لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

رد اظهارات وزیر اطلاعات درباره جاسوسی هسته‌ای در خبرگزاری قوه قضائیه


محمود علوی، وزیر اطلاعات
محمود علوی، وزیر اطلاعات

خبرگزاری منسوب به قوه قضائیه جمهوری اسلامی در متنی که روز پنج‌شنبه، ۲۰ مهرماه، منتشر کرد اظهارات وزیر اطلاعات درباره فرد متهم به جاسوسی هسته‌ای را «عجیب» و تماماً «نادرست» خواند.

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، روز چهارشنبه، ۱۹ مهرماه، گفت که عبدالرسول دری اصفهانی، عضو تیم مذاکرات اتمی ایران، مرتکب جاسوسی نشده است.

وی با این حال تاکید کرد که آقای دری اصفهانی در همین زمینه با «معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات همکاری داشته است».

این در حالی است که به گفته مقام‌های قوه قضائیه ایران، آقای دری اصفهانی به اتهام جاسوسی و ارائه اطلاعات به بیگانگان به پنج سال زندان محکوم شده است.

در مقابل این اعلام جرم، وزیر اطلاعات روز چهارشنبه به ایسنا گفته بود که «مرجع تشخیص موضوعات مرتبط به جاسوسی معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات است».

به نظر می‌رسد در پاسخ به این گفته است که خبرگزاری قوه قضائیه متنی را روز پنج‌شنبه در وب‌سایت خود منتشر کرده و گفته آقای علوی را «نادرست» خوانده است.

در متن خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، هیچ اشاره‌ای به نام مقامات این قوه نشده و نقل قولی هم از هیچ یک از این مقامات نیامده است.

با این حال در این متن ضمن تاکید بر این که دادگاه «تنها مرجع صالح برای محکومیت اشخاص به جرم جاسوسی» است، تاکید می‌شود که «دری اصفهانی به موجب حکم قطعی دادگاه جاسوس شناخته شده و به جرم مذکور محکوم گردیده‌ است».

در متن خبرگزاری میزان همچنین آمده است: «هیچ قانونی مقرر نداشته است که اثبات جرم جاسوسی و انتساب آن به اشخاص با وزارت اطلاعات است؛‌ ای بسا مواردی که دادگاه برخلاف محتوای گزارش وزارت اطلاعات، شخص یا اشخاصی را از اتهام جاسوسی تبرئه یا به این جرم محکوم کند.»

در ادامه این متن موضوع جاسوسی هسته‌ای با موضوع پرونده «جاسوسی» دختر رئیس قوه قضائیه مقایسه شده و آمده است که وزیر اطلاعات وقتی جاسوسی زهرا لاریجانی را تکذیب کرد، تنها «وظیفه سازمانی خود» را انجام داده است.

محمود علوی، وزیر اطلاعات، روز سه‌شنبه، ۱۱ مهر، این گزارش را تکذیب کرده و گفت که این وزارتخانه «هیچ ‌گونه اثری از اقداماتی که حتی ظن جاسوسی در مورد آن وجود داشته باشد دربارهٔ هیچ‌ یک از اعضای خانواده آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه مشاهده نکرده‌ است».

با این حال، آن طور که در این متن آمده است، مقایسه این دو پرونده با یکدیگر هیچ توجیهی ندارد.

در ابتدای شهریورماه سال ۹۵، رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران به نقل از جانشین نماینده ولی فقیه در این نیرو از بازداشت یک عضو نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به اتهام «جاسوسی برای دشمن» خبر دادند.

در گزارش‌های بعدی نام این فرد «عبدالرسول دری اصفهانی» اعلام شد٬ ولی وزارت امور خارجه ایران گزارش‌های منتشره در این زمینه را تکذیب کرد، و وزیر اطلاعات نیز در یادداشتی به مجلس شورای اسلامی خبر داد که از نظر کارشناسان وزارت اطلاعات، آقای دری اصفهانی جاسوسی نکرده است.

جواد کریمی قدوسی در طرح سؤال خود از وزیر اطلاعات، مدعی شده بود که عبد‌الرسول دری اصفهانی همزمان با حضور در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و پیگیری لغو تحریم‌های بانکی، از مؤسسه «پی دبلیو» در لندن نیز «ماهی ۷۵۰۰ پوند حقوق می‌گرفته تا تحریم‌های بانکی ایران در آنجا تداوم یابد».

گفته می‌شود آقای دری اصفهانی تابعیت دوگانه ایرانی-کانادایی دارد و عضو غیرموظف هیئت مدیره بیمه آسیا و مشاور رئیس کل بانک‌ مرکزی ایران بوده است.

XS
SM
MD
LG