مجموع «۶۹ سال» حکم زندان صادر کرد. ۹ درویش دیگر نیز به مجموعا ۴۵ سال زندان و ۲۲۲ ضربه شلاق محکوم شدند. |بیشتر بخوانید|

علاوه بر این محمد ثلاث، یکی از دراویش که به «قتل» سه مامور ناجا به وسیله اتوبوس، در جریان تجمعات دراویش در اطراف خانه آقای تابنده متهم شده بود، اعدام شد.

سازمان عفو بین‌الملل پیش از اعدام آقای ثلاث به‌دلیل آن‌چه «قربانی‌شدن عدالت» توصیف کرده، خواستار توقف اجرای حکم شده بود. وکیل این درویش گفته بود «ادله غیرقابل انکاری دال بر بی‌گناهی» این درویش دارد. اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز اعدام او را محکوم کردند.

محمد راجی، یکی دیگر از دراویش گنابادی بازداشت‌شده در وقایع خیابان پاسداران، در اسفند ماه سال پیش، چند روز پس از بازداشت، درگذشت. اما مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی، مرگ او در بازداشتگاه را نمی‌پذیرند و می‌گویند او در خیابان کشته شده است.

XS
SM
MD
LG