لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۶

عفو بین‌الملل خواستار توقف حکم اعدام آرمان عبدالعالی در ایران شد


آرمان عبدالعالی متهم به قتل غزاله شکور که جسد او تاکنون پیدا نشده است.
آرمان عبدالعالی متهم به قتل غزاله شکور که جسد او تاکنون پیدا نشده است.

سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه ۱۹ مهرماه خواستار توقف اعدام آرمان عبدالعالی شده است که متهم به قتل است و در زمان بازداشت ۱۷ ساله بوده است.

این نهاد بین‌المللی با انتشار بیانیه‌ای حکم اعدام آقای عبدالعالی را «به شکل فاحشی ناعادلانه» توصیف کرده و گفته است مقامات ایران باید اجرای حکم اعدام را که برنامه‌ریزی شده است، متوقف کنند.

این گزارش می‌گوید آقای عبدالعالی برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان کرج منتقل شده و قرار است حکم این کودک‌مجرم روز چهارشنبه ۲۱ مهرماه به اجرا در آید.

دیانا الطحاوی، معاون دفتر خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل، اعلام کرده است: «زمان به سرعت در حال گذر است و مقامات ایران باید فورا اجرای حکم اعدام را متوقف کنند».

او افزوده است حکم اعدام برای مجرمان زیر ۱۸ سال بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع است و عملی تجاوزکارانه به حقوق کودکان است.

آرمان عبدالعالی متهم است که در سال ۹۲ دوست دخترش به نام «غزاله شکور» را به قتل رسانده و جسد او را ناپدید کرده است. او که در زمان وقوع قتل کمتر از ۱۸ سال سن داشته، در مراحل اول محاکمه به قتل خانم شکور اعتراف کرده بود، اما بعد منکر این قتل شد.

قرار بود حکم اعدام این متهم به قتل در دی ماه ۹۸ اجرا شود، اما خانواده مقتول تصمیم گرفتند یک بار به او مهلت دهند تا آرمان عبدالعالی جای جسد دخترشان را به آن‌ها بگوید.

اما آقای عبدالعالی بار دیگر منکر قتل شد و از محل جسد ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

عفو بین‌الملل می‌گوید دفعه قبل واکنش‌های جهانی موجب توقف اجرای حکم اعدام آقای عبدالعالی شد و این بار نیز از جامعه جهانی، سازمان ملل و اتحادیه اروپا خواست که واکنش نشان دهند و جلو اعدام این کودک‌مجرم را بگیرند.

با وجود پیوستن ایران به کنوانسیون حقوق کودک از حدود ۲۷ سال پیش، اعدام کودک- مجرمان در کشور همچنان ادامه دارد.

قوانین جمهوری اسلامی ایران، سن مجازات کیفری کودکان را ۱۵ سال برای پسران و ۹ سال برای دختران تعیین کرده است.

بر اساس این قوانین حکم اعدام کودکان زیر ۱۸ سال تا زمان رسیدن به سن قانونی به صورت موقت متوقف می‌شود، اما لغو نمی‌شود و پس از رسیدن متهم به سن قانونی در صورت عدم گذشت اولیای دم، آن فرد به اعدام محکوم می‌شود.

بر اساس سیزدهمین گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران که فروردین امسال منتشر شد، در سال ۲۰۲۰، ایران «تنها کشوری بود که اعدام کودک-مجرمان را ادامه داده است» و حداقل «چهار کودک-مجرم» در میان افراد اعدام‌شده در این سال بوده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG