لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

خامنه‌ای: آمارهای دولت نشان‌دهنده وضع واقعی کشور نیست


رهبر ایران گفته است که بر اساس آمارهای دولتی، تورم به زیر ده درصد رسیده، اما آیا قدرت خرید مردم نیز در همین مقیاس بالا رفته است؟
رهبر ایران گفته است که بر اساس آمارهای دولتی، تورم به زیر ده درصد رسیده، اما آیا قدرت خرید مردم نیز در همین مقیاس بالا رفته است؟

رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر اعلام کرد که آمارهای دولت حسن روحانی مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی، از جمله کاهش تورم و خروج از رکود، «نشان‌دهنده وضع واقعی کشور و زندگی مردم نیست».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آیت‌الله علی خامنه‌ای روز شنبه، چهارم شهریور، در دیدار با اعضای هیئت دولت گفت: «آمارهای ارائه شده در بخش اقتصاد بر اساس مبانی علمی مطرح می‌شود، اما این آمارها به‌ طور کامل و در همه‌جا، نشان‌دهنده وضع واقعی کشور و زندگی مردم نیست.»

وی اضافه کرد: «بر اساس این آمارها، تورم از چند ده درصد به زیر ده درصد رسیده، اما آیا قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی نیز در همین مقیاس بالا رفته است؟».

آقای خامنه‌ای با تأکید بر این که آمارهای دولت درباره خروج از رکود «درست است»، در عین حال گفت که همه تصمیمات «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی عملیاتی نشد و توقع این است که نظارت و پیگیری شود تا تکالیف تعیین شده‌ دستگاه‌ها، بخوبی محقق شود».

رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۹ اسفند سال گذشته هم در دیدار با اعضای مجلس خبرگان ضمن ابراز تردید درباره درست بودن آمارهای دولت درباره بهبود وضعیت اقتصاد مردم گفته بود که «اینها در زندگی و معیشت مردم در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اثر نمی‌گذارد».

پس از آن تعداد زیادی از نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای، از جمله امامان جمعه در شهرهای مختلف، از عملکرد دولت حسن روحانی در حوزه اقتصاد شدیدا انتقاد کردند.

در مقابل، حسن روحانی‌ در پیام نوروزی سال ۹۶ خود از دستاوردهای دولتش در عرصه مهار تورم، رشد اقتصادی و اشتغال در سال ۹۵ دفاع کرد و آن را در مقایسه با ۲۵ سال گذشته «بی‌نظیر» خواند.

رئیس جمهور ایران در واکنش به انتقاد‌ها گفت که «۱۰ دولت بعد نیز نخواهند توانست همه مشکلات را حل کنند»،اما دولت مسیر «درستی» را انتخاب کرده که به سمت کاهش مشکلات است.

در مناظره های انتخابات ریاست جمهوری نیز محمد باقر قالیباف و ابراهیم رئیسی درباره درستی آمارهای دولت ابراز تردید کردند.

درهمین حال برخی از کارشناسان نیز اعلام کرده اند که بخشی از رشد اقتصادی ایران در دولت حسن روحانی به دلیل افزایش صادرات نفت افزایش یافته و این افزایش تاثیری در افزایش اشتغال نداشته است.

درخواست خامنه‌ای برای «حفظ روحیه انقلابی در دیپلماسی»

آیت‌الله خامنه ای در دیدار روز شنبه‌ با اعضای دولت دوازدهم، همچنین «حفظ جهت‌گیری و روحیه انقلابی و دینی در دیپلماسی» را مهم خواند و در عین حال تأکید کرد: «باید در مسائل دیپلماسی به انقلاب خود افتخار کنیم» و از «ایستادگی در مقابل استکبار، ظلم‌ستیزی و مخالفت با نظام سلطه، احساس عزت کنیم».

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال خواستار «گشودن چتر دیپلماسی بر همه جهان» و «تمرکز نکردن بر روابط با چند کشور محدود» شد.

آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری نیز از حسن روحانی و دولتش خواسته بود در مقابل آمریکا «با اقتدار و صلابت ظاهر» شوند.

در همان مراسم، حسن روحانی در سخنان خود تأکید کرده بود که در چهارسال آینده «با اعتماد به نفس بیشتر از گذشته بر تعامل سازنده و موثر با جهان در چارچوب قانون اساسی» ادامه خواهد داد.

نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از توافق اتمی وین با عناوینی چون «خسارت» نام می‌برند و از سیاست‌های خارجی دولت شدیدا انتقاد می‌کنند.

«تحمل شنیدن صدای مخالف»

رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه همچنین از اعضای دولت حسن روحانی خواست که «تحمل شنیدن صدای مخالف» را داشته باشند و از نقادی استقبال کنند.

وی گفت که «داشتن بخش ارتباطات مردمی قوی» و «سفرهای استانی» بسیار خوب و مفید است.

آقای خامنه‌ای در مراسم تنفید نیز خطاب به حسن روحانی گفته بود: «اجازه دهید مخالفان انتقاد کنند و نظر مخالف دهند، نباید آشفته شد، نقص هم در کار ما کم نیست، انتقاد را به معنی تحمل کردن بپذیرید».

در مناظره‌های انتخاباتی، ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم، سه نامزد انتخابات، رقیب خود حسن روحانی را متهم کرده بودند که حداقل ۵۰ عبارت «توهین‌آمیز» درباره منتقدان به کار برده است.

در مقابل، حسن روحانی در سخنانی در ارومیه خطاب به آنها گفته بود: « آنها که زبان‌ها را بریدند و دهان‌ها را دوختند، از آزادی بیان و انتقاد سخن می‌گویند. در طول سال‌های گذشته هرچه از شما صادر شد کلمه ممنوعیت بود؛ ممنوعیت قلم، ممنوعیت تصویر، لطفا شما دم از آزادی نزنید که آزادی خجالت می کشد».

گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی درباره لزوم آزادی انتقاد در حالی مطرح شده است که شمار زیادی از منتقدان او به اتهام «توهین به رهبری» زندانی شده‌اند. ضمن آنکه پس از انقلاب بهمن ۵۷، هزاران تن از منتقدان حکومت اعدام و همچنین هزاران تن نیز زندانی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG